نوشته شده توسط : علی

بایننس (Binance) بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا است. در این مطلب به آموزش راهنمای ترید در بایننس و بررسی انواع تریدینگ در اینجا می‌پردازیم.

 

ترید در بایننس نیازمند یادگیری صحیح اصول این کار، علاوه بر نحوه استفاده از پلتفرم نام برده است، در غیر این صورت احتمال متضرر شدن به شدت افزایش پیدا می‌کند. افراد زیادی صرفا با شنیدن داستان افرادی که با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال از فرش به عرش رسیده‌اند، سراسیمه وارد این بازار شده و بخش زیاد، شاید کل آن، سرمایه خود را وارد می‌کنند، بدون این که آموزش‌های لازم را دیده باشند. برای یک فعال کریپتوکارنسی، قورت دادن بایننس مخصوصا نحوه ترید کردن در آن جزو واجبات است!

از یک دیدگاه کلی، فعالان در دنیای ارزهای دیجیتال و در کل بیشتر بازارهای مالی، به دو شیوه کسب سود می‌کنند؛ آن‌ها یک دارایی را بعد از خرید برای طولانی مدت، به امید افزایش قیمت آن در آینده، نگهداری کرده یا از نوسانات قیمت در بازه‌های زمانی کوتاه‌ه‌تر به نفع خود بهره می‌برند. در بازار کریپتوکارنسی، به افرادی که استراتژی نخست را انتخاب کرده‌اند پیشنهاد شده سرمایه‌شان را داخل یک کیف پول ارز دیجیتال عادی نگهداری کنند. اما برای دسته دوم، قطعا انتخاب درست، نگهداری موجودی رمز ارزی داخل یک صرافی نظیر بایننس است تا بتوان از تردینگ کسب سود کرد.

این مطلب به قسمت‌های زیر تقسیم شده است. برای دسترسی به هر بخش می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید. بعد از بررسی نکات مهمی که باید درباره این صرافی بدانید، به آموزش تریدینگ در آخرین بخش خواهیم پرداخت.

  • معرفی صرافی بایننس (Binance)
  • استفاده از بایننس به عنوان یک ایرانی ممنوع!
  • صرافی بایننس چگونه کار می‌کند؟
  • رمز ارزهای پشتیبانی شده برای ترید در بایننس
  • کارمزد صرافی Binance چقدر است؟
  • امنیت ترید در بایننس
  • ثبت نام و شروع ترید در بایننس
  • آموزش ترید در بایننس

معرفی صرافی بایننس (Binance)

بایننس از نظر حجم معاملات بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی در دنیا به شمار می‌رود. اهمیت این پلتفرم عظیم برای دنیای رمز ارزها به اندازه‌ای است که در اولین روزهای اسفند ماه 1399، ارز دیجیتال اختصاصی آن یعنی بایننس کوین (Binance Coin) با نماد BNB، به لطف افزایش بیش از 8 برابری قیمت آن طی مدت زمانی کوتاه، به رتبه 3 بازار از نظر مارکت کپ رسید و پشت سری بیت کوین و اتریوم قرار گرفت!

Binance با هدف فراهم کردن امکان خرید و فروش طیف گسترده‌ای از ارزها با کارمزد بسیار کم طراحی شد و این اهداف را برآورده کرد؛ صرافی از بی‌شمار کوین و توکن پشتیبانی می‌کند و این یکی از دلایل لذت‌بخش‌ بودن ترید در بایننس است. از طرفی کارمزد هر تراکنش فقط 0.1 درصد است که در مقایسه با هزینه دریافت شده توسط سایر پلتفرم‌ها، رقمی بی‌نظیر محسوب می‌شود.

تازه کار یا حرفه‌ای بودن برای فعالیت و ترید در بایننس مهم نیست، چرا که هر دو دسته‌ کاربران می‌توانند از امکانات و قابلیت‌های صرافی استفاده کنند. می‌توانید برای شروع نمای پایه (Basic) را برای خود فعال کرده و ابزارهای ناآشنا را از دید حذف کتید. بعد از کسب تجربه و مطالعه، با فعال‌سازی نمای حرفه‌ای (Advanced) به تمام ابزارهای موجود دسترسی پیدا خواهید کرد.

تا مدت‌ها بعد از تاسیس، فقط امکان تبادلات رمز ارزی داخل پلتفرم میسر بود و کاربران قادر به خرید ارزهای دیجیتال با پرداخت ارز فیات نبودند. این امکان اکنون به لطف همکاری Binance با شرکت‌هایی نظیر Simplex فراهم شده و کاربران می‌توانند با کارت‌های اعتباری اقدام به خرید انواع رمز ارز و شروع تریدینگ کنند.

Binance در سال 2017 و در کشور چین، توسط چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zao) با نام مستعار CZ، متولد شد. به خاطر قوانین سرسختانه چین در ارتباط با کریپتوکارنسی، بنیان‌گذاران تصمیم گرفتند به ژاپن مهاجرت کنند. بعد از آن نوبت نقل مکان به تایوان و آمریکا رسید.

پشتیبانی از بیشتر آلت کوین‌ها، کارمزد پایین تراکنش‌ها، اهدای جایزه به کاربران، امنیت بالا، حجم بالای تبادلات و امکان تریدینگ سریع در بایننس بخشی از مزایای آن به شمار می‌رود. در یکی از مطالب قبلی به طور مفصل درباره خود صرافی Binance، تاریخچه، ویژگی‌ها و مشکلاتش صحبت کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه به مطلب زیر مراجعه کنید:

استفاده از بایننس به عنوان یک ایرانی ممنوع!

پیش از پرداختن به سایر قسمت‌ها و شروع آموزش ترید در بایننس باید نکته بسیار مهمی را مد نظر داشته باشید؛ استفاده از Binance به خاطر پیروی این شرکت از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، برای کاربران ایرانی ممنوع است. در صورتی که سیستم به موقعیت جغرافیایی واقعی شما پی ببرد، حسابتان را بسته و موجودی ارزهای دیجیتال‌تان را مسدود خواهد کرد. در ادامه برای کسب مجوز برداشت دردسرهای زیادی را متحمل خواهید شد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید. هرگز حین ثبت نام یا هر زمان دیگر، شماره موبایلی با پیش شماره 98+ به سیستم ارائه نکرده و برای تریدینگ در بایننس احراز هویت دو مرحله‌ای با دریافت پیامک را روی یک شماره متعلق ایران قرار ندهید. با استفاده از یک نرم افزار تغییری آدرس آی‌پی نظیر VPN موقعیت جغرافیایی واقعی خود را پنهان کنید. کشور محل قرارگیری سرور VPN مورد استفاده در زمان ثبت نام را به خاطر داشته و همیشه برای استفاده از وب سایت یا اپلیکیشن، از یک آدرس IP مربوط به همان کشور استفاده کنید. در صورتی که نیازمند احراز هویت به منظور افزایش سقف تراکنش‌ها و دسترسی به قابلیت‌های اضافی هستید، از یک هویت جعلی استفاده کنید.

بهترین کار برای ترید حرفه‌ای در بایننس خرید یک IP ثابت و استفاده از همان در تمام زمان‌های دسترسی به اپلیکیشن یا وب سایت است.

صرافی بایننس چگونه کار می‌کند؟

اگر برای اولین مرتبه وارد وب ‌سایت یا اپلیکیشن موبایل بایننس شوید، متوجه دو گزینه‌ Trade پیشرفته و پایه در آن خواهید شد. اگر شما جزو کاربران تازه وارد به دنیای رمزارزها هستید، توصیه می‌کنیم از نمای Basic این صرافی استفاده کنید. هر فرد، صرفا با داشتن پیش زمینه‌ای محدود درباره ارزهای دیجیتال، می‌تواند به آسانی از این پلتفرم و سرویس‌های مختلفش استفاده کند.

تفاوت اصلی بین نسخه پایه و پیشرفته این است که در نسخه پیشرفته تحلیل‌های عمیق‌تری روی ارزش ارزهای دیجیتال در طول زمان انجام می‌شود. در همین حال، داشبورد نسخه پایه نیز شامل چارت‌ها و علائم مختلفی است که وضعیت و تاریخچه‌ی معاملات شما را به نمایش می‌گذارند.

در اپلیکیشن موبایل برای مشخص کردن نحوه نمایش، به پروفایل خود مراجعه کرده (تب Home، با لمس آیکون آدمک واقع در گوشه بالا سمت چپ) و سپس گزینه Binance Lite را لمس کنید. با این کار قابلیت‌های اضافی مخفی شده و تنها امکانات پایه برای خرید و فروش انواع رمز ارزها و همچنین تبدیل آن‌ها به یکدیگر، نمایش داده می‌شوند.

نمای پایه (Basic)

نمای پایه طراحی بسیار زیبا و ساده‌ای دارد. تمام اطلاعات مورد نیاز شما همراه با قیمت‌ها به وضوح در سمت چپ قرار گرقته گراف‌ها و گزینه‌های خرید و فروش در وسط صفحه واقع شده‌اند. تاریخچه معاملات خود را می‌توانید در سمت راست صفحه مشاهده کنید.

صرافی بایننس – Binance

نمایه پیشرفته (Pro)

نمای پیشرفته از یک تم تیره استفاده می‌کند و چارت‌های ترید روی آن بزرگ‌تر شده است. می‌توانید قیمت آخرین معاملات خود را نیز به همراه جعبه‌های خرید، در سمت راست ببینید.

صرافی بایننس – Binance

نحوه طراحی بایننس به گونه‌ای است که برای هر دو دسته کاربران حرفه‌ای و تازه وارد مناسب تلقی می‌شوند. افراد زیادی با نمای Basic آن، از صفر، شروع به کار کرده و اکنون روی ریز به روز امکانات و قابلیت‌های نمای پیشرفته تسلط دارند. در اختیار داشتن این قابلیت‌ها تریدینگ در بایننس را تبدیل به تجربه‌ای شیرین می‌کنند.

پلتفرم تریدینگ بایننس

ترید کردن در Binance کار راحتی است و در چارچوب یک رابط کاربری یوزر فرندلی صورت می‌گیرد. از بازارهای مختلفی پشتیبانی شده و امکان تبدیل انواع ارز ارز دیجیتال به یکدیگر وجود دارد. به لطف تعدد کاربران، هر سفارش خرید یا فروش خیلی سریع انجام خواهد شد. همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، کاربران می‌توانند از نمای پایه، کلاسیک و حرفه‌ای برای ایجاد سفارش و مشاهده وضعیت بازارها استفاده کنند.

اسپات تریدینگ (Spot Trading)

برای اسپات تریدینگ کاربران می‌توانند یکی از سه نمای رابط کاربری را بر اساس تجربه خود انتخاب کنند. نمای کلاسیک اجازه می‌دهد دیدی سریع و کلی نسبت به بازار و جفت‌های مبادلات داشته و خیلی سریع سفارش یا سفارش‌های مورد نظرتان را ایجاد کنید. در صورت فعال‌سازی نمای حرفه‌ای، به ابزارهای و نمودارها دسترسی پیدا خواهید کرد که برای تحلیل دقیق وضعیت بازار مناسب هستند.

برای کاربران تازه کار این دو چندان تفاوتی با یکدیگر نداشته و در هر صورت برای ترید در بایننس پیچیده به نظر می‌رسند. به همین دلیل بهتر است آن‌ها نمای پایه را فعال کرده و صرفا به تبدیل رمز ارزها به یکدیگر بر اساس نرخ بازار بپردازند. در این شرایط کاربر درگیر لیست سفارشات و نمودارها خواهد شد.

مارجین تریدینگ (Margin Trading)

مارجین تریدینگ برای برخی جفت‌های مبادلات در دسترس است و به کاربران اجازه می‌دهد اهرمی (لوریج) تا حداکثر 10 برابر برای برخی رمز ارزها تعیین کنند. در اینجا بین کراس مارجین و آیزولیتد مارجین حق انتخاب دارید.

در حالت Cross تمام حساب مارجین شما در معرض ریسک قرار دارد. در واقع قیمت لیکوئید شدن هر پوزیشن، به مارجین اختصاص یافته به همان پوزیشن محدود نشده و در صورت زیان بیشتر، این زیان تا لیکوئید شدن کل حساب شما ادامه پیدا می‌کند. اما در حالت Isolated شما به هر پوزیشن خود مقداری مارجین اختصاص داده و در صورت لیکوئید شدن، به همان مقدار تعیین شده زیان می‌بینید.

قرارداد آتی (Futures Contract)

بایننس فیوچرز در سال 2019 راه‌اندازی شد. این پلتفرم به تریدرها اجازه می‌دهد به جای خرید و فروش مستقیم، به پیش‌بینی قیمت رمز ارزهایی نظیر بیت کوین و برخی آلت کوین‌های محبوب نظیر بیت کوین کش، اتریوم، لایت کوین، ریپل و دیگر موارد بپردازند. در اینجا می‌توان لوریج را تا حداکثر 125 برابر تعیین کرد، به این معنی که سود یا ضرر 125 برابر افزایش پیدا می‌کند. این میزان بیشتر از اهرم قابل تعیین در معاملات آتی سایر پلتفرم‌ها است.

گفتنی است موجودی Binance Futures جدا از حساب ترید بایننس کاربران نگه داشته می‌شود. وثیقه مورد نیاز را با تتر پرداخت می‌کنید. همه سودها و ضررها نیز در قالب تتر محاسبه و پرداخت می‌شوند. ظاهر رابط کاربری بایننس فیوچرز تقریبا مشابه رابط کاربری اسپات تریدینگ است، با این تفاوت که گزینه‌هایی برای کنترل اهرم و مشاهده پوزیشن‌های باز وجود دارد. البته در اینجا، در بخش Coin Futures، امکان استفاده از بیت کوین دیگر آلت کوین‌ها به عنوان وثیقه در عوض استیبل کوین‌ها فراهم شده است.

کارمزدها در اینجا متفاوت از بازارهای اسپات است و برای هر ترید حداکثر 0.04 درصد خواهد بود. برای سفارش‌گذارها (میکرها) و همچنین کاربران دارای حجم معامله بالا در هر ماه، کارمزد پایین‌تری در نظر گرفته می‌شود.

رمز ارزهای پشتیبانی شده برای ترید در بایننس

به عنوان بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی دنیا و بهترین مکان برای تریدینگ توقع از بایننس از نظر پشتیبانی حداکثری از توکن‌ها و کوین‌های مختلف بالا است. به عنوان مهمترین آلت کوین‌های پشتیبانی شده توسط Binance می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. پشتیبانی از بیت کوین در اینجا پرواضح و بدیهی است!

  • بیت کوین (BTC)
  • بیت کوین کش (BCH)
  • اتریوم (ETH)
  • تتر (USDT)
  • بایننس کوین (BNB)
  • ریپل (XRP)
  • لایت کوین (LTC)
  • بایننس یو اس دی (BUSD)
  • اتم (ATOM)
  • دش (DASH)
  • ایاس (EOS)
  • نانو (NANO)
  • پاکسوس استاندارد (PAX)
  • ترون (TRX)
  • کاردانو (ADA)
  • پولکادات (DOT)
  • چین لینک (LINK)
  • استلار (XLM)
  • یو اس دی کوین (USDC)
  • یونی سواپ (UNI)
  • دوج کوین (DOGE)
  • نم (XEM)
  • آوه (AAVE)
  • مونرو (XMR)
  • سولانا (SOL)
  • فانتوم (FTM)

از نظر گستره پشتیبانی از رمز ارزها، این صرافی یکی از بهترین‌ها است. این موضوع دقیقا یکی از اصلی‌ترین دلایل لذت تریدینگ در بایننس به شمار می‌رود. مواردی که در بالا اشاره کردیم، جزو مهمترین آلت کوین‌های پشتیبانی شده هستند و فهرست به آن‌ها ختم نمی‌شود. برای اطلاع از پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از رمز ارزهای مورد نظر شما به دست بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، به آدرس binance.com/en/markets مراجعه کنید.

بازارها در اینجا به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. از آن جایی که معمولا تریدرها از تتر به خاطر داشتن قیمت ثابت به عنوان واسطه‌ای برای معاملات خود استفاده می‌کنند، ما نیز آن را پیش‌فرض در نظر می‌گیریم. بعد از ورود به صفحه، روی قسمت Spot Markets و سپس FIAT Markets کلیک کنید. در جعبه جستجو (Search Coin Name) نام یا نماد ارز دیجیتال مورد نظرتان را وارد کنید.

بایننس رمز ارزهای پشتیبانی شده

بایننس کوین چیست؟

توکن اختصاصی بزرگترین صرافی دنیا در چارچوب یک عرضه اولیه (ICO) در سال 2017 ارائه شد. این اتفاق یازده روز قبل از شروع به کار خود صرافی رخ داد. در ابتدا BNB یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 روی پلتفرم اتریوم بود، اما در سال 2019 کوین‌های صرافی بایننس، با نسبت یک به یک، به شبکه BEP2 انتقال داده شدند. اکنون ارز دیجیتال اختصاصی که برای ترید در بایننس مورد استفاده قرار می‌گیرد مستقل از اتریوم بوده دارای شبکه اختصاصی خود است.

این رمز ارز قابل استخراج نیست، چرا که از مکانیزم اجماع تحمل خطای بیزانس (BFT –> Byzantine Fault Tolerance) در آن استفاده می‌شود. در اینجا با اعتبارسنج‌ها مواجه هستیم که به وسیله نگهداری و قفل کردن مقادیری از BNB در یک حساب، اقدام به اعتبارسنجی بلاک‌ها و در نتیجه نگهداری از شبکه می‌کنند.

تا قبل از مهاجرت رمز ارز بایننس به شبکه اختصاصی خود، برنامه توکن‌سوزی به وسیله اجرای یک قرارداد هوشمند روی پلتفرم اتریوم صورت می‌گرفت. تعداد توکن‌های نابود شده بر مبنای تعداد مبادلات طی سه ماه گذشته مشخص می‌شود. اکنون این کار به وسیله اجرای یک دستور روی بایننس چین صورت می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علت سوزاندن توکن‌ها و مزایای این کار می‌توانید به مطلب زیر مراجعه کنید:

تریدینگ در بایننس مشمول کارمزد بسیار پایینی است. این کارمزد به وسیله استفاده از ارز دیجیتال اختصاصی آن به منظور انتقال ارزش، باز هم به نصف کاهش پیدا می‌کند. این موضوع سبب ترغیب تریدرها به استفاده از BNB در معاملات مخصوصا با حجم بالا شده است.

طی نخستین ماه‌های سال 2021، بایننس کوین موفق شد با کنار زد قوی‌ترین آلت کوین‌ها، رتبه سوم بازار کریپتوکارنسی از نظر مارکت کپ را از آن خود کرده و پشت سر بیت کوین و اتریوم قرار بگیرد. قیمت هر واحد آن با افزایشی بیش از 8 برابری طی مدتی کوتاهی به 342 دلار رسید! داشتن پشتوانه قدرتمندی نظیر صرافی بایننس سبب شده سرمایه‌گذاران به آینده این رمز ارز امیدوار باشند.

کارمزد ترید در صرافی Binance چقدر است؟

در یک فضای رقابتی، ساختار کارمزد ترید در بایننس بی‌نظیر است. برای هر تریدری که به تبدیل سریع دارایی خود به ارز فیات نیازمند نیست، نرخ کارمزد ثابت 0.1 درصد اغواکننده است. افرادی که از پلتفرم تریدینگ فیوچرز بایننس استفاده می‌کنند، حتی از کارمزدهای پایین‌تری بهره‌مند خواهند شد. در اینجا نرخ از 0.02 درصد برای سفارش‌گذار (میکر – Maker) و 0.04 درصد برای سفارش‌بردار (تیکر – Taker) شروع می‌شود.

در بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال حداقل کارمزد 0.2 درصد است. شاید به نظر در مقایسه با نرخ کارمزد تریدینگ در بایننس این رقم زیادی نباشد، اما حین انجام مبادلات با حجم بالا، متوجه تفاوت اساسی و تاثیر زیاد دو برابر شدن کارمزد خواهد شد.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، اگر برای ترید از رمز ارز اختصاصی خود Binance استفاده کنید، کارمزد بی‌نظیر آن مجددا به نصف کاهش پیدا کرده و به 0.05 درصد می‌رسد. واریز در اینجا رایگان بوده و مشمول پرداخت کارمزد نیست. البته این موضوع از هزینه پرداخت شده توسط ارسال‌کننده به عنوان کارمزد شبکه ارز دیجیتال مورد استفاده مستثنی است. برداشت شامل هزینه است، هر چند آن‌ها به طور کلی با کارمزد معاملات بلاک چین ارتباط دارند.

این صرافی آنلاین ارز دیجیتال دارای محدودیت‌هایی است. حساب‌های کاربری تأیید شده سطح 1 آن می‌توانند حداکثر تا 2 بیت کوین در طول 24 ساعت معامله کنند. حساب‌های کاربری تأیید شده سطح 2 آن نیز می‌توانند در این مدت زمان حداکثر 100 بیت کوین معامله کنند. برای فعال‌سازی سطح 2، احراز هویت الزامی است.

مقایسه کارمزد تریدینگ در بایننس با چند صرافی دیگر

مقایسه صرافی‌های ارز دیجیتال

Binance در برابر Coinbase Pro

Coinbase Pro پلتفرم تریدینگ ارز دیجیتال صرافی کوین بیس است. از نظر مجبوبیت و حجم کاربران، باید آن را یکی از بهترین صرافی‌های کریپتوکارنسی دنیا دانست. مشکل آن علاوه بر پشتیبانی شده در تعداد کمتری از کشورها (فقط 103 کشور) دریافت کارمزدی 2.5 برابر بایننس است. در کوین بیس از هر ترید 0.25 درصد کاسته می‌شود.

Binance در برابر Bittrex

Bittrex یک صرافی رمز ارزی آمریکایی است که بعد از راه‌اندازی در 2014، سال به سال به محبوبیت بالایی نزد کاربران دست پیدا کرده است. رشد مداوم آن باعث شده تا به یکی از پلتفرم‌های محبوب معاملات آلت کوین‌ها تبدیل شود. بیترکس برای تمام معاملات 0.2 درصد کارمزد دریافت می‌کند. که 2 برابر کارمزد ترید در بایننس است.

Binance در برابر Bitfinex

Bitfinex یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های بیت کوین از نظر حجم معاملات است و ابزارهای حرفه‌ای نظیر مارجین تریدینگ را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. این امکانات برای کابران تازه وارد چندان کاربردی نیست. از نظر پشتیبانی از رمز ارزها، این صرافی پشت سر بایننس قرار می‌گیرد.

در صرافی بیتفینکس کارمزد بر اساس سفارش‌گذار – سفارش‌بردار مشخص می‌شود. میکرها، افرادی که سفارشات جدیدی به صرافی اضافه می‌کنند، حداکثر 0.1 درصد کارمزد پرداخت خواهند کرد. این مقدار مشابه بایننس است. تیکرها، افرادی که سفارشات موجود را حذف می‌کنند، حداکثر 0.2 درصد کارمزد می‌پردازند. این مقدار دو برابر بایننس است. در اینجا با افزایش حجم معاملات، کارمزد کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل نرخ‌های اعلام شده را حداکثر خطاب کردیم.

Binance در برابر Kraken

Kraken در سانفرانسیسکوی آمریکا مستقر است و یکی از قدیمی‌ترین صرافی های ارز دیجیتال محسوب می‌شود. تعداد رمز ارزهای پشتیبانی شده در مقایسه با رقبا به مراتب پایین‌تر است. شبیه Bitfinex در اینجا نیز نرخ کارمزد بر اساس سفارش‌گذار و سفارش بردار تعیین می‌شود. برای دسته‌ اول هزینه حداکثر 0.16 درصد و برای دسته دوم حداکثر 0.26 درصد است. هر دو رقم در مقایسه با کارمزد تریدینگ در بایننس بالاتر است.

امنیت ترید در بایننس

اگرچه کیف پول‌های آنلاین نظیر والت‌های مختص حساب‌های کاربری در صرافی‌ها را دارای امنیت پایین در مقایسه با سایر انواع خطاب می‌کنیم، اما این موضوع چندان درباره بایننس صدق نمی‌کند، هر چند تاکنون چند مرتبه هدف حمله قرار گرفته است؛ پلتفرم نام برده در سال 2019 تحت حمله هکرها قرار گرفت و نتیجه‌ی آن از دست رفتن بیش از 40 میلیون دلار بیت کوین مربوط به تعدادی حساب کاربری بود. از آن زمان، بایننس امنیت سرویس خودش را ارتقا بخشید و احراز هویت دو مرحله‌ای را برای افزایش امنیت اضافه کرد.

پیش از شروع ترید در بایننس به احتمال زیاد در پی کسب اطمینان از این پلتفرم برای سپردن مسئولیت سرمایه خود به آن هستید. به طور عادی، برای انجام تراکنش باید کد یکبار مصرف ارسال شده به ایمیل خود را همراه کد یکبار مصرف داخل اپلیکیشن Google Authentication وارد کنید. اگر کاربر وب سایت باشید، می‌توانید از کلیدهای فیزیکی امنیتی برای احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید. روز دیگر برای احراز هویت دو مرحله‌ای به منظور تریدینگ در بایننس فعال‌سازی دریافت کد یکبار مصرف برای هر تراکنش از طریق پیامک است. البته این کار را هرگز با یک شماره متعلق به ایران انجام ندهید.

ترید در صرافی ارز دیجیتال Binance

از سال 2020 صرافی Binance راه حل‌های پیشرفته قدرت گرفته از هوش مصنوعی را با استفاده از تشخیص چهره و تشخیص هویت، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و تحقیقات سایبری مبنی بر نظارت بر هر حرکتی که در صرافی انجام می‌شود، به پلتفرم خود اضافه کرد. به همین دلیل هوش مصنوعی می‌تواند تمام فعالیت‌های مشکوک درون پلتفرم را شناسایی کرده و در اختیار ناظران قرار بدهد.

به طور پیش‌فرض برای ایجاد تراکنش، باید علاوه بر کد یکبار مصرف ارسال شده به ایمیل خود، کد یکبار مصرف داخل اپلیکیشن Google Authenticator را نیز وارد کنید. برای افزایش حداکثری امنیت می‌توانید به این دو لایه امنیتی، دریافت کد یکبار مصرف از طریق پیامک یا استفاده از کلیدهای امنیتی را نیز اضافه کنید.

در صورتی که شماره موبایل شما مربوط به ایران و دارای پیش شماره 98+ است، نمی‌توانید از روش اول استفاده کنید، چرا که سیستم با پی بردن به ماهیت ایرانی شما، حسابتان را مسدود می‌کند. به همین دلیل تنها روش در دسترس به منظور فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای، استفاده از کلیدهای امنیتی است.

بایننس خود را امین میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا خطاب می‌کند. این حقیقتی کتمان نشدنی است. Binance سطح امنیت پلتفرم‌های خود را پابه‌پای افزایش کاربران و حجم معاملاتش افزایش داده است تا تریدینگ در بایننس ایمن باشد. با این حال تاکنون هدف حملات سایبری موفق نیز قرار گرفته است.

هک 40 میلیون دلار بیت کوین

در ماه می سال 2019 (خرداد سال 1398)، طی یک هک بزرگ، تبهکاران سایبری موفق به سرقت نزدیک به 40 میلیون دلار بیت کوین از آن شدند. شرکت اعلام کرد از طریق صندوق دارایی خود، سرمایه از دست رفته کاربران قربانی را پرداخت می‌کند. با این حال اعتبار Binance بعد از این اتفاق خدشه‌دار شد و امنیتی که متخصصان درباره بلاک چین و کریپتوکارنسی صحبت می‌کردند زیر سوال رفت.

بر اساس اعلام چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، موسس و مدیر عامل بایننس، مقدار سرقت شده برابر 2 درصد کل دارایی بیت کوین این صرافی بود. او در ادامه از توسعه‌دهندگان پلتفرم خواست وضعیت امنیت آن را به طور کامل بازبینی کنند. آقای چانگ پنگ ژائو ضمن انتشار یک توئیت بعد از هک بایننس گفت این جزو بهترین روزهای ما نیست، اما همچنان شفاف باقی خواهیم ماند.

کاربران بایننس، طعمه‌ای دلچسب برای فیشینگ

در مارس سال 2018 (فروردین سال 1397) هکرها از طریق فیشینگ اقدام به تخلیه دارایی برخی کاربران مشغول تریدینگ در بایننس کرده بودند، اما این اتفاق دیگر بر گردن صرافی نیست. به عبارتی مقصر این سرقت کوتاهی و بی‌توجهی کاربران بود و چندان نمی‌توان امنیت پایین صرافی را علت بروز حادثه خطاب کرد.

در فیشینگ، یک فرد یا گروه اقدام به طراحی وب سایتی شبیه به یک سرویس‌دهنده دیگر کرده و خود را به جای آن‌ معرفی می‌کند. هدف، گول زدن کاربران است. وقتی کاربری به منظور لاگین، اطلاعات حساب کاربری خود را در این وب سایت جعلی وارد کرد، هکرها آن‌ها را دریافت و برای ورود به وب سایت واقعی سرویس‌دهنده استفاده می‌کنند.

البته Binance خیلی سریع اعلام کرد به هر فردی که در یافتن سر نخ برای رسیدن به مجرمان کمک کند، 250 هزار دلار جایزه خواهد داد. تیم امنیتی بایننس به آژانس‌های اجرای احکام قانونی به وسیله انتقال یافته‌های بازپرس خصوصی، کمک کرد. تحقیقات در نهایت به دو نفر رسید که بین 19 دسامبر 2017 (28 آذر 1396) تا 2 مارس 2018 (11 اسفند 1396)، نزدیک به 566 بیت کوین به ارزش حدود 8.8 میلیون دلار به واسطه وب سایت‌های فیشینگ از کاربران 142 صرافی مختلف سرقت کرده بودند. پاداش 200 هزار دلاری بایننس به ماموران تحقیق حادثه هک سال 2018 صرافی خیلی زود پرداخت شد.

نظر کاربران درباره امنیت ترید در بایننس

در اکتبر سال 2020 (آبان سال 1399)، افشای یک سری اسناد نشان داد بزرگترین کریپتوکارنسی اکسچنج دنیا یک ساختار شرکتی پیچیده به منظور فریب دادن عمدی رگولاتورهای ایالات متحده آمریکا و کسب سود مخفیانه از سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

با نگاه به نظرات کاربران در صفحه بررسی Binance در وب سایت Trustpilot متوجه وجود انتقادات فراوان از آن خواهید شد، به طوری که این سرویس امتیاز 2 از 5 به دست آورده و در مجموع ضعیف قلمداد شده است. تعداد نظرات منفی در اینجا بیشتر از تمجیدها است. افراد داستان‌هایی از جابه‌جا شدن دارایی تعریف کرده و بایننس را به کلاهبرداری و پشتیبانی بسیار ضعیف متهم کرده‌اند.

اما متخصصان نظر دیگری دارند. به عنوان مثال، وب سایت 99 Bitcoins عقیده دارد مزایای ترید در بایننس بسیار بسیار بیشتر از مشکلات آن است. وب سایت Blockonomi نیز در مطلبی، با شک و تردید، امنیت را برای بایننس یک دغدغه و اولویت خطاب کرد. به عقیده این وب سایت، احراز هویت دو مرحله‌ای را در هر زمان می‌توان فعال کرد و از آن بهره برد. این نظر، تاکیدی بر مقصر بودن قربانیان حملات فیشینگ است که با سهل انگاری در اقدامات امنیتی دارایی‌شان را از دست داده و سپس انگشت اتهام را به سوی بایننس می‌برند.

این احتمال وجود دارد که نظرات منفی کاربران درباره Binance در وب سایت Trustpilot به دست افراد زیان دیده در بازار کریپتوکارنسی نوشته شده باشد. به عبارتی آن‌ها به شوق میلیونر و میلیاردر شدن و بدون در نظر گرفتن میزان نوسان و ریسک بسیار بالای بازار کریپتوکارنسی وارد آن شده و بعد از دست دادن سرمایه، صرافی را مقصر می‌دانند.

همچنین افرادی تازه کار و سهل انگار پسوردهایی ساده برای حساب کاربری خود تعیین کرده و احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال نمی‌کنند. آن‌ها بدون توجه به آدرس صحیح صرافی، وارد یک صفحه جعلی شده و اطلاعاتشان را در اختیار هکرها قرار می‌دهند. بعد از سرقت شدن دارایی، این افراد خود صرافی بایننس را سارق خطاب می‌کنند، در حالی که موضوع چیز دیگری است!

راهکارهایی صرافی برای افزایش امنیت

امنیت در بایننس

  • احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) با کلید امنیتی: YubiKey یک گجت است که می‌توان از‌ آن برای ورود به حساب کاربری خود در بایننس استفاده کرد. این شبیه کلید ثانویه‌ای است که در صندوق‌های امانات باید همزمان با کلید اصلی (رمز عبور) برای باز کردن مخزن وارد کنید.
  • احراز هویت با گوگل: استفاده از نرم افزار Google Authenticator الزامی است. در هر مرتبه تلاش به منظور واریز رمز ارز برای دیگران، باید کد یکبار مصرف تولید شده داخل این اپلکیشن را وارد کنید.
  • احراز هویت با پیامک: این روشی متداول در سرویس‌های اینترنتی به منظور ارسال کد یکبار مصرف علاوه بر رمز عبور است. فراموش نکنید در صورت تمایل به فعال‌سازی این قابلیت، نباید شماره همراهی با پیش‌شماره 98+ ارائه کنید.
  • کد یکبار مصرف ایمیلی: در هر مرتبه تلاش به منظور واریز رمز ارز برای دیگران، باید علاوه بر کد یکبار مصرف تولید شده در Google Authenticator، کد یکبار مصرف ارسال شده به آدرس ایمیل خود را نیز وارد کنید. به این ترتیب، با در نظر گرفتن رمز عبور عادی، به طور پیش‌فرض حسابتان در بایننس با سه لایه امنیتی محافظت می‌شود. به همین دلیل ترید در بایننس را ایمن می‌دانیم.
  • مدیریت دستگاه‌ها: با رفتن به بخش Manage در تنظیمات، می‌توانید فهرست دستگاه‌های لاگین به این حساب کاربری را مشاهده کنید. در صورت مشاهده دستگاهی ناآشنا، آن را حذف کنید. با این کار، اکانت شما به صورت از راه دور از آن دستگاه لاگ اوت خواهد شد.
  • مدیریت آدرس‌ها: این قابلیت اجازه می‌دهد مموهایی را برای هر آدرس برداشت یادداشت و ذخیره کنید. این امکان وجود دارد تا با درست کردن یک لیست سفید (وایت لیست)، آدرس‌های مجاز برای برداشت از حساب خود و واریز به آن‌ها را تعیین کرد.
  • کد آنتی فیشینگ: کاربران بایننس را طعمه‌ای دلچسب برای فیشینگ خطاب کردیم! بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی دنیا با در نظر گرفتن این موضوع امکان تعیین کد آنتی فیشینگ را فراهم کرده تا بتوانید ایمیل‌های بایننس را از تلاش‌ها برای فیشینگ متمایز کنید.
  • نمایش فعالیت: تاریخچه فعالیت‌‌های حساب، از تاریخ و ساعت‌های ورود گرفته تا ترید در بایننس و تغییر پسورد، ذخیره شده و بعدها قابل بازبینی هستند.

ثبت نام و شروع ترید در بایننس

برای تریدینگ در صرافی بایننس کاربران ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنند. این کار ساده بوده و سریع انجام می‌شود. برای حساب کاربری سطح یک، که به صورت پیش‌فرض برای هر کاربر جدید در نظر گرفته می‌شود، نیازی به احراز هویت نیست. در این سطح سقف فعالیت مقدار 2 بیت کوین در هر روز است. به منظور فعال‌سازی سطح 2 که به شما اجازه‌ی معامله‌ روزانه تا حداکثر 100 بیت کوین را می‌دهد، باید یک عکس از پاسپورت خود را آپلود کنید و منتظر تأیید بمانید. مجددا تاکید می‌کنیم در صورت نیاز به ارتقای سطح کاربری هرگز هویت ایرانی خود را فاش نکرده و با مشورت یک فرد حرفه‌ای و آشنا با Binance از یک هویت جعلی استفاده کنید.

دانلود اپلیکیشن‌های Binance

علاوه بر امکان استفاده از خدمات صرافی از طریق وب سایت آن، امکان ورود به واسطه اپلیکیشن‌ها نیز وجود دارد. نرم افزارهایی برای اندروید، آی او اس، مک او اس، ویندوز و لینوکس وجود دارد. با توجه به لاگین به حساب کاربری خود به منظور استفاده از همه آن‌ها، به طور همزمان قادر به استفاده از نسخه‌های موبایل، دسکتاپ و وب خواهید بود. برای دانلود نرم افزارها به آدرس binance.com/en/download مراجعه کنید.

ثبت نام در اپلیکیشن موبایل

ابتدا اپلیکیشن Binance را برای اندروید از Google Play Store و برای آی او اس از Apple Store دانلود، نصب و اجرا کنید. قبل از اجرای نرم افزار روی گوشی نکاتی که در ابتدای مطلب درباره تغییر آدرس IP بیان کردیم را رعایت کنید. اپلیکیشن Binance را اجرا و در سمت چپ صفحه، روی گزینه‌ی Login/Register ضربه بزنید.

ترید در صرافی ارز دیجیتال Binance

در صفحه بعد از پایین کادرهای موجود روی گزینه‌ی “No account yet? Register” کلیک کنید. سپس نام کاربری و رمز عبور برای حساب کاربری خود مشخص کنید. پس از خواندن دقیق قوانین این صرافی، دکمه‌ Register را لمس کنید. در نظر داشته باشید رمز عبور شما باید حداقل 8 کاراکتر، شامل حداقل یک حرف بزرگ و یک شماره، باشد.

اگر توسط یکی از دوستان خود برای استفاده از بایننس و ترید در آن دعوت شده‌اید، آیدی او را در قسمت “Referral ID” وارد کنید. بر اساس سیستمی که بزرگترین صرافی دنیا در نظر گرفته است، بخشی از کارمزدهای تریدهای شما به فرد معرفی شما اختصاص داده می‌شود.

ثبت نام در صرافی بایننس

پس از انتخاب گزینه‌ی Register، یک اسلاید در مقابلتان قرار می‌گیرد. آن را تا تکمیل شدن پازل جابه‌جا کنید.

ترید در صرافی ارز دیجیتال Binance

زمانی که این مرحله را پشت سر گذاشتید، یک تأییدیه به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد. آن را در کمتر از ده دقیقه بررسی و کدی که برایتان ارسال شده است را در کادر روی این صفحه وارد کنید.

ثبت نام صرافی بایننس

ثبت نام در وب سایت

اگر می‌خواهید از وب‌ سایت رسمی بایننس برای ثبت نام استفاده کنید، کافی است وارد آدرس Binance.com شوید و سپس از بالای صفحه سمت راست، روی گزینه‌ی Register کلیک کنید.

ثبت نام در Binance

1 – در صفحه باز شده، کادری رو به روی شما قرار می‌گیرد که در آن باید ایمیل و رمز عبوری که برای حساب کاربری خود در نظر گرفته‌اید را وارد کنید. توجه داشته باشید که هر چه این رمز طولانی‌تر باشد، امنیت آن بیشتر است.

وقتی فرم تکمیل شد، روی دکمه‌ی Register کلیک کنید تا یک ایمیل تأییدیه برای شما ارسال شود. با کلیک روی آن عملیات ثبت نام تکمیل شده و در چند قدم دیگر قادر به تریدینگ در بایننس خواهید بود.

ثبت نام در Binance

بعد از ورود به حساب کاربری، به شما پیشنهاد می‌شود برای افزایش امنیت ، تأیید هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید. اگر این کار را الان انجام ندهید، در زمان ایجاد تراکنش و ارسال رمز ارز برای آدرسی دیگر مجبور خواهید شد! پس هم‌اکنون اپلیکیشن Google Authenticator را دانلود و نصب کنید. بعد از اجرای این اپلیکیشم، دکمه قرمز رنگ + را در پایین سمت راست صفحه لمس کرده و QR کد نمایش داده شده روی صفحه را با دوربین گوشی اسکن کنید.

برای یادگیری نحوه ثبت نام در بایننس همچنین می‌توانید از مطلب زیر استفاده کنید:

آموزش ترید در بایننس

با ورود به وب سایت Binance.com، در منوی بالا گزینه Trade را مشاهده خواهید کرد. این بخش شامل پنج زیر مجموعه است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

انواع ترید در بایننس

بخش Convert

این قسمت پیش از این Basic نام داشت و ساده‌ترین روش به منظور تبدیل رمز ارزها به یکدیگر محسوب می‌شود. در اولین قسمت رمز ارز مورد نظرتان برای تبدیل را مشخص کرده و مقدار را وارد کنید. در قسمت دوم، ارز دیجیتال مقصد برای تبدیل به آن را تعیین کنید.

تبدیل ارز بایننس

بخش Classic

این رابط ترید در بایننس سنتی‌تر بوده و دسترسی به چارت‌ها را فراهم می‌کند. امکان تبدیل انواع رمز ارزها به یکدیگر فراهم است. بعد از مشخص کردن رمز ارز مبدا و مقصد، یک سفارش برای شما ایجاد خواهد شد. سفارش‌های ایجاد شده را می‌توانید در قسمت Open Orders مشاهده کنید. تاریخچه سفارش‌های تریدینگ در بایننس در قسمت Order History قابل رویت است.

در سمت راست صفحه انواع تبدیل‌ها در قالب تب‌های مختلف قابل مشاهده است. می‌توانید به صورت دستی نیز در نوار جستجو رمز ارز مورد نظرتان برای تبدیل را تایپ کرده و رمز ارزهایی که امکان تبدیل به آن‌ها وجود دارد را مشاهده و انتخاب کنید.

ترید در بایننس

به طور کلی چهار نوع سفارش برای معاملات اسپات در صرافی بایننس وجود دارد:

  • Market
  • Limit
  • Stop limit
  • OCO

Market (بازار)

فرض کنید دارایی شما بیت کوین است و می‌خواهید آن را به یک استیبل کوین نظیر تتر تبدیل کنید. اگر قیمت خاصی مد نظر نداشته و صرفا بخواهید بر اساس وضعیت بازار در همان لحظه، اقدام به فروش کنید، از گزینه Market استفاده می‌کنید. به عبارتی شما به عنوان فروشنده قیمت خاصی برای فروش بیت کوین تعیین نمی‌کنید، بلکه دارایی‌تان روی بهترین قیمت در همان لحظه فروخته خواهد شد. در قسمت مارکت فقط باید مقدار فروش از دارایی مورد نظر را مشخص کنید. آن دارایی به قیمتش در آن لحظه فروخته می‌شود.

در صورتی که برای خرید و فروش عجله دارید، یا قیمت کنونی بازار را برای خرید یا فروش رمز ارز مورد نظر مناسب می‌دانید، باید از گزینه Market استفاده کنید. وقتی در این حالت قرار دارید، امکان قرار دادن عدد در فیلد Price از شما سلب می‌شود. فقط مقدار خرید یا فروش را مشخص می‌کنید تا معامله بر اساس قیمت بازار در همان لحظه انجام شود.

Limit (لیمیت)

این ساده‌ترین گزینه برای خرید یا فروش بر اساس قیمت مورد نظر شما است. فرض کنید قصد شما خرید یک عدد بیت کوین روی قیمت 50,000 هزار دلار است، اما در حال حاضر، قیمت بازار (Market) آن برابر 60,000 دلار است. بعد از انتخاب گزینه Limit باید در فیلد Price قیمت مورد نظر خود که در اینجا 50,000 دلار است را قرار بدهید. در بخش Amount، مقدار خرید را مشخص می‌کنید که در اینجا برابر 1 است. سفارش شما در لیست سفارشات باز صرافی بایننس قرار خواهد گرفت. در اینجا شما به عنوان Maker سفارش شناخته می‌شوید. در صورتی که شما با تعیین قیمتی منطبق با سفارش فردی دیگر، آن را تکمیل کنید، به عنوان Taker سفارش شناخته خواهد شد.

حین ترید در بایننس برای فروش نیز می‌توان لیمیت مشخص کرد. به عنوان نمونه تصور کنید قیمت کنونی BTC برابر 50,000 دلار است، اما شما تصمیم دارید آن را به قیمت 60,000 دلار به فروش برسانید. در این شرایط Price را برابر قیمت مورد نظر قرار خواهید داد. تا زمانی که یک نفر حاضر به خرید طبق مبلغ مورد نظر شما شود، سفارش باز خواهد ماند. در اینجا نیز شما Maker و فرد تکمیل‌کننده سفارش Taker است.

Stop-Limit (استاپ – لیمیت)

این سفارش وابسته به شرطی تعیین شده از طرف شما است و تا زمانی که شرط مورد نظرتان ارضا نشود، سفارشتان در لیست قرار نخواهد گرفت. اگر از تحلیل تکنیکال برای تعیین بهترین زمان خرید و فروش استفاده می‌کنید، این گزینه برایتان بسیار کاربردی است. برای درک بهتر کاربرد استاپ – لیمیت، مثال زیر را در نظر بگیرید.

تصور کنید قیمت حال حاضر بیت کوین 50,000 دلار است. طبق تحلیل شما، در صورتی که قیمت این رمز ارز به بالای 52,000 دلار برسد، روند صعودی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. اگر در لحظه رد کردن حد مورد نظر پای گوشی یا کامپیوتر باشید، می‌توانید با همان قیمت یا قیمتی بالاتر اقدام به خرید کنید. اما اگر در لحظه شکسته شدن مقاومت از وضعیت بازار بی‌اطلاع باشید، قادر به ترید در بایننس در زمانی کاملا مناسب نخواهید بود! برای از دست ندادن شرایط این چنینی، از سفارش استاپ – لیمیت استفاده می‌کنیم تا با شکسته شدن مقاومت به صورت خودکار خرید شما انجام شود. شرط فعال شدن سفارش شما رسیدن قیمت به 52,000 دلار است. با فعال شدن سفارش، یک سفارش از نوع لیمیت که در قسمت قبل بررسی کردیم، در لیست سفارش‌های بایننس ثبت خواهد شد.

نقطه مقابل آن، بی‌اطلاعی از وضعیت بازار در زمان سقوط قیمت‌ها است. این اتفاق با در نظر گرفتن نوسان‌های گهگاه شدید و وحشتناک قیمت رمز ارزها، کابوس بزرگی است! تصور کنید حین عدم دسترسی به گوشی و کامپیوتر یا مخصوصا در زمان خواب، روند نزولی بیت کوین آغاز شود. شما حد ضرر خود را 48,000 دلار تعیین کرده‌اید. اگر این حد رد شود، بر اساس تحلیل شما روند نزولی آغاز شده و قیمت‌های پایین‌تری در انتظار هستند.

در سفارش از نوع استاپ – لیمیت سه کادر وجود دارد. کادر Stop شرط فعال شدن سفارش بوده و همان قیمنی است که تمایل دارید بعد از رسیدن به آن، سفارش ایجاد شود. کادر Limit همانند آنچه در قسمت سفارش Limit بیان شد، قیمتی است که می‌خواهید معامله شما طبق آن انجام شود. به عبارتی وقتی حد مورد نظرتان رد شد، رمز ارز به چه قیمتی فروخته یا خریداری شود؟ می‌توان مقدار استاپ و لیمیت را یکسان قرار داد، اما توصیه شده بین این دو اختلافی هر چند کم قائل شوید. برای خرید، لیمیت را کمی بالاتر و برای فروش لیمیت را کمی پایین‌تر از استاپ قرار بدهید. در غیر این صورت، اگر قیمت با سقوط ناگهانی به میزان زیاد مواجه شود، لیمیت شما را رد کرده و سفارش ایجاد نخواهد شد. کادر Amount هم مقداری است که می‌خواهید وارد معامله کنید.

شاید تصور کنید این کار را با همان سفارش Limit عادی نیز می‌توان انجام داد، اما به نکته مهمی توجه نکرده‌اید. در زمانی که قیمت مارکت بیت کوین برابر 50,000 دلار است، اگر در سفارش خرید خود، لیمیتی بالاتر همچون 52,000 یا بیشتر تعیین کنید، سفارشتان روی هوا زده خواهد شد، چرا که قیمتی بیشتر از وضعیت بازار تعیین کرده‌اید! همچنین وقتی قیمت بازار برای بیت کوین 50,000 دلار است و شما لیمیت را برای فروش روی 48,000 قرار داده‌اید، به خاطر ارزان فروشی، مجددا توجه خریداران را سریعا جلب خواهید کرد. پس باید برای خرید یا فروش در مبالغی متفاوت با وضعیت بازار در حال حاضر، شرط مشخص کنید.

OCO (او سی او)

برای ترید در بایننس این پیشرفته‌ترین گزینه است. تریدینگ در بایننس در حالت OCO، متشکل از یک سفارش Limit و یک سفارش Stop-Limit است.

تریدینگ در بایننس

در حالت خرید، فرض کنید قیمت فعلی بیت کوین 50,000 دلار است. شما تحلیلی انجام داده و تصور می‌کنید شکسته شدن مقاومت 52,000 دلاری و همچنین کف حمایتی 48,000 قیمت‌های بسیار جذابی برای ورود و خرید بیت کوین محسوب می‌شوند. با استفاده از سفارش OCO قادر خواهید بود همزمان یک سفارش خرید Limit روی 48,000 دلار و یک سفارش خرید Stop-Limit با شرط فعال‌سازی روی قیمت 52,000 دلار ثبت کنید. با انجام هر کدام از این دو سفارش، دیگر سفارش حذف خواهد شد.

در حالت فروش، فرض کنید با قیمت 50,000 دلار اقدام به خرید بیت کوین کرده و حد ضرر خود را 48,000 دلار تعیین کرده‌اید. البته هدف اصلی شما کسب سود و فروش در صورت رسیدن به قیمت 52,000 دلار است. در این حالت با استفاده از سفارش OCO قادر خواهید بود همزمان یک سفارش فروش Limit روی 52,000 دلار و یک سفارش فروش Stop-Limit با شرط فعال‌سازی روی قیمت 48,000 دلار ثبت کنید.

بخش Advanced

ظاهر آن تقریبا مشابه بخش Classic است، اما مجموعه کاملی از نمودارها برای استفاده در تحلیل تکنیکال در اختیارتان قرار می‌گیرد. همانطور که از نام آن پیدا است، برای کاربران حرفه‌ای و آشنا با انواع چار‌ت‌ها مناسب است. تفاوت دیگری بین حالت ادونس و کلاسیک وجود ندارد. همچنیان می‌توانید جفت رمز ارز مورد نظرتان را مشخص و سفارشی از نوع مارکت، لیمیت، استاپ – لیمیت یا او سی او ایجاد کنید.

ترید در بایننس

بخش Margin

با هدف سودآوری بیشتر برای کاربران، بایننس از مارجین تریدینگ نیز پشتیبانی می‌کند. این یک روش یا ابزار معاملاتی است که در آن، بخشی از سرمایه توسط شخصی دیگر تامین می‌شود. در اینجا حین ترید در بایننس مبلغی را از صرافی نام برده قرض گرفته و با مجموع سرمایه در اختیارتان، اقدام خواهید کرد. وقتی سرمایه درگیر در معامله بیشتر باشد، به طور طبیعی سود به دست آمده نیز بالاتر خواهد بود. نقطه مقابل معاملات مارجین، معاملات عادی هستند که در آن‌ها سرمایه مورد نیاز به طور کامل توسط تریدر تامین می‌شود.

وقتی به صورت عادی و بدون تعیین اهرم، طبق توضیحات بالا، سفارشی برای خرید یا فروش ایجاد می‌کنید، در حال معامله اسپات هستید. اما زمانی که شما مقداری پول، برای انجام معاملات خود، قرض بگیرید، حساب عادی‌تان به یک حساب مارجین تبدیل خواهد شد.

مفهومی مهم در این بحث، لوریج (Leverage) یا اهرم است. اهرم به زبان ساده همان مقداری است که قصد دارید برای ترید در بایننس از صرافی قرض بگیرید. برای درک بهتر، مثال زیر را در نظر بگیرید.

تصور کنید قیمت یک بیت کوین در حال حاضر 1,000 دلار و موجودی شما 100 دلار است. برای خرید به اهرمی 10 برابری نیز دارید که به صورت 10x نشان داده می‌شود. بعد از استفاده از این اهرم، حسابتان دیگر عادی نبوده و یک حساب مارجین به شمار خواهد رفت. در نظر داشته باشید در معاملات مارجین بایننس، این صرافی در عمل پولی به کاربر قرض نداده و فقط اعتبارش را به مقدار مورد نظر افزایش خواهد داد. با این ‌کار سود و ضرر تریدر نیز افزایش پیدا می‌کند.

تریدینگ در بایننس در بخش Margin به دو قسمت Isolated و Cross تقسیم می‌شود. اما تفاوت این دو با یکدیگر چیست؟

تفاوت حالت Isolated Margin و حالت Cross Margin

در حالت Cross ترید در بایننس تمام حساب مارجین شما در معرض ریسک قرار خواهد گرفت. در واقع قیمت لیکوئید شدن هر پوزیشن، به مارجین تخصیص یافته به همان پوزیشن محدود نشده و در صورت زیان بالاتر، این ضرر تا لیکوئید شدن کل حسابتان ادامه پیدا می‌کند. اما در حالت Isolated شما به هر پوزیشن خود مقداری مارجین اختصاص خواهید داد و در صورت لیکوئید شدن، به همان مقدار تعیین شده زیان می‌بینید. در حالت Cross اگر یکی از پوزیشن‌ها بر خلاف انتظار عمل کند، زیان مربوط به آن روی تمام سرمایه تاثیر گذاشته و تا لیکوئید شدن تمام حساب پیش‌خواهد رفت.

در نظر داشته باشید پیش از شروع تریدینگ در بایننس حتما باید حالت مارجین آن معامله را مشخص کنید، چرا که حالت پیش‌فرض همیشه کراس است. از طرفی می‌دانیم فعالیت در این حالت ممکن است به نابودی کل سرمایه رمز ارزی شما منتهی شود! پس با احتیاط عمل کنید. همچنین فراموش نکنید وقتی یک پوزیشن باز دارید، دیگر قادر به تغییر حالت حساب خود نخواهید بود. پس قبل از باز کردن هر پوزیشن، حتما حالت مارجین آن معامله را مشخص کنید.

در صورتی که حساب مارجین شما کراس باشد، نیازی به شارژ آن به منظور جلوگیری از لیکوئید شدن یک پوزیشن خاص نیست. علت این است که پوزیشن شما زمانی لیکوئید می‌شود که کل حسابتان صفر شده باشد. اگر پوزیشن شما روی حالت ایزوله قرار دارد، قیمت لیکوئید شدن این پوزیشن ارتباطی با دارایی کل شما در حساب مارجین نخواهد داشت، بلکه به مقدار مارجین اختصاص یافته به همان پوزیشن محدود می‌شود. به همین دلیل در اینجا به منظور جلوگیری از لیکوئید شدن پوزیشن، قادر خواهید بود مارجین اختصاص یافته به آن را افزایش یا کاهش دهید.

نکات مهم حالت Isolated Margin

  • هر جفت (رمز ارزها برای ترید)، دارای یک حساب مارجین ایزوله مستقل است.
  • پوزیشن‌ها در هر جفت ترید مستقل هستند، پس اگر به مارجین بیشتری نیاز باشد، می‌بایست به صورت دستی بودجه را تامین کنید و این کار به واسطه کسر خودکار از سایر حساب‌های مارجین کراس یا ایزوله شما انجام نخواهد شد.
  • ریسک محدود به همان حساب Isolated Margin است. در صورت لیکوئید شدن، ضرر به همین حساب محدود شده و سایر حساب‌ها تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.

نکات مهم حالت Cross Margin

  • هر کاربر می‌تواند یک حساب کراس مارجین ایجاد کند. تمام جفت‌های ترید در این حساب در دسترس قرار دارند.
  • دارایی‌های قرار گرفته در یک حساب کراس مارجین بین تمام پوزیشن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند.
  • سطح مارجین بر اساس ارزش کل دارایی و بدهی در یک حساب مارجین محاسبه می‌شود.
  • در صورت لیکوئید شدن، تمام پوزیش‌ها لیکوئید خواهند شد.

بخش P2P

برای خرید و فروش رمز ارزها با پرداخت فیات در سرتاسر شبکه بایننس، از این قسمت استفاده کنید. در نظر داشته باشید استفاده از این بخش نیازمند احراز هویت است. در حالت عادی برای استفاده از سایر پلتفرم‌ها و قابلیت‌های صرافی، تا سقف 2 بیت کوین معامله در روز، نیازی به احراز هویت نیست، مگر این که بخواهید با پرداخت‌های بانکی اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنید.

این کار برای کاربران ایرانی با چالش‌هایی همراه است. هرگز نباید هویت واقعی خود را برای Binance فاش کنید، به همین دلیل در صورت اجبار به استفاده از بخش P2P، به هویت فردی جعلی، ساکن کشوری که در لیست تحریم صرافی نیست، نیازمند هستید.

در قسمت P2P خرید یا فروش، رمز ارز مورد نظر، ارز فیات مورد استفاده و نحوه پرداخت را مشخص می‌کنید. بعد از تعیین ارز دیجیتال، مقدار، ارز فیات و سپس نوع پرداخت را در قسمت Payment Type از منوی کشویی مشخص کنید.

در مثال تصویر زیر، با پرداخت دلار (USD) مقداری تتر (USDT) از طریق پی‌پال خریداری می‌کنیم. نیازی به وارد کردن آدرس نیست و بعد از موفقیت‌آمیز بودن پرداخت، رمز ارز خریداری شده به کیف پولتان در بایننس وارد خواهد شد. در ادامه می‌توانید از آن برای ترید در بایننس استفاده کنید.

ترید در بایننس

از روش‌های پرداخت متعددی در بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی دنیا پشتیبانی می‌شود که ترید P2P یکی از آن‌ها است.

منابع:

مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

استخراج بیت کوین با ماینر برق زیادی نیاز دارد. اما میزان مصرف و هزینه برق ماین کردن هر بیت کوین چقدر است و با چه تعرفه‌ای محاسبه می‌شود؟

 

به نظر ارزهای دیجیتال، مخصوصا اولین و محبوب‌ترین آن یعنی بیت کوین، به خاطر مجازی بودن، به سادگی و خیلی ارزان ایجاد می‌شوند؛ کافی است یک دکمه را فشرده و مقداری زیادی BTC به شبکه تزریق کنید! اما این تصور کاملا اشتباه است! فرآیند استخراج بیت کوین بسیار پیچیده، سنگین و نیازمند منابع پردازشی فراوان است، به همین دلیل برق زیادی مصرف می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف برق ماینرهای استخراج بیت کوین حتی در مقایسه با کل میزان انرژی الکتریکی استفاده شده توسط مردم برخی کشورها بیشتر است! ابزار جدیدی از دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که بیت ‌کوین به اندازه کل سوئیس انرژی مصرف می‌کند.

بر اساس یک گواهی کتبی ارائه شده به کمیته انرژی و منابع طبیعی مجلس سنای ایالات متحده آمریکا، میزان برق مورد نیاز استخراج بیت کوین در سراسر دنیا، برابر 1 درصد کل انرژی الکتریکی جهان است! این مقدار وحشتناک و بسیار بالا است، پس جای تعجب نیست برخی BitCoin را دشمن طبیعت خطاب کنند!

ماینرها به معنی واقعی کلمه برق را می‌بلعند! اگر تعدادی از آن‌ها را در خانه، با برق شهری عادی، راه‌اندازی کنید، احتمال پریدن فیوز بالا است، چرا که برق شهری پاسخگوی عطش این دستگاه‌ها برای انرژی الکتریکی نیست.

نگاهی به قانون استخراج BitCoin در ایران

ماین کردن رمز ارزها، مخصوصا بیت کوین، در کشورمان منع قانونی ندارد، به این شرط که از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز رسمی دریافت کرده باشید. نکته مهم دیگر، دریافت مجوز از وزارت نیرو است تا هزینه برق استخراج بیت کوین با ماینر برای شما بر اساس تعرفه صادراتی محاسبه شود.

حتی اگر از روش‌های دیگر نظیر استفاده از موتور برق، و بدون استفاده از انرژی الکتریکی تولید شده توسط ژنراتورهای وزارت نیرو، اقدام به استخراج کنید، همچنان به دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند هستید.

ادعای مدیر عامل توانیر درباره مصرف برق استخراج بیت کوین

مدیر عامل شرکت توانیر ابتدای اسفند ماه 1399 مدعی شد برق مورد نیاز برای استخراج یک BitCoin، برابر با مصرف 47 سال یک واحد مسکونی است! محمدحسن متولی‌زاده گفت از ابتدای شروع طرح مقابله با مراکز ماینینگ رمز ارز غیر مجاز تا امروز، حدود هفتاد هزار ماینر شناسایی و جمع‌آوری شده است. مدیر عامل توانیر مدعی شد فقط میزان برق مصرف شده توسط دستگاه‌های غیر مجاز که آن‌ها جمع‌آوری کرده‌اند، حدود 300 مگاوات است که با نیاز برق یک شهر بزرگ برابری می‌کند!

محمدحسن متولی‌زاده در ادامه صحبت‌های خود، ضمن اشاره به برابر بودن انرژی الکتریکی مورد نیاز ماین کردن یک BTC با برق مصرفی 47 سال یک خانه، از استخراج‌کنندگان رمز ارز‌ها درخواست کرد برای استفاده از برق مجاز اقدام کنند. این مقام مسئول گفت شرکت توانیر برای ارائه مجوز و تسهیلات به متقاضیان استخراج رمز ارز آماده است. آقای متولی‌زاده به امضای قرارداد و ارائه مجوز به برخی از این مراکز تا امروز تاکید کرد. او از این که عده‌ای با وجود فراهم بودن امکان استخراج قانونی، به قیمت متضرر شدن سایر مردم کشور همچنان به ماین کردن به شکل غیر مجاز ادامه می‌دهند، ابزار تاسف کرد.

هشدار به مراکز استخراج غیر مجاز و فاقد مجوز

مدیر عامل شرکت توانیر اعلام کرد آن‌ها از سه روش بررسی میزان مصرف برق، بازرسی‌ مستمر و اطلاع‌رسانی‌‌های مردمی، مراکز غیر مجاز را شناسایی و جریمه می‌کنند. او به متولیان این مراکز غیر قانونی استخراج بیت کوین با تعرفه برق عادی هشدار داد با توجه به تعیین جریمه‌های سنگین علاوه بر جمع‌آوری دستگاه‌های آن‌ها در صورت شناسایی، برای جلوگیری از این زیان نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

در نظر داشته باشید سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که انرژی را با یارانه به مردم ارائه کند. به همین دلیل بهای برق در کشورمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا بسیار پایین‌تر است. این تصمیم برای رفاه حال مردم اتخاذ شده و سواستفاده از آن برای کسب سود فراوان مجاز نیست. طبق تصمیمات دولت، فعالان صنعت استخراج کریپتوکارنسی یارانه‌ای برای انرژی دریافت نخواهند کرد. به عبارتی تعرفه برق استخراج بیت کوین متفاوت است.

در بخش دیگر همین مطلب، به بررسی تعرفه برق ماین کردن بیت کوین در ایران علاوه بر کل هزینه‌ها در یک ماه برای یک دستگاه استخراج‌کننده اشاره خواهیم کرد. پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

افزایش مصرف برق استخراج بیت کوین موازی جهش قیمت آن

طی نیمه دوم سال 2020 و همچنین نخستین ماه‌های سال میلادی جاری، فقط قیمت بیت کوین به صورت انفجاری افزایش پیدا نکرد، بلکه مصرف برق ماینرهای آن نیز شدیدا افزایش یافت. بالا رفتن قیمت برترین رمز ارز بازار سبب شد افراد بیشتری به عنوان ماینر وارد شبکه آن شوند، در نتیجه هش ریت نتورک افزایش یافت و رقابت بسیار بیشتر شد. این موضوع به افزایش شدید مصرف برق سرتاسر شبکه BitCoin دامن زد.

بنیامین جونز (Benjamin Jones)، یک استاد اقتصاد در دانشگاه نیومکزیکو که مدتی است روی تاثیرات بیت کوین بر محیط زیست تحقیقات انجام می‌دهد، چندی پیش در یک گفتگوی خبری با روزنامه گاردین گفت مقدار برق مورد استفاده برای استخراج بیت کوین از نظر تاریخی بیشتر از انرژی الکتریکی سرتاسر برخی کشورها نظیر ایرلند بوده است. او گفت صحبت ما درباره چند ده تراوات مصرف برق در طول یک سال است!

نظر طرفداران BitCoin در این رابطه چیست؟

طرفداران دنیای رمز ارزها، به خصوص بیت کوین، مدعی هستند این روزها بیشتر مزارع استخراج از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی الکتریکی خود استفاده می‌کنند، چرا که دسترسی به این نوع انرژی در مقایسه با قبل بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر شده است. به عنوان نمونه مزارع ماینینگ زیادی در آمریکا، یک مزرعه خورشیدی نیز راه‌اندازی کرده و بخش قابل توجهی از برق مورد نیازشان را از آن تامین می‌کنند. از راه‌اندازی توربین‌های بادی توسط متولیان مزارع استخراج نباید غافل شد. با این حال، نیاز انرژی الکتریکی چند صد دستگاه ماینر، بسیار بیشتر از توان تولیدی یک مزرعه خورشیدی هر چند بزرگ است!

دوست‌داران ارزهای رمزنگاری شده همچنین انگشت اشاره را به سمت دیگر راه‌های اتلاف انرژی برده و برق مصرفی برای بیت کوین ماینینگ را در برابر آن‌ها ناچیز خوانده‌اند. بد نیست بدانید انرژی اتلاف شده توسط دستگاه‌های خانگی متصل اما غیرفعال (مثلا تلویزیون متصل به برق، اما خاموش) در سرتاسر ایالات متحده آمریکا، بر اساس بررسی شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج (Cambridge Bitcoin Electricity Consumption Index)، مساوی انرژی الکتریکی لازم به منظور استخراج BTC برای 1.8 سال است!

طرفداران رمز ارزها به خصوص BTC عقیده دارند تاثیرات زیست محیطی منفی آن غیر قابل کتمان است، اما این هزینه‌ای است که باید به خاطر تاثیرات (مثبت) گسترده بیت کوین روی جامعه پرداخت کرد. مدیر تحقیقات Fidelity Digital Assets عقیده دارد بیت کوین قادر نیست وظیفه‌اش به عنوان یک سیستم انتقال و ذخیره ارزش جهانی بسیار امن را بدون داشتن هزینه نگهداری بالا انجام بدهد.

تایلر وینکلواس به عنوان یکی از برترین میلیونرهای بیت کوین نیز مدتی قبل ضمن انتشار یک توئیت گفت سیستم‌های کامپیوتری و گوشی‌های هوشمند نیز در مقایسه با دستگاه‌های تایپ و تلگراف قدیمی، ردپای کربن بیشتری دارند. به عقیده او، برخی تکنولوژی‌ها به اندازه‌ای انقلابی و برای جامعه بشری مهم هستند که باید تاثیرات منفی ناشی از آن‌ها را در کنار مزایای بی‌شمارشان پذیرفت.

پاسخ طرفداران محیط زیست چه بوده است؟

طرفداران محیط زیست می‌گویند صنعت BitCoin ماینینگ همچنان یک نگرانی بزرگ است، چرا که ماینرها برای افزایش سود، به هر جایی که برق در آن ارزان‌تر باشد نقل مکان می‌کنند. به همین دلیل مناطق تامین‌کننده برق از طریق سوخت‌های فسیلی ارزانی مثل زغال سنگ برای آن‌ها جذابیت بیشتری دارند.

طبق تحقیقات دانشگاه کمبریج، در حال حاضر در صنعت استخراج بیت کوین چین پیشتاز است. اگرچه این کشور در حال تغییر مسیر به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مزارع ماینینگ خود است، اما همچنان نزدیک به دو سوم برق مورد نیازش برای استخراج بیت کوین از زغال زنگ تامین می‌شود. پس، در شرایطی که طرفداران محیط زیست به دنبال راهی برای کاهش آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، هستند، BitCoin به این موضوع دامن زده است.

هیچ دولت یا سازمان رسمی برای مدیریت و ردیابی نحوه ماین کردن BTCهای جدید وجود ندارد، به همین دلیل نمی‌توان به طور دقیق، استفاده دستگاه‌های ماینر از سوخت‌های فسیلی یا انرژی‌های تجدیدپذیر را مشخص کرد. در نتیجه، صحت ادعای طرفداران رمز ارزها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اگرچه بدون شک برخی مزارع از این نوع انرژی‌های پاک استفاده می‌کنند، اما سهم آن‌ها در کل صنعت مشخص نیست. از طرفی می‌دانیم با توجه به عطش دستگاه‌های استخراج‌کننده برای برق، مزارع خورشیدی حتی بزرگ نیز پاسخگوی یک مزرعه ماینینگ نیست.

ریگ ماینینگ بیت کوین را می‌توان هر زمان که برق ارزان در مکانی یافت شد، جابه‌جا کرد، به همین دلیل ردیابی آن‌ها کار دشواری است. کامیلو مورا (Camilo Mora) استاد جغرافیا و محیط زیست در دانشگاه هاوایی در گفتگو با روزنامه گاردین گفت مکانی که بیت کوین در آن استخراج می‌شود را می‌توان جابه‌جا کرد. این موضوع سبب شده در برخی موارد، نتوان موقعیت جغرافیایی مزارع را مشخص کرد!

میزان مصرف برق ماینرهای استخراج بیت کوین

مرکز کمبریج برای منابع مالی جایگزین (Cambridge’s Centre for Alternative Finances) تخمین زده مصرف برق سالانه ماینرهای بیت کوین بالای 115 تراوات بر ساعت (TWH) شناور است. با این حال شاخص به دقت ردیابی شده Digiconomist، رقمی پایین‌تر، حدود 80 تراوات بر ساعت در هر سال، را نشان می‌دهد. طبق شاخص آن، در حال حاضر میزان مصرف برق سالانه حدود 86 تراوات بر ساعت است. در وب سایت digiconomist.net می‌توانید به اطلاعات بیشتری در این رابطه دست پیدا کنید.

مصرف برق سالانه استخراج بیت کوین

تحقیقات اخیر Digiconomist در اسفند 1399 نشان داد شبکه بیت کوین، به اندازه کل دیتاسنترهای واقع در سراسر دنیا برق مصرف می‌کند! ردپای کربن نتورک محبوب‌ترین رمز ارز بازار با ردپای کربن شهر شلوغ و بزرگی همچون لندن برابری می‌کند.

بر اساس مطالعات وب سایت Digiconomist، به ثمر رساندن یک تراکنش ساده بیت کوین، مساوی با انجام 680 هزار تراکنش در پلتفرم ویزا (Visa) رد پای کربن از خود به جا می‌گذارد. طبق شاخص آن، یک تراکنش حدود 778 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند! برق مصرف شده برای پردازشی یک تراکنش بیت کوین مساوی انرژی الکتریکی مورد نیاز به منظور 51 هزار ساعت تماشای ویدیو در یوتیوب است!

کل شبکه بیت کوین اکنون بیش از تعدادی از کشورها انرژی مصرف می‌کند. اگر بیت کوین یک کشور بود، به صورت زیر نشان داده می‌شد.

انرژی الکتریکی استخراج بیت کوین

جدا از مقایسه قبلی، همچنین می‌توان میزان مصرف برق ماینرهای استخراج بیت کوین را با برخی از بزرگترین کشورهای مصرف‌کننده انرژی الکتریکی مقایسه کرد.

مصرف برق بیت کوین

مطالعه‌ای توسط موسسه اوک ریج در اوهایو در سال 2018 نشان داد ایجاد 1 دلار بیت کوین (مقداری BTC به ارزش 1 دلار)، 17 مگاژول انرژی نیازمند است. این مقدار در مقایسه با انرژی مورد نیاز برای استخراج مقداری مس، طلا و پلاتینیوم به ارزش 1 دلار، حتی از دو برابر نیز بیشتر است. یک مطالعه دیگر در انگلستان طی سال 2020 مشخص کرد قدرت پردازشی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین، در سال 2019 نسبت به یک سال قبل آن چهار برابر شد. این موضوع روی هزینه برق تاثیر گذاشت.

هزینه و تعرفه برق استخراج قانونی در ایران

طبق مصوبه وزارت نیرو، هزینه انرژی الکتریکی مزارع استخراج رمز ارزها نظیر بیت کوین در چهار ماه خرداد، تیر، مرداد و شهریور، دو برابر قیمت برق صادراتی یعنی حدود 1930 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. این هزینه در ماه‌های دیگر به مراتب پایین‌تر است، به طوری که در باقی هشت ماه سال به جز چهار ماه نام برده، نصف بهای برق صادراتی یعنی حدود 480 تومان محاسبه می‌شود.

برای مقایسه بد نیست بدانید تعرفه برق پرداختی توسط دیگر صنایع در کشورمان حدود 145 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. هزینه سنگین برق ماینرهای استخراج بیت کوین در چهار ماه خرداد تا شهریور سبب شده فعالانی که به صورتی قانونی در صنعت ماینینگ مشغول به فعالیت هستند، کارشان را متوقف کنند. این در حالی است که تجهیزات به کار گرفته شده در این صنعت باید به صورت مداوم به‌روز شوند. سرمایه‌گذاران به امید بازگشت هزینه، سرمایه‌گذاری سنگینی روی دستگاه‌های ماینر بسیار گران قیمت می‌کنند. حال به خاطر بهای بالای برق، مجبور هستند چهار ماه فعالیت را متوقف کنند. به عقیده امید علوی، عضو هیئت رئیسه کارگروه ماینینگ در انجمن بلاک‌چین ایران، ماینینگ هم یک صنعت است و باید بهای برق مصرفی آن همانند سایر صنایع فعال در کشور محاسبه شود.

برای محاسبه هزینه‌ها، باید بدانید میزان مصرف برق استخراج یک بیت کوین حدود 72 هزار کیلووات ساعت است. اگر 72 هزار را ضربدر هزینه انرژی الکتریکی در هشت ماه دارای تعرفه پایین‌تر، یعنی عدد 480 تومان، کنیم، رقم به دست آمده حدود 35 میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که یک بیت کوین در حال حاضر در کشورمان حدود 1 میلیارد و 500 هزار تومان قیمت دارد! به طور کلی، هزینه برق لازم برای استخراج BitCoin بین 20 میلیون تا 200 میلیون تومان متغیر است.

کف تعرفه انرژی الکتریکی را برای فعالان سایر صنایع 145 تومان و برای فعالان حوزه رمز ارزها 480 تومان بیان کردیم. برای مقایسه باید بدانید تعرفه برق خانگی برای شهروندان عادی به صورت پلکانی حساب می‌شود. تا 100 کیلووات بر ساعت در هر ماه، تعرفه 56 تومان است. برای 100 تا 200 کیلووات این رقم به 65 تومان و برای 200 الی 300 کیلووات در هر ماه به 140 تومان افزایش پیدا می‌کند.

بررسی مصرف انرژی الکتریکی یک ماینر

انت ماینر اس 9 جی (Antminer S9J) یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین دستگاه‌های استخراج‌کننده در دنیا به شمار می‌رود. هش ریت آن برابر 14 تراهش است. این دستگاه در هر روز حدود 36 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. این برابر 1080 کیلووات ساعت در یک ماه است. اگر آن را ضربدر 480 تومان هزینه کف تعرفه برق استخراج بیت کوین در ایران کنیم، چیزی حدود 500 هزار تومان خواهد شد. این در حالی است که تجربه کاربران در کشورمان نشان داده با در نظر گرفتن سختی کنونی شبکه و قیمت حدود 60 هزار دلاری BitCoin، دستگاه انت ماینر اس 9 جی در هر ماه حدود 3 الی 4 میلیون تومان BTC استخراج می‌کند. از این مبلغ باید حدود 500 تومان هزینه انرژی الکتریکی را کسر کرد.

حین خرید یک دستگاه استخراج‌کننده، فقط به قدرت آن توجه نکنید. ممکن است یک دستگاه 30، 38 یا حتی بیشتر هش ریت داشته باشد، اما برق مصرفی آن به نسبت افزایش قدرت، بسیار بالاتر باشد.

علت مصرف برق بالای دستگاه‌های استخراج بیت کوین چیست؟

ماینینگ، فرآیند اضافه کردن سوابق تراکنش‌ها به دفتر کل بیت کوین یا همان پایگاه داده آن است. این عمل به خاطر دشوار بودن، به استخراج مواد ارزشمندی نظیر طلا از زمین تشبیه شده است. درست شبیه طلا، مقدار معینی BTC وجود دارد. از طرفی با پیش رفتن در زمان و نزدیک شدن به حد نهایی، استخراج دشوارتر می‌شود. قرار است در نهایت فقط 21 میلیون واحد BitCoin در شبکه این رمز ارز عرضه شود. اگرچه تا امروز بالای 18.5 میلیون ماین شده، اما عرضه حدود 2.5 میلیون مابقی تا سال 2140 زمان خواهد برد!

شبکه رمز ارزهای نوینی مثل بیت کوین و اتریوم غیر متمرکز است، به این معنی که یک سرور متمرکز وجود نداشته و سازمان و نهادی خاص برای اداره وجود ندارد. شبکه آن، از دست به دست دادن هزاران کامپیوتر واقع در سراسر دنیا تشکیل می‌شود. هر یک از این کامپیوترها یک گره یا نود خطاب می‌شوند. به طور کلی سه نوع گره فول، لایت و ماینینگ وجود دارد. گره‌های از نوع سوم، مسئولیت استخراج را بر عهده دارند. آن‌ها به وسیله تایید کردن تمامی تراکنش‌ها و اطمینان از مشروع بودن آن‌ها، به جامعه این رمز ارز خدمت می‌کنند.

همانطور که تا اینجا بحث کردیم، ماینینگ به خاطر سنگین بودن پردازش‌های آن برق زیادی مصرف می‌کند. از طرفی ایجاد یک ریگ ماینینگ نیز هزینه زیادی دارد. حال یک فرد به چه دلیل باید یک نود ماینینگ راه‌اندازی کند؟ رمز ارزهای جدید BTC در اختیار گره‌هایی قرار می‌گیرد که بتوانند یک بلاک را با موفقیت استخراج کنند. به عبارتی روند عرضه واحدهای جدید در شبکه این گونه است که آن‌ها به گره‌های موفق در ماین کردن یک بلاک اهدا می‌شوند.

استخراج سکه یا بلاک؟

برخلاف تصور، تشبیه استخراج (مجازی و دیجیتالی) سکه‌های BitCoin درست نیست. آن چه استخراج‌کنندگان در عمل ماین می‌کنند، بلاک‌های حاوی تراکنش‌ها است.

بلاک چین به عنوان پایگاه داده رمز ارزها، خاص و متفاوت است. در اینجا داده، در دسته‌بندی‌هایی به نام بلاک به دیتابیس اضافه می‌شوند. نکته بسیار مهم اینجاست که محتوای هر بلاک به قبلی وابسته است. حتی اگر یکی از میلیون‌ها بلاک موجودی در یک پایگاه داده بلاک چینی را دست‌کاری کنید، از آن جایی که تغییر مثل دومینو در سرتاسر دیتابیس پخش می‌شود، اتفاق خیلی سریع خودنمایی می‌کند. این یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر بلاک چین است و آن را برای سرویس‌های مالی تبدیل به گزینه‌ای ایده‌آل می‌کند.

تعدادی از تراکنش‌های منتظر بررسی (در صف انتظار) داخل یک بلاک قرار گرفته و آماده اضافه شدن به پایگاه داده می‌شوند. در اینجا یک رقابت برقرار است. هر دستگاه ماینری که بتواند زودتر این کار را انجام بدهد، پاداش را از آن خود خواهد کرد. به طور ساده، منظور از استخراج یک بلاک، وارد کردن آن (مجموعه داده) داخل یک تابع ریاضی و دریافت خروجی است. از آن جایی که هر مقداری به عنوان خروجی قابل قبول نیست، استخراج‌کننده باید عملیات را چندین مرتبه تکرار کند تا در نهایت به جوابی قابل قبول برسد. هر دستگاهی که زودتر جوابی قابل قبول پیدا کند و بلاک را به پایگاه داده اضافه کند، جایزه متعلق به آن است.

مبحث بیت کوین ماینینگ بسیار پیچیده و توضیح جزئی درباره آن از حوصله این مطلب خارج است. در صورتی که می‌خواهید به طور دقیق با نحوه کار شبکه BitCoin و فرآیند استخراج آشنا شوید، حتما دو مطلب جامع زیر را دنبال کنید:

اجباری برای پرهزینه نگه داشتن استخراج رمز ارزها نیست!

واقعیت این است که اجباری برای پرهزینه و پرمصرف نگه داشتن فرآیند تولید و عرضه رمز ارزهای جدید وجود ندارد. بیت کوین به عنوان نخستین رمز ارز دنیا، بر اساس الگوریتم اثبات کار (PoW) بنا شده است، اما از سال 2009 و تولد آن تاکنون، الگوریتم‌های اجماع دیگری نیز ایجاد شده‌اند که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها اثبات سهام (PoS) است. اتریوم به عنوان برترین آلت کوین بازار و بزرگترین شبکه رمز ارزی بعد از بیت کوین، به زودی الگوریتمش را از PoW به PoS تغییر خواهد داد.

ویتالیک بوترین، نابغه و ذهن برتر پشت پروژه بزرگ اتریوم، عقیده دارد استخراج رمز ارزها (به روش کنونی) مسبب اتلاف منابع زیادی است، حتی اگر به مشکل‌ساز بودن تولید کربن دی‌اکسید اعتقاد نداشته باشید! وی معتقد است افرادی زیادی در سراسر دنیا، برای مصارف روزمره خود واقعا به انرژی الکتریکی نیاز دارند، اما دسترسی آسان به آن برایشان میسر نیست. در این بین، انرژی الکتریکی توسط ماینرهای ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده بلیعده و اتلاف می‌شود.

با وجود ایجاد شدن شبکه رمز ارزهای جدید بر اساس الگوریتم اثبات سهام و مهاجرت برخی نیز از PoW به PoS نظیر دومین شبکه بزرگ کریپتوکارنسی، هنوز معضل اصلی بیت کوین است. برنامه‌ای برای تغییر الگوریتم اجماع آن وجود نداشته و روز به روز هش ریت نتورک و میزان مصرف برق ماینرهای استخراج بیت کوین افزایش پیدا می‌کند.

تهیه شده در بیت 24

مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

برنامه توکن سوزی پاندی ایکس انجام شد. اما منظور از سوزاندن یا برن توکن Pundi X با نماد NPXS چیست و چه تاثیری روی دارایی کاربران دارد؟

 

خرید و فروش پاندی ایکس طی هفته‌های اخیر، به خاطر رشد شدید قیمت این رمز ارز، قوت گرفت. اکنون کاربران زیادی در پورتفوی خود، رمز ارز نام برده را نگهداری می‌کنند. به همین دلیل آن‌ها نگران موجودی خود در پی برنامه توکن سوزی پاندی ایکس هستند. اما منظور از سوزاندن توکن چیست و چرا انجام می‌شود؟ آیا این کار سبب کسر شدن موجودی کاربران خواهد شد؟

توکن سوزی (Token Burn) تنها اصطلاحی نیست که احتمالا این روزها می‌شنوید. دیگر مفاهیم شبیه اما متفاوت با آن، کاهش توکن (Token Reduction) و بازخرید توکن (Token Buyback) محسوب می‌شوند. اگرچه برخی کاربران آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، اما هر یک معنا و مفهوم متفاوتی دارد. در این مطلب بیشتر با معنی هر یک از سه اصطلاح نام برده آشنا خواهیم شد.

نحوه تبدیل توکن‌های قدیمی (NPXS) به جدید (PUNDIX) در انتهای این مطلب آورده شده است. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات کافی، این مطلب را به طور کامل مطالعه کنید، در غیر این صورت به انتهای صفحه بخش «تبدیل توکن‌های قدیم (NPXS) پاندی ایکس به جدید (PUNDIX)» بروید.

اصطلاحات شبیه به توکن سوزی پاندی ایکس

کاهش توکن (Token Reduction)

  • تاثیر: توکن جدید پاندی ایکس با کاهش عرضه هزار برابری
  • هدف: افزایش کاربرد، پشتیبانی بهتر در صرافی‌ها، تطبیق‌پذیری با دیفای
  • اقدامات لازم: به صورت خودکار یا دستی بسته به صرافی و کیف پول کاربر
  • جدول زمانی: از اواخر ماه مارس 2021 (نیمه اول فروردین 1400) تا یک سال بعد

بعد از ارائه یک پیشنهاد و نظرسنجی از کاربران، شرکت توسعه‌دهنده پلتفرم پاندی ایکس تصمیم به کاهش توکن گرفت که عملی متفاوت با توکن سوزی است. این اتفاق تاثیری روی قیمت توکن‌های جدید ندارد، پس کاربران نباید نگران باشند. برای درک بهتر، مثال زیر را در نظر بگیرید.

وقتی برنامه توکن ری‌داکشن انجام شد، اگر شما هزار NPXS دارید، موجودی‌تان به یک PUNDIX تغییر خواهد کرد. با این حال ارزش دارایی شما کاسته نمی‌شود، چرا که در کنار این کاهش، ارزش هر توکن جدید به همان میزان افزایش پیدا خواهد کرد. اگر تا قبل از پیاده‌سازی برنامه، هر پاندی ایکس 0.002 دلار قیمت داشت، اکنون قیمت هر یک به 2 دلار افزایش پیدا می‌کند. پس موجودی شما همچنان همان 2 دلار باقی خواهد ماند.

بعد از آن، قیمت توکن جدید بر اساس وضعیت بازار کاهش یا افزایش پیدا خواهد کرد. شرکت توسعه‌دهنده این رمز ارز و همچنین صرافی‌های کریپتوکارنسی، از دنباله‌روی ارزش توکن جدید از مارکت کپ آن اطمینان پیدا خواهند کرد. گفتنی است کاهش توکن برخلاف توکن سوزی پاندی ایکس تاثیری روی مارکت کپ ندارد.

بازخرید توکن (Token Buyback)

  • تاثیر: بازخرید توکن‌ها از بازار آزاد توسط موسسان شرکت
  • هدف: بنیان‌گذاران به وسیله بازخرید توکن‌ها از بازار آزاد، اعتماد بالای خود به توسعه Pundi X را نشان می‌دهند. این کار عرضه در گردش را کاهش خواهد داد.
  • اقدامات لازم: کاربران نیازمند اقدام خاصی نیستند.
  • جدول زمانی: از سال 2018 این کار تاکنون 8 مرتبه انجام شده و باز هم ادامه دارد.

موسسان پروژه پاندی ایکس فقط به توکن سوزی اکتفا نکرده و تاکنون چند مرتبه اقدام به بازخرید این رمز ارز از بازار آزاد کرده‌اند. آن‌ها فقط طی سال 2018 و 2019، این کار را پنج مرتبه انجام داده و توکن‌های NPXS را به ارزش کل 1400 اتریوم (70 میلیارد تومان) از بازار آزاد خریدند. قرار است بعد از رسیدن قیمت ارز دیجیتال پلتفرم Pundi X به 0.005 دلار، این کار مجددا توسط موسسان پروژه انجام شود.

برخلاف برنامه توکن سوزی پاندی ایکس، برای بازخرید آن‌ها برنامه و زمان‌بندی خاصی در نظر گرفته نشده و هر از چند گاه، در ادامه رد شدن قیمت از یک مقاومت مشخص، صورت می‌گیرد. هدف موسسان، کاهش عرضه در گردش توکن در بازار است.

توکن سوزی (Token Burn)

  • تاثیر: توکن سوزی پاندی ایکس (حذف همیشگی توکن‌ها) از عرضه کل
  • هدف: اهداف وعده داده شده در عرضه اولیه سکه NPXS
  • اقدامات لازم: کاربران نیازمند اقدام خاصی نیستند.
  • جدول زمانی: از آگوست سال 2018 این برنامه هر سه ماه یک مرتبه اجرایی می‌شود. بر اساس نرخ کنونی رمز ارز مورد بحث، در هر مرتبه حدود 50 میلیون دلار توکن سوزانده می‌شوند.

توکن سوزی پاندی ایکس هر سه ماه یک مرتبه انجام شده و این اتفاق به اطلاع عموم کاربران می‌رسد. عملیات در کل عرضه منعکس خواهد شد. برای درک بهتر این کار، بهتر است آن را حذف x درصد از عرضه کل توکن تصور کنیم.

در پروژه Pundi X، رمز ارز اختصاصی NPXS نام دارد. همه تراکنش‌های انجام شده در اکوسیستم پاندی ایکس توکن‌های NPXS را می‌سوزانند.

آیا توکن سوزی پاندی ایکس روی موجودی کاربران تاثیر منفی دارد؟

خیر. هیچ نگرانی بابت این کار وجود ندارد و توکن سوزی Pundi X تاثیری روی دارایی کاربران نخواهد داشت. نیاز به انجام کار خاصی نیست و عملیات در اکوسیستم بدون دخالت دادن کاربران صورت می‌گیرد.

منظور از توکن یا کوین برن چیست و چرا انجام می‌شود؟

در هر سیستم اقتصادی هر کشور، تعداد معینی اسکناس مربوط به ارز رایج آن، در گردش است. این مقدار دائما کنترل می‌شود، در غیر این صورت افزایش و شاید کاهش شدید تورم اقتصاد را فلج خواهد کرد! به شکلی مشابه، در نتورک رمز ارزها نیز مقدار عرضه کنترل می‌شود. از جمله متداول‌ترین راهکارها به این منظور، سوزاندن توکن‌ها یا کوین‌های در گردش داخل شبکه است.

به زبان ساده، توکن سوزی پاندی ایکس یا هر ارز دیجیتال دیگر به معنی حذف دائمی تعدادی از توکن‌ها (یا کوین‌های) در گردش داخل یک شبکه رمز ارزی است. به این ترتیب، کاهش دائمی کل عرضه در بازار ارز دیجیتال مرتبط با آن نتورک تضمین خواهد شد. گفتنی است توکن برن (Token Burn) روشی مختص یک رمز ارز خاص نیست و تقریبا برای همه ارزهای دیجیتال، اعم از Coin یا Token، قابل اجرا است.

اگرچه در پروژه‌های مختلف، از سوزاندن توکن‌ها اهداف گوناگونی دنبال می‌شود، اما در حالت کلی، هدف اصلی مقابله با کاهش ارزش هر واحد ارز دیجیتال مورد نظر است. به همان شکلی که در سیستم اقتصادی یک کشور، چاپ و توزیع بیش از اندازه اسکناس به پایین آمدن ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید آن منجر می‌شود، فراتر رفتن تعداد کوین‌ها یا توکن‌های در گردش داخل نتورک یک کریپتوکارنسی از یک حد معین نیز سبب کاهش ارزش آن خواهد شد. به عقیده بسیاری راهکار نام برده کمی افراطی است، با این حال، مکانیزمی جدانشدنی از سیستم تعداد زیادی رمز ارزها محسوب می‌شود. این موضوع درباره توکن سوزی پاندی ایکس نیز صدق می‌کند.

سوزاندن توکن‌ها در برخی مواقع حتی قبل از راه‌اندازی و شروع به کار یک پروژه انجام می‌شود! بعید نیست توسعه‌دهنده یک پروژه بلاک چینی، بعد از این که عرضه اولیه سکه (ICO) به پایان رسید، رمز ارزهای به فروش نرسیده را بسوزاند. این کار ارزش اضافی برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند. به طور کلی، انگیزه‌های بی‌شماری برای پروژه‌های جدید برای اجرای چنین عملکردی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

عملیات سوزاندن توکن به زبان ساده

در مکانیزم از بین بردن سکه‌های (دیجیتالی) در گردش داخل یک شبکه بلاک چینی، آن‌ها به آدرسی به نام خورنده (Eater Address) فرستاده می‌شوند. آدرس خورنده کلید خصوصی ندارد، در نتیجه Tokenهای قرار گرفته در آن، برای همیشه غیر قابل دسترس می‌شوند. از طرفی می‌دانیم فرآیند نام برده غیر قابل بازگشت است؛ بر اساس تعریف و نحوه کارکرد کلید عمومی و کلید خصوصی، گم کردن پرایویت کی مربوط به یک دارایی رمز ارزی، مساوی از دست دادن همیشگی آن است. هیچ راهی برای جبران وجود ندارد.

به این روش، تعداد توکن‌های مورد نظر (که به آدرس خورنده ارسال شده‌اند) از چرخه خارج خواهند شد. از آن جایی که همه تراکنش‌ها ثبت می‌شوند، این حذف به طور عمومی قابل پیگیری است. در عمل، توکن سوزی پاندی ایکس یا هر رمز ارز دیگر به معنی نابودی کامل آن‌ها نیست، بلکه آن‌ها فقط به محلی متروکه و غیر قابل بازگشت ارسال می‌شوند.

مزایا و دلایل توکن سوزی

توکن سوزی پاندی ایکس یا هر رمز ارز دیگر، برای کل شبکه ارزش افزوده ایجاد می‌کند. نباید فراموش کرد روند کاهش پایدار، قطعی و غیر قابل جبران است.

یک مکانیزم اجماع خاص

اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) تنها مکانیزم‌های رسیدن به اجماع در شبکه‌های غیر متمرکز نیستند. یکی از جالب‌ترین الگوریتم‌ها به این منظور، اثبات سوزاندن (PoB –> Proof Of Burn) است. ماینرهای فعال در شبکه یک رمز ارز مبتنی بر الگوریتم نام برده، باید قسمتی از موجودی کنونی را از بین ببرند. اغلب از PoB به عنوان PoW بدون اتلاف انرژی نام می‌برند.

بالا بردن ارزش رمز ارز

قیمت ارزهای دیجیتال نیز بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. کمیاب شدن یک منبع، یک مفهوم اقتصادی مرکزی به منظور تعیین قیمت یک دارایی مشخص است. برای برخی رمز ارزها، برای جلوگیری از بی‌ارزش شدن به مرور زمان، مقداری به عنوان سقف عرضه در نظر گرفته شده است. در نهایت فقط به همان تعداد توکن یا کوین در شبکه آن ارز دیجیتال عرضه خواهد شد. بهترین مثال، بیت کوین است. در نهایت قرار است فقط 21 میلیون واحد از آن عرضه شود. به همین دلیل در اینجا نیازی به سوزاندن کوین‌ها نیست؛ بالا رفتن تقاضا به منظور خرید BTC با توجه به محدود بودن عرضه آن، به طور طبیعی به بالا رفتن قیمتش منجر می‌شود.

در شبکه ارزهای دیجیتال فاقد سقف عرضه مشخص، سوزاندن توکن‌ها اثر مشابهی دارد و کاهش مقدار ارز در گردش را تضمین می‌کند. این موضوع دقیقا درباره توکن سوزی پاندی ایکس صادق است. پس می‌توان Token Burn را راهکاری کارآمد به منظور تثبیت ارزش کل یک رمز ارز خطاب کرد.

مقابله با اسپم

ایجاد محافظتی طبیعی در برابر حملات DDoS و تراکنش‌های اسپم یکی دیگر از فواید توکن برن است. افراد به منظور ایجاد تراکنش در شبکه یک رمز ارز، کارمزد پرداخت می‌کنند. در اکوسیستم Ethereum نیز اجرا کردن یک قرارداد هوشمند نیازمند گس اتریوم است. به وسیله توکن سازی می‌توان رویکرد یکسانی را در پیش گرفت.

در تعدادی از پلتفرم‌های رمز ارزی، در عوض پرداخت کارمزد به ماینرها، مکانیزمی در نظر گرفته شده تا سوزاندن توکن‌ها به صورت خودکار پیش برود. در اینجا درصد کمی از تراکنش به طور خودکار نابود می‌شود.

دلگرمی سرمایه‌گذاران

ایجاد حداکثر ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاران، تلاش تمام پروژ‌ه‌ها است. تعدادی از پروژه‌ها، قسمتی از دارایی‌های در گردش را با هدف خارج کردن پایدار آن‌ها از بازار خریداری می‌کنند. آن‌ها در نتیجه، ارزش تولید شده را افزایش خواهند داد.

بیانیه صرافی بایننس درباره برنامه کاهش توکن پاندی ایکس

بایننس اعلام کرد از مهاجرت توکن NPXS به PundiX و تبدیل هر هزار توکن قبلی به یک توکن جدید پشتیبانی می‌کند. اطلاعات بیشتر درباره این تغییر را در ادامه می‌خوانید. گفتنی است بیانیه بایننس مربوط به روز 11 فروردین 1400 است:

  • در روز 12 فروردین 1400، صرافی بایننس امکان مارجین تریدینگ (ایزوله) جفت NPXS / USDT (تتر / توکن قدیمی پاندی ایکس) را متوقف خواهد کرد.
  • در روز 14 فروردین 1400، صرافی بایننس یک تسویه حساب خودکار انجام داده و تمام سفارشات (Orderها) باز را می‌بندد. سپس جفت مبادلاتی NPXS / USDT از قسمت مارجین تریدینگ (ایزوله) حذف خواهد شد. بعد از اضافه شدن مجدد امکان تبدیل تتر / پاندی ایکس (توکن جدید) به فهرست مارجین تریدینگ، موضوع به اطلاع کاربران می‌رسد.
  • از روز 16 فروردین 1400 صرافی بایننس امکان برداشت و ارسال NPXS را سلب خواهد کرد. از انجام تراکنش‌های خود قبل از این تاریخ اطمینان پیدا کنید. در صورت دریافت NPXS در حساب بایننس خود بعد از این تاریخ، توکن‌ها به حسابتان واریز نخواهند شد. به عبارتی دارایی‌تان افزایش پیدا نمی‌کند. پس موضوع را حتما به اطلاع ارسال‌کننده برسانید.
  • از روز 16 فروردین 1400، صرافی بایننس جفت‌های مبادلاتی NPXS و رمز ارزهای اتریوم و تتر را حذف می‌کند. همچنین سفارشات مربوط به ترید آن‌ها متوقف خواهند شد.
  • برای کاربرانی که در حسابشان در بایننس، توکن‌های NPXS را نگهداری می‌کنند، جای نگرانی نیست. این صرافی تبدیل 1000 به 1 توکن NPXS به PundiX جدید را انجام داده و موجودی دارندگان رمز ارز قبلی را بر اساس ارز دیجیتال جدید به‌روز می‌کند.
  • از روز 20 فروردین 1400، صرافی بایننس جفت مبادلاتی تتر / پاندی ایکس (PUNDIX / USDT) و اتریوم پاندی ایکس (PUNDIX / ETH) را در دسترس قرار می‌دهد.
  • بعد از این که تبدیل توکن‌ها به طور کامل انجام شد، نتیجه به اطلاع کاربران خواهد رسید. بعد از آن می‌توانید مجددا اقدام به واریز و برداشت پاندی ایکس از حساب بایننس خود کنید.
  • آدرس قرارداد Pundi X: 0x0fd10b9899882a6f2fcb5c371e17e70fdee00c38

نکته بسیار مهم: برای کاربرانی که تا پیش از تاریخ 16 فروردین 1400 در حساب بایننس خود توکن‌های قدیمی پاندی ایکس (NPXS) داشته‌اند، عملیات تبدیل به صورت خودکار انجام خواهد شد و نیاز به هیچ گونه اقدامی از سوی کاربران نیست. بعد از این تاریخ، تبدیل باید به صورت دستی از روش‌های زیر صورت بگیرد. از این به بعد برای دریافت پاندی ایکس در اکانت بایننس خود از آدرس‌ جدید مربوط به PUNDIX استفاده کرده و آدرس قدیمی مربوط به NPXS را در اختیار ارسال‌کننده قرار ندهید.

تبدیل توکن‌های قدیم (NPXS) پاندی ایکس به جدید (PUNDIX)

وب سایت رسمی شرکت پاندی ایکس بیانیه‌ای بعد از فرآیند کاهش توکن صادر کرد. بر اساس گفته‌های آن، اگر دارایی خود را در صرافی‌های آنلاین یا XWallet نگهداری می‌کنید، نیازی به اقدام خاصی از سوی شما نیست و عملیات تبدیل به صورت خودکار برایتان انجام خواهد شد. گفتنی است تبدیل تا به اتمام رسیدن فرآیند حدود یک سال زمان خواهد برد، به همین دلیل بازه مشخصی برای تمام صرافی‌ها نمی‌توان معین کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، وبلاگ صرافی مورد نظر را دنبال کنید.

اگر توکن‌های پاندی ایکس را در کیف پول‌های خصوصی نگهداری می‌کنید، به منظور تبدیل توکن‌های قدیم به جدید پاندی ایکس باید یکی از دو روش پایین را دنبال کنید.

روش اول: استفاده از f(x) Wallet

به وب سایت رسمی به آدرس download.functionx.io مراجعه کرده و کیف پول را برای اندروید یا آی او اس دانلود و نصب کنید. سپس توکن‌های NPXS (قدیمی) و مقداری اتریوم (ETH) به این کیف پول واریز کنید. با لمس آیکون توکن، آدرس (برای هر دو مشابه است) را مشاهده خواهید کرد. آدرس را کپی و در کیف پول اولیه، حاوی توکن‌های قدیمی پاندی ایکس، برای ارسال استفاده کنید.

بعد از انتقال رمز ارز پاندی ایکس به کیف پول f(x) Wallet، روی دکمه واقع در پایین سمت راست ضربه زده و صفحه CryptoBank را مشاهده کنید. بخش تبدیل توکن‌های قدیم به جدید قابل رویت است. برای انجام عملیات دکمه Swap Now را لمس کنید.

تبدیل توکن پاندی ایکس

قبل از تبدیل، از انتخاب صحیح آدرس والت ذخیره‌کننده توکن‌های NPXS اطمینان پیدا کنید. نکته بسیار مهم دیگر، وجود اتر (ETH) کافی در این آدرس برای استفاده به عنوان کارمزد گس اتریوم است. سپس دکمه Next را لمس کنید. وقتی تراکنش ارسال شد، توکن‌های پاندی ایکس جدید (PUNDIX) در همین کیف پول قابل مشاهده خواهند بود.

تبدیل توکن پاندی ایکس

اگر رمز ارز PUNDIX در صفحه نمایش دارایی‌های شما قابل مشاهده نیست، از اضافه شدن این توکن به فهرست دارایی‌ها اطمینان پیدا کنید. روی دکمه + ضربه زده و سپس PUNDIX را به فهرست اضافه کنید.

روش دوم: استفاده از وب سایت رسمی

تنها آدرس رسمی برای تبدیل توکن‌های قدیم پاندی ایکس به جدید swap.pundix.com است. در صورتی که توکن‌های NPXS شما روی بلاک چین والت‌های دیگر نظیر متامسک (MetaMask)، آیم‌توکن (ImToken)، کیف پول‌های سخت افزاری لجر (لجر نانو ایکس و لجر نانو اس) و کیف پول‌های سخت افزاری ترزور (ترزور مدل وان و مدل تی) قرار دارند، مراحل زیر را دنبال کنید.

روی نام والت مورد نظر کلیک و سپس کیف پول را متصل کنید. اگر والت شما متامسک است، از گزینه Metamask استفاده کنید. در صورت استفاده از آیم‌توکن، تراست والت یا دیگر کیف پول‌های دارای فانکشن Wallet Connect، از دومین گزینه استفاده کنید. برای کیف پول‌های سخت افزاری لجر و ترزور به ترتیب از گزینه‌های مربوط به هر یک استفاده کنید.

در اینجا نیز باید از وجود مقدار کافی اتریوم (اتر – ETH) در والت خود اطمینان پیدا کنید، در غیر این صورت عملیات تبدیل توکن‌های پاندی ایکس با مشکل مواجه خواهد شد. ابتدا مقدار گس را بررسی و در صورت نداشتن موجودی کافی از اتر، آن را شارژ کنید. برای خرید می‌توانید از صفحه خرید اتریوم صرافی بیت 24 استفاده کنید.

قدم بعدی تایید درخواست تبدیل توکن‌های NPXS به PUNDIX است. کاربران والت‌های سخت افزاری لجر در صورت برخورد به ارور در اینجا باید سفت افزار کیف پولشان را به‌روزرسانی کنند و سپس به Contract Data اجازه بدهند تا تراکنش را به پایان برساند. برای آنلاک کردن لجر، پین کد را وارد کنید و سپس به قسمت اپلیکیشن Ethereum بروید. به منظور فعال‌سازی، وارد تنظیمات (Settings) شده و بعد از انتخاب Contract Data، گزینه Yes را برگزینید. با این کار، به کیف پول خود اجازه می‌دهید با قراردادهای هوشمند پلتفرم اتریوم به منظور تبدیل توکن‌های پاندی ایکس تعامل برقرار کند.

در نهایت عملیات تبدیل را انجام بدهید. در هر مرحله، به گس اتریوم مورد نیاز توجه کنید. برای اطمینان مقداری اتریوم بیش از اندازه مورد نیاز به کیف پول خود ارسال کنید. بعد از اتمام عملیات، قادر به برداشت آن خواهید بود.

تبدیل توکن پاندی ایکس

بعد از انجام موفقیت‌آمیز تراکنش، کیف پولتان با توکن‌های PUNDIX شارژ خواهد شد.

در صورتی که قادر به مشاهده آن‌ها نیستید، حتما از طریق آدرس قرارداد هوشمند “0x0fd10b9899882a6f2fcb5c371e17e70fdee00c38” این توکن را اضافه کنید. به عنوان مثال تراست والت را در نظر بگیرید. روش کار در سایر کیف پول‌ها نیز تقریبا یکسان است.

در تراست والت حین اضافه کردن توکن جدید تراست والت به فهرست متوجه خواهید شد چنین گزینه‌ای وجود ندارد. برای افزودن آن با استفاده از آدرس قرارداد هوشمند بالا، روی گزینه “Add Custom Token” ضربه بزنید.

اضافه کردن توکن جدید پاندی ایکس

در مرحله بعد باید اطلاعاتی را پر کنید. در قسمت “Contract Adddres” باید آدرس “0x0fd10b9899882a6f2fcb5c371e17e70fdee00c38” را قرار بدهید. یک نام دلخواه، مثلا Pundi X New انتخاب کرده و در قسمت “Symbol” کلمه PUNDIX را بنویسید. در قسمت Decimals عدد 18 را قرار بدهید. بعد از لمس گزینه “Done” کار تمام است. اکنون می‌توانید از آدرس جدید برای دریافت و ذخیره‌سازی توکن‌های پاندی ایکس جدید استفاده کنید.

تراست والت

تهیه شده در بیت 24

مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

نسخه جعلی کیف پول اتمیک والت (Atomic Wallet) اخیرا در گوگل پلی استور منتشر شده و کلاهبرداران با آن ارزهای دیجیتال کاربران را سرقت می‌کنند.

 

نوظهور بودن حوزه ارزهای دیجیتال و به تبع، دانش و آگاهی پایین نسبت به این حوزه منجر به سوء استفاده کلاهبرداران از کاربران شده است. کلاهبرداری در این حوزه شامل پروژه‌های اسکم، ارزهای تقلبی و قراردادهای هوشمند پانزی می‌شود. یکی از روش‌های کلاهبرداری که اخیرا گریبانگیر افراد تازه‌ وارد به این حوزه شده، ارائه کیف ‌پول‌ های جعلی ارز دیجیتال است. به تازگی مشاهده شده که نسخه‌ جعلی از کیف پول اتمیک والت Atomic Wallet روی گوگل پلی استور منتشر شده و کاربران در صورت استفاده و ارسال ارز دیجیتال به آن، دارایی خود را از دست می‌دهند.

 گرفتار نسخه جعلی کیف پول اتمیک والت نشوید!

با جستجوی عبارت Atomic Wallet در فروشگاه Play Store، احتمالا اولین گزینه‌ای که نمایان خواهد شد، نسخه جعلی این کیف پول است:

اتمیک والت

همانطور که ملاحظه می‌کنید، میزان دانلود این برنامه بالاتر از هزار مرتبه و امتیاز آن 3.5 از 5 است. این مقادیر برای کیف پولی به شهرت اتمیک والت، بسیار اندک محسوب می‌شود. از طرفی، تیم توسعه‌دهنده این برنامه خود را At Wallet معرفی کرده که هیچ نشانی از آن‌ها در فضای مجازی وجود ندارد!

همواره با کمی دقت و توجه به توسعه‌دهنده و اصالت برنامه می‌توان از بروز مشکل جلوگیری کرد. از طرفی حتی اگر کلاهبرداران با توجه به همه نکات، نسخه جعلی اتمیک والت یا هر برنامه دیگری را کاملا شبیه به ورژن اصلی آن ارائه کرده باشند، در صورت دانلود آن از طریق لینک گوگل پلی استور قرار گرفته داخل وب سایت توسعه‌دهنده، قادر به تشخیص اصل از تقلبی خواهید بود.

طبق گزارشات کاربران، با نصب این برنامه و ارسال ارزهای دیجیتال خود به آن، دیگر کنترل دارایی خود را نخواهید داشت و ارزهای دیجیتال شما برای والت فرد کلاهبردار ارسال می‌شود.

نصب نسخه اصلی کیف پول Atomic Wallet

برای نصب نسخه اندروید اصلی کیف پول اتمیک والت، ابتدا به سایت رسمی این والت به آدرس atomicwallet.io مراجعه کنید:

اتمیک والت

سپس روی گزینه Download کلیک کرده و وارد صفحه پایین شوید:

نسخه جعلی اتمیک والت

در این صفحه، روی گزینه Get It On Google Play کلیک و پس از انتقال به فروشگاه Play Store، نسخه اصلی این کیف پول را دانلود کنید.

راهکاری برای بررسی و رفع مشکل

ممکن است به خاطر نصب نسخه تقلبی و جعلی اتمیک والت یا به علت سهل انگاری در تامین امنیت کیف پول با وجود استفاده از ورژن اصلی، هک شده باشید. عده‌ای از کاربران پس از برقراری ارتباط با پشتیبانی Atomic Wallet دریافتند دارایی‌هایشان بدون اطلاع آن‌ها  به آدرسی نامعلوم منتقل شده و آن‌ها قربانی هک شده‌اند. با توجه به ماهیت غیر متمرکز بلاک چین‌های عمومی و همچنین ناشناس بودن آدرس‌های عمومی، در صورت بروز چنین حادثه‌ای نمی‌توان کاری کرد. با این حال بهتر است اقدامات زیر را انجام داده و ریشه بروز مشکل را پیدا کنید.

وضعیت والت را به‌روزرسانی کنید

ممکن است به تازگی ارز دیجیتالی خریداری یا از سوی فردی دیگر دریافت کرده باشید، اما اتمیک والت همچنان موجودی‌تان را صفر یا پایین‌تر از میزان واقعی و مورد انتظار نشان بدهد. در اینجا، برای بیشتر کاربران رفرش کردن صفحه نمایش پورتفولیو موثر بوده است. بررسی‌ها نشان داد یکی از علت‌های صفر نشان دادن موجودی رمز ارزها اختلال در اتصال والت به شبکه کوین یا توکن مورد نظر است.

اتمیک والت

نحوه کار کیف پول‌های رمز ارزی را فراموش نکنید. شبیه یک کیف پول واقعی، آن‌ها دارایی شما را در خود نگه نمی‌دارند و کوین‌ها یا توکن‌ها در بلاک چین مربوط به هر رمز ارز ذخیره می‌شود. یک کیف پول ارز دیجیتال فقط ابزارهایی برای تعامل با بلاک چین و نگهداری و مدیریت کلید عمومی و کلید خصوصی ارائه می‌کند. نرم افزار والت فقط نودهای بلاک چین اتصال پیدا می‌کند و اطلاعاتی نظیر موجودی، تاریخچه تراکنش‌ها و دیگر موارد را از روی آن می‌خواند.

تاریخچه تراکنش‌ها را بررسی کنید

برای اطمینان از هک شدن یا نشدن، حتما تاریخچه تراکنش‌ها را مشاهده کنید. اگر از نسخه جعلی اتمیک والت استفاده کرده باشید، احتمالا در اینجا چیزی دست‌گیرتان نخواهد شد و این کار بیشتر برای کاربران نسخه اورجینال که به هر دلیل هدف سرقت قرار گرفته‌اند کاربردی است.

از منوی Wallet وارد رمز ارز مورد نظر شده و تاریخچه تراکنش‌های آن را مشاهده کنید یا به قسمت History بروید. در صورت هک شدن، تراکنشی ناآشنا مشاهده خواهید کرد، به طوری که موجودی یک رمز ارز بدون اجازه شما برای آدرسی دیگر ارسال شده است. آدرس مقصد به طور واضح در اینجا مشخص است، اما متاسفانه نمی‌توان اقدامی برای ردیابی و احراز هویت سارق انجام داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تراکنش‌ها، آدرس‌های خود را در اکسپلورر (Explorer) شبکه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دهید. به منظور مطمئن شدن از وجود دارایی در آدرس کیف پول خود، کلید عمومی یا آدرس را در اکسپلورر ارز دیجیتال مورد نظر جستجو کنید. به عنوان مثال، در اکسپلورر Etherscan.io می‌توانید با وارد کردن یک آدرس، موجودی اتریوم و توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC20 در آن آدرس را مشاهده خواهید کرد..

سایر مراحل

اگر از روش بالا از وجود دارایی در آدرس عمومی خود، با وجود نمایش صفر آن در اتمیک والت، اطمینان پیدا کردید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به وب سایت رسمی کیف پول به آدرس atomicwallet.io رفته و جدیدترین نسخه اپلیکیشن‌ها را دانلود و نصب کنید.
  • آی‌پی خود را تغییر بدهید. در صورتی که تا امروز بدون استفاده از ابزارهای تغییر آدرس IP، پراکسی و وی‌پی‌ان، وارد اتمیک والت می‌شدید، با استفاده از آ‌ن‌ها آی‌پی را به کشوری نظیر آلمان یا فنلاند تغییر بدهید و سپس تلاش کنید. همچنین اگر تا امروز بعد از عوض کردن آدرس IP وارد برنامه Atomic Wallet می‌شدید، این مرتبه کاری انجام نداده و بدون تغییر، با آی‌پی ایران، وارد شوید.
  • از پایدار و بدون قطعی بودن اتصال به اینترنت مطمئن شوید. برای اطمینان یک ارائه‌دهنده اینترنت دیگر را نیز امتحان کنید. مشکل اتصال به شبکه می‌تواند به دسترسی اینترنت شما یا ارائه‌دهنده اینترنتی که از آن استفاده می‌کنید مربوط باشد.
  • کیف پول را یکبار دیگر بارگیری کنید. منظور از این کار، یک مرتبه خروج از منوی Exit و ورود دوباره به آن است. بارگیری به کیف پول Atomic Wallet امکان برقراری ارتباط مجدد می‌دهد.

خروج از کیف پول Atomic Wallet

  • با اطمینان از نصب نسخه‌های اورجینال اتمیک والت روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود، آنتی ویروس، فایروال و دیگر ابزارهای ضد بدافزار را برای لحظه‌ای غیر فعال کنید. بعید نیست آن‌ها در اتصال کیف پول به بلاک چین رمز ارزها اخلال ایجاد کرده باشند.
  • در نهایت با پشتیبانی توسعه‌دهنده تماس بگیرید. به آدرس support@atomicwallet.io ایمیل داده و بعد از مطرح کردن مشکل خود، آیدی اتمیک و اطلاعات مورد نیاز مانند آدرس عمومی و هش تراکنش‌های مشکوک را ذکر کنید. برای دریافت Atomic ID به بخش Support در نرم افزار بروید.
  • برخی مواقع مشکل بعد از تبدیل رمز ارزها به یکدیگر رخ می‌دهد. اگر چنین مشکلی برای شما بروز کرد، کمی صبر کنید. ثبت تراکنش‌ در بلاک چین، مخصوصا در زمان بالا رفتن ترافیک، به زمان نیاز دارد. اگر مشکل بعد از گذشت زمانی زیاد برطرف نشد، مراحل بالا را طی کنید.

تهیه شده در بیت 24

مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

تراست والت و اتمیک والت جزو محبوب‌ترین کیف پول های ارز دیجیتال هستند. اکنون به مقایسه تفاوت Trust Wallet و Atomic Wallet می‌پردازیم.

 

بعید نیست در تب و تاب خرید و سرمایه‌ گذاری در رمزها، هنوز در اولین مرحله گیر کرده باشید؛ کدام کیف پول ارز دیجیتال بهتر است و امنیت بیشتری دارد؟ ابتدا باید به نکته مهمی اشاره کنیم. اگر تصمیم دارید پول زیادی وارد بازار رمز ارزها کنید و بعد از خرید، دارایی خود خرید بیت کوین در ایران را برای طولانی مدت، حتی چندین ماه، نگهداری کنید، حتما از یک کیف پول سخت افزاری استفاده کنید. در غیر این صورت تراست والت و اتمیک والت نیز جوابگوی نیازهایتان خواهند بود. در ادامه به مقایسه تفاوت این دو می‌پردازیم.

ابتدا نگاهی به دو کیف پول انداخته و سپس آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. در نهایت می‌توانید بر اساس نیازهای خود، یکی از والت‌های Trust Wallet و Atomic Wallet را انتخاب کنید.

تراست والت (Trust Wallet)

تراست والت یک اپلیکیشن والت موبایل است. فقط نسخه‌ای از آن برای اندروید و آی او اس وجود دارد و امکان نصب روی پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس و مک او اس میسر نیست. پس اگر به دنبال یک کیف پول با امکان نصب روی سیستم دسکتاپ یا لپ تاپ خود هستید، این گزینه را فراموش کرده و مستقیما به سراغ اتمیک والت بروید.

تاریخچه

ویکتور رادچنکو (Viktor Radchenko) یک توسعه‌دهنده نرم افزار اهل کشور اوکراین Trust Wallet است. تفکر اولیه او درباره رمز ارزها مخصوصا بیت کوین مثل اغلب افراد در گذشته بود؛ از بیت کوین برای انتقال پول در دارک وب بین خلافکاران استفاده می‌شود! با این حال نظر ویکتور درباره کریپتوکارنسی به مرور تغییر کرد و در نهایت تصمیم گرفت یک کیف پول ساده خلق کند. گفتنی است علاقه آقای رادچنکو به حوزه کریپتوکارنسی بعد از ظهور اتریوم بسیار بیشتر شد و فعالیتش را به طور جدی آغاز کرد. او شروع به توسعه اپلیکیشنی برای کمک به رانندگان کامیون به منظور یافتن جای پارک و دستیابی به دیگر امکانات مورد نیاز کرد و در عین حال دانش خود در ارتبط با دنیای کریپتوکارنسی را عمیقا افزایش داد.

بعد از ظهور اتریوم و سپس انفجار بمب محبوبیت فناوری بلاک چین و استارتاپ‌های مرتبط با آن، که به برگزاری بی‌شمار عرضه اولیه سکه (ICO) منتهی شد، ویکتور رادچنکو تلاش کرد تراست والت را به عنوان مکانی برای ذخیره توکن‌های ERC20 توسعه بدهد. توکن پلتفرم‌ها و شبکه‌های ایجاد شده بر بستر اتریوم، بر اساس این استاندارد ایجاد می‌شوند. تا امروز، در مجموع چیزی بیش از دویست هزار توکن ERC20 ایجاد شده است. اگرچه در ابتدا تراست والت یک کیف پول موبایلی برای نگهداری توکن‌های ERC20 و ERC223 بود، اما خیلی سریع تبدیل به یکی از بهترین والت‌های بازار از نظر گستردگی در پشتیبانی از انواع کوین‌ها شد.

در بحبوحه هجوم سرمایه گذاران برای شرکت در عرضه‌های اولیه سکه در سال 2017 و 2018، نیاز به یک کیف پول برای ذخیره‌سازی امن توکن‌ها به شدت احساس و در نتیجه تراست والت خیلی سریع بین کاربران محبوب شد. محبوبیت تراست والت به اندازه‌ای افزایش یافت که در نهایت، بایننس به عنوان بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی دنیا، آن را خریداری و به زیر مجموعه‌های خود اضافه کرد. اکنون ویکتور رادچنکو و دیگر اعضای تیم Trust Wallet تحت نظر بایننس کار می‌کنند.

نگاه اولیه به تراست والت

نرم افزار نام برده دارای ارتباط خوبی با شبکه‌ها و صرافی‌های غیر متمرکز نظیر Kyber Network ،Coinbase ،Shapeshift و Changelly است، به همین دلیل علاوه بر ذخیره‌سازی، امکان تبدیل توکن‌ها و کوین‌های مختلف به یکدیگر نیز میسر است. یک ویژگی بسیار مهم دیگر که کاربران سیستم‌های غیر متمرکز را از نصب نرم افزاری جداگانه بی‌نیاز کرده، وجود یک مرورگر Web3 برای اجرای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApp – دی اپ) محسوب می‌شود.

دانلود، نصب و استفاده از تراست والت برخلاف اتمیک والت کاملا رایگان است. اگر کارمزدی حین انجام تراکنش دریافت می‌شود، مربوط به شبکه همان رمز ارز است و چیزی نصیب Trust Wallet نخواهد شد. حتی پول خرید دی اپ‌ها به طور مستقیم به حساب سازنده آن‌ها واریز می‌شود. اپلیکیشن روی دستگاه‌های موبایل با سیستم عامل اندروید 6 یا بالاتر و آی او اس 13 یا بالاتر قابل نصب است. از لینک‌های زیر برای دریافت برنامه استفاده کنید:

  • نسخه اندروید: play.google.com/store/apps/details?id=com.wallet.crypto.trustapp
  • نسخه آی او اس: apps.apple.com/app/trust-ethereum-wallet/id1288339409

پشتیبانی از رمز ارزها

تراست والت در ابتدا با هدف فراهم کردن امکان ذخیره‌سازی توکن‌های ERC20 و ERC223 طراحی شد و این ویژگی هنوز وجود دارد. علاوه بر آن‌ها، بیشتر رمز ارزهای مطرح بازار شامل توکن‌ها و کوین‌های دارای استانداردهای متفاوت نیز در اینجا قابل نگهداری هستند. طبق گفته سازنده، از نزدیک به 40 بلاک چین مختلف و در مجموع بالای 160 هزار توکن و کوین گوناگون پشتیبانی می‌شود.

در ادامه به گوشه‌ای از ارزهای دیجیتال قابل نگهداری در Trust Wallet اشاره خواهیم کرد. همچنین وب سایت رسمی این کیف پول نیز در صفحه trustwallet.com/assets به آن‌ها اشاره کرده است:

  • Bitcoin (BTC)
  • Ethereum (ETH)
  • Binance Coin (BNB)
  • Litecoin (LTC)
  • Ripple (XRP)
  • Polkadot (DOT)
  • Stellar (XLM)
  • Dogecoin (DOGE)
  • Zcash (ZEC)
  • Dash (DASH)
  • TRON (TRX)
  • Tezos (XTZ)
  • Cosmos (ATOM)
  • Bitcoin Cash (BCH)
  • Ethereum Classic (ETC)
  • Nano (NANO)
  • GoChain (GO)
  • POA Network (POA)
  • VeChain (VET)
  • Wanchain (WAN)
  • Callisto (CLO)
  • Kava (KAVA)
  • ICON (ICX)
  • TomoChain (TOMO)
  • Firo (FIRO)
  • Kin (KIN)
  • Nimiq (NIM)
  • Thunder Token (TT)
  • Aion (AION)
  • Theta (THETA)
  • Ontology (ONT)
  • Groestlcoin (GRS)
  • Qtum (QTUM)
  • Viacoin (VIA)
  • IoTeX (IOTX)
  • Ravencoin (RVN)
  • Zilliqa (ZIL)
  • Waves (WAVES)
  • Aeternity (AE)
  • Nebulas (NAS)
  • Decred (DCR)
  • Algorand (ALGO)
  • Near (NEAR)
  • Digibyte (DGB)
  • Harmony (ONE)

ویژگی‌های مهم

امنیت بالا

تیم توسعه‌دهنده این اپلیکیشن، مدعی عدم دسترسی به (اطلاعات) کیف پول‌های کاربران، عدم درخواست و نیاز به اطلاعات شخصی آن‌ها، ارائه امنیت سمت کاربر (Client-Side) و میزبانی محلی کلیدهای خصوصی است، به این معنی که کلیدها به سروری آنلاین منتقل نشده و بعد از رمزنگاری، روی حافظه خود گوشی نگهداری می‌شوند. بهره بردن از استانداردهای متداول به منظور کسب اطمینان از سازگاری کلیدها با سایر سرویس‌ها در دستور کار سازنده بوده است. پس قادر خواهید بود بعد از بکاپ‌گیری از کلیدهای خصوصی، دارایی خود را به کیف پول استاندارد دیگری نظیر اتمیک والت انتقال بدهید.

کاربرپسند بودن

سازنده تراست والت تاکید فراوانی روی تجربه کاربری دارد. به کاربران تازه وارد در دنیای کریپتوکارنسی پیشنهاد می‌شود برای شروع کار، Trust Wallet را دانلود و نصب کنند. علت، ساده بودن رابط کاربری است. به زودی قابلیت‌های بیشتری در زمینه دیفای به این کیف پول اضافه می‌شوند؛ امکان استیکینگ (Staking) و اجرای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApp) در حال حاضر میسر است و قابلیت‌هایی نظیر وام‌دهی / دریافت‌ وام (Lending / Borrowing) و ورود به صرافی‌های غیر متمرکز (Decentralized Exchanges) به زودی اضافه می‌شوند. همچنین والت کانکت (Wallet Connect)، یکی از ویژگی‌های جدیدی است که اخیرا توسط تیم تراست والت عرضه شده است. این ویژگی یک پروتکل باز برای اتصال دی اپ‌های دسکتاپ به کیف پول‌های موبایلی با استفاده از رمزنگاری انتها به انتها به شمار می‌رود.

کاملا رایگان

هزینه‌ای که بابت انتقال پول داخل کیف پول تراست والت پرداخت می‌کنید، به نودهای شبکه آن ارز دیجیتال اهدا خواهند شد. توسعه‌دهنده Trust Wallet سهمی در این میان ندارد. محدودیتی در تعداد نصب وجود نداشته و هیچ اطلاعات شخصی برای استفاده ارائه نمی‌کنید.

متن باز

تیم توسعه‌دهنده کیف پول مورد بحث این امکان را فراهم کرد تا بقیه، کیف پول‌های رمز ارزی مورد نظرشان را بر بستر Wallet Core (متن باز است) ایجاد کنند. به عقیده آن‌ها، همکاری با دیگران برای همه منفعت دارد. شفافیت در بالاترین سطح فراهم شده و همه می‌توانند کد منبع کیف پول را مشاهده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس‌های زیر در گیت‌هاب مراجعه کنید:

  • github.com/trustwallet/wallet-core
  • github.com/trustwallet/assets
  • github.com/trustwallet/blockatlas

پشتیبانی از رمز ارزهای متعدد

اگر پورتفولیوی شما متشکل از تعداد زیادی کوین و توکن است، یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری همه آن‌ها در یکجا تراست والت محسوب می‌شود. پشتیبانی از 40 بلاک چین مختلف ویژگی منحصربه‌فردی است که در کمتر کیف پولی دیده می‌شود. به همین دلیل از نصب چند والت و پراکنده کردن دارایی‌های خود در مکان‌های مختلف بی‌نیاز خواهید شد.

اتمیک والت (Atomic Wallet)

یک تفاوت بسیار مهم اتمیک والت در مقایسه با تراست والت داشتن نسخه‌ای برای پلتفرم‌های دسکتاپ است؛ این یک کیف پول کراس پلتفرم بوده و امکان استفاده از آن روی کامپیوتر دسکتاپ، لپ تاپ، گوشی و تبلت فراهم است. این نرم افزار نیز تقریبا همزمان با Trust Wallet متولد شد؛ در سال 2017 کنستانتین گلادیچ (Konstantin Gladych)، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل شرکت Changelly.com، تصمیم به توسعه آن گرفت.

نگاه اولیه به اتمیک والت

هدف از ساخت، قرار دادن قابلیت‌ها و ابزارهای حرفه‌ای در اختیار کاربران در چارچوبی ساده و قابل فهم بوده است. تراست والت حقیقتا جوابگوی نیاز کاربران حرفه‌ای نیست، اما اتمیک والت تا حد زیادی مطالبات آن‌ها از یک کیف پول رمز ارزی را برآورده می‌کند. این در حالی است که به خاطر ساده بودن رابط کاربری، کاربران تازه وارد نیز همچنان قادر به استفاده از آن هستند. به عبارتی آن‌ها می‌توانند در حد نیازشان از Atomic Wallet استفاده کنند.

کارمزد خرید رمز ارز در اینجا متشکل از دو بخش است. اتمیک والت 2 درصد از مبلغ را به عنوان کارمزد و یک حداقل 10 دلاری به ازای هر تراکنش کسر می‌کند. بخش دیگر مربوط به کارمزد پرداختی به بانک‌ها به منظور پرداخت هزینه خرید رمز ارزها با فیات است. از جمله انتقادات وارد شده به این کیف پول نبود یک سیستم کارمزد واضح و مشخص است، به همین دلیل ارقام دقیق هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارند.

اگر به یک نرم افزار کیف پول کریپتوکارنسی روی کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود احتیاج دارید، باید قید تراست والت را بزنید، چرا که فاقد چنین نسخه‌ای است. در عوض، اتمیک والت را می‌توان روی دستگاه‌های دارای سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک او اس نصب کرد. نسخه‌ای برای اندروید و آی او نیز نیز وجود دارد. از لینک‌های زیر برای دریافت برنامه‌ها استفاده کنید:

  • نسخه اندروید: play.google.com/store/apps/details?id=io.atomicwallet
  • نسخه آی او اس: apps.apple.com/us/app/atomic-wallet/id1478257827
  • نسخه ویندوز get.atomicwallet.io/download/atomicwallet.exe
  • نسخه لینوکس (اوبونتو): get.atomicwallet.io/download/atomicwallet.AppImage
  • نسخه مک او اس: get.atomicwallet.io/download/atomicwallet.dmg

پشتیبانی از رمز ارزها

روی هم رفته از حدود پانصد ارز دیجیتال شامل پرطرفدارترین گزینه‌های بازار پشتیبانی می‌شود. به این فهرست باید بالای دویست هزار توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 اتریوم را نیز اضافه کرد. برای مشاهده فهرست کامل رمز ارزهای پشتیبانی شده توسط کیف پول Atomic Wallet به صفحه atomicwallet.io/prices مراجعه کنید. در ادامه نگاهی به برخی از مهمترین موارد خواهیم داشت:

  • بیت کوین (BTC)
  • اتریوم (ETH)
  • لایت کوین (LTC)
  • بیت کوین کش (BCH)
  • ریپل (XRP)
  • استلار (XLM)
  • تتر یو اس دی (EOS)
  • کاردانو (ADA)
  • ترون (TRX)
  • دش (DASH)
  • نئو (NEO)
  • ویچین (VET)
  • امیس گو (OMG)
  • مونترو (XMR)
  • کازماس (ATOM)
  • چین لینک (LINK)
  • بریو اتنشن توکن (BAT)
  • باینانس کوین (BNB)
  • تزوس (XTZ)

با وجود پشتیبانی از تعداد زیادی رمز ارز توسط اتمیک والت، شامل مهمترین گزینه‌های بازار، همچنان از نظر گستره پشتیبانی از توکن‌ها و کوین‌های مختلف پشت سر تراست والت قرار می‌گیرد. اگر پورتفولیوی شما متشکل از رمزهایی به جز برترین گزینه‌های بازار کریپتوکارنسی است، با مراجعه به صفحه atomicwallet.io/prices از امکان نگهداری آن در کیف پول Atomic Wallet اطمینان پیدا کنید.

ویژگی‌های مهم

مبادله اتمیک (Atomic Swap)

این منحصربه‌فردترین ویژگی اتمیک والت در مقایسه با نه تنها تراست والت، بلکه تمام کیف پول‌های موبایلی است؛ Atomic Wallet در واقع کیف پولی غیر متمرکز است و برای معاملات نیازی به استفاده از یک تسهیل‌کننده کمکی ندارد. معاوضه اتمیک به صورت متقابل عمل می‌کند و از خطراتی که می‌تواند از سوی یک فرد شخص ثالث روی معامله‌ی شما به وجود آید، جلوگیری خواهد کرد. در اینجا کارها به صورت زنجیره‌وار انجام می‌شوند، پس هزینه‌ها و کارمزد نیز به طور چشم‌گیری کاهش یافته‌اند. البته این قابلیت تنها برای ارزهای BTC ،LTC و QTUM در دسترس است، اما تیم توسعه‌دهنده به زودی تعداد ارزهای پشتیبانی شده در بخش مبادله اتمیک را افزایش خواهد داد.

مبادله رمز ارزها

از نظر این قابلیت، اتمیک والت در مقایسه با تراست والت وضعیت بهتری دارد. کاربران می‌توانند به دو سرویس Changelly و ShapeShift دسترسی پیدا کرده و خیلی سریع ارزهای دیجیتال خود را به نوع دیگری تبدیل کنند. این دو سرویس قادر به تبدیل 100 ارز دیجیتال مختلف به یکدیگر از طریق خود اپلیکیشن هستند. پس اگر تصمیم دارید توکن‌ها و کوین‌های خود را گهگاه به یکدیگر تبدیل کنید، Atomic Wallet کیف پولی مناسب‌تری است. البته اگر به دنبال تبدیل مستمر رمز ارزها هستید، یک کیف پول عادی جوابگو نیست و باید به دنبال ترید در بایننس یا سایر صرافی‌های کریپتوکارنسی باشید. گفتنی است یکی دیگر از قابلیت‌های مهم اتمیک والت امکان خرید مستقیم رمز ارزها با پرداخت ارز فیات به شمار می‌رود.

رابط کاربری ساده

زیبایی رابط کاربری اتمیک والت مخصوصا در نسخه‌های ویندوز، مک او اس و لینوکس مثال‌زدنی است. امکاناتی برای سفارشی‌سازی رابط کاربری در نظر گرفته شده است. اگرچه این کیف پول کاربران حرفه‌ای را هدف قرار داده، اما برای کاربران تازه کار نیز همچنان گزینه مناسبی برای شروع محسوب می‌شود. یک ابزار مدیریت پرتفوی و نظارت بر قیمت لحاظ شده تا بتوان ارزش سرمایه کریپتویی خود را در هر لحظه، در قالب یک رابط کاربری ساده و قابل فهم، مشاهده کرد.

چند پلتفرمی

اپلیکیشن موبایل اتمیک والت روی پلتفرم‌های اندروید و آی او اس، و نرم افزار دسکتاپ آن روی پلتفرم‌های ویندوز، مک او اس و لینوکس قابل نصب و اجرا است. در نتیجه همیشه و در همه جا، به دارایی‌های رمز ارزی خود دسترسی دارید.

ارز دیجیتال تراست والت (TWT) و اتمیک والت (AWC)

برای هر دو کیف پول، توکنی اختصاصی در نظر گرفته شده است. استفاده از آن‌ها در مبادلات رمز ارزی دارای مزیت‌هایی از نظر سرعت و مخصوصا کارمزد است.

اتمیک والت کوین بر اساس وضعیت بازار در روز 20 فروردین 1400، طبق آمار وب سایت CoinMarketCap، از نظر مارکت کپ در رتبه 811 بازار کریپتوکارنسی قرار دارد. ارزش کل بازار این توکن با نماد AWC برابر 21,204,320 میلیون دلار و قیمت کنونی هر واحد 2.05 دلار است. بیشینه قیمت AWC دو ماه قبل رقم خورد و تا 2.42 دلار افزایش پیدا کرد. کف قیمت آن، 0.01909 دلار، مربوط به دو سال پیش است. افرادی که همه یا بخش قابل توجهی از پورتفولیوی رمز ارزی خود را در Atomic Wallet نگهداری می‌کنند، قادرند برای سرعت بخشیدن به معاملات یا پرداخت کمترین هزینه کارمزد، از رمز ارز اختصاصی این کیف پول استفاده کنند.

تراست والت توکن بر اساس وضعیت بازار در روز 20 فروردین 1400، طبق آمار وب سایت CoinMarketCap، از نظر مارکت کپ در رتبه 300 بازار کریپتوکارنسی قرار دارد. ارزش کل بازار این کوین با نماد TWT برابر 177,631,464 میلیون دلار و قیمت کنونی هر واحد 0.7063 دلار است. بیشینه قیمت TWT دو ماه قبل رقم خورد و تا 0.878 دلار افزایش پیدا کرد. کف قیمت آن، 0.006478 دلار، مربوط به هشت ماه پیش است. دارندگان توکن‌ TWT می‌توانند از آن برای بهره‌گیری از خدمات صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) و تخفیف گرفتن در خریدهای رمز ارزی‌شان استفاده کنند.

کاربردهای توکن اتمیک والت

رمز ارز AWC به عنوان یک ارز داخلی برای کاربران کیف پول Atomic Wallet کاربرد دارد. با افزایش تعداد کاربران این برنامه، کاربرد توکن آن نیز بیشتر خواهد شد. کاربردهای متعددی برای آن در نظر گرفته نشده و محدود به ارائه تخفیف در معاملات است. از طرفی امکان خریدش به صورت مستقیم میسر نیست.

کاربردهای توکن تراست والت

  • هر کاربر مایل به شرکت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به پشتیبانی از بلاک چین یا توکن‌های جدید و همچنین اضافه کردن ویژگی‌های تازه به این کیف پول، قادر است از موجودی TWT خود برای شرکت در رای‌گیری‌های شبکه استفاده کند. در ضمن، کارمزد ارائه پیشنهاد به مخزن گیت‌هاب تراست والت (github.com/trustwallet) نیز با همین توکن پرداخت خواهد شد.
  • حین خریدهای درون برنامه‌ای تراست والت و دریافت خدمات از صرافی‌های غیر متمرکز (DEX)، با تراست والت توکن قادر به دریافت تخفیف خواهید بود.
  • برای معامله، خرید یا فروش دارایی‌های دیجیتال قابل جمع‌آوری (Crypto Collectibles) یا همان توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT)، تراست والت توکن کاربرد دارد.
  • با به کارگیری TWT در فرآیند نقد و بررسی و همچنین کمپین‌های تبلیغاتی مربوط به اپلیکیشن‌های غیر متمرکز، انگیزه‌ای برای توسعه‌دهندگان به منظور ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز پذیرنده Web 3.0 ایجاد می‌شود.
  • تراست والت توکن به عنوان پاداش ارجاع دادن کاربر جدید یا انجام کارهایی که در اپلیکیشن Trust Wallet مشخص شده، به کاربران داده می‌شود. این توکن‌ها را می‌توان به BNB یا ETH تبدیل و از آن‌ها برای پرداخت کارمزد شبکه استفاده کرد.
  • به وسیله پرداخت TWT قادر خواهید بود از توسعه‌دهندگان برنامه‌های مورد علاقه خود حمایت کنید. با این کار در عمل، به بهتر شدن وضعیت تراست والت نیز کمک خواهید کرد.

اما توکن‌های TWT چطور بین کاربران توزیع می‌شوند؟ البته یکی از راه‌ها خرید و فروش تراست والت توکن از یک صرافی نظیر بیت 24 است، اما روش کسب رایگان آن چگونه است؟

  • کمپین‌های ارجاع کاربر جدید
  • شرکت در کوئیزهای تراست والت و پاسخ به سوالات آن‌ها
  • انعام دادن کاربران به یکدیگر
  • استیکینگ

مقایسه امنیت تراست والت و اتمیک والت

در ارتباط با کیف پول‌های ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده، به جرات مهمترین فاکتور برای بیشتر کاربران بحث امنیت است. از نظر این فاکتور، کدام کیف پول گزینه بهتری است؟

تراست والت

  • ذخیره‌سازی محلی کلید خصوصی: کلیدهای خصوصی دستگاه شما را ترک نمی‌کنند. آن‌ها بعد از رمزنگاری روی حافظه گوشی یا تبلت شما نگهداری شده و هرگز به سرورهای تراست والت ارسال نخواهند شد.
  • استفاده بدون احراز هویت (گمنام): دانلود و نصب، ایجاد کیف پول و همچنین دریافت و پرداخت رمز ارز در تراست والت نیازمند احراز هویت و ارائه اطلاعات شخصی نیست. حتی اگر Trust Wallet بخواهد به طور نامحسوس اطلاعات شخصی شما را جمع‌آوری، نگهداری و پردازش کند، همچنان قادر به انجام این کار نیست، چرا که هیچ اطلاعاتی در دسترس ندارد! تراکنش‌ها به طور کامل ناشناس انجام می‌شوند.
  • متن باز: می‌توانید کد منبع کیف پول تراست والت را چک و از نبود باگ در آن اطمینان پیدا کنید.
  • امکان پشتیبان‌گیری: ضمن ایجاد یک کیف پول جدید داخل اپلیکیشن Trust Wallet، عبارت بازیابی آن به شما ارائه خواهد شد. آن را باید در مکانی مطمئن یادداشت کنید، چرا که کلید دستیابی مجدد به دارایی شما در صورت بروز هر گونه مشکل نظیر سرقت یا گم شدن گوشی، حذف شدن برنامه یا تعویض گوشی است. در هر زمان می‌توان داخل اپلیکیشن این عبارت را مشاهده کرد.

اتمیک والت

مدتی قبل، یک بدافزار توانست در لباس اتمیک والت در گوگل پلی استور ظاهر شود و دارایی کاربران را به سرقت ببرد. نکته جالب این که تا قبل از حذف این اپلیکیشن از فروشگاه نرم افزاری اندروید، با جستجوی نام Atomic Wallet بدافزار یاد شده به عنوان اولین گزینه نمایش داده می‌شد! نتیجه نصب چنین اپلیکیشنی به جای کیف پول اصلی واضح است؛ کلیدهای خصوصی‌تان در اختیار توسعه‌دهنده بدافزار قرار خواهند گرفت.

برای جلوگیری از بروز مشکلات این چنین، همواره لینک دانلود اپلیکیشن‌های والت را از وب سایت رسمی شرکت توسعه‌دهنده دریافت کنید. این آدرس برای اتمیک والت atomicwallet.io است. مراقب آدرس‌های مشابه باشید. به عنوان مثال، وب سایت atomicwllet.io تا مد‌ت‌ها خود را به عنوان وب سایت رسمی این کیف پول جا زده و بدافزارش را به کاربران خورانده بود.

  • ذخیره‌سازی محلی کلید خصوصی: تمام داده‌های ارسالی از دستگاه رمزگذاری می‌شوند. اتمیک والت از هر دو الگوریتم AES و TLS جهت رمزگذاری تراکنش‌ها استفاده می‌کند. علاوه بر این، داده‌ها به هیچ وجه روی سرورهای توسعه‌دهنده ذخیره نشده و این شرکت به کلیدهای خصوصی شما دسترسی ندارد.
  • استفاده بدون احراز هویت (گمنام): نکته بسیار مهم دیگر حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن تراکنش‌ها در اتمیک والت است. به منظور ارسال یا دریافت رمز ارز نیازی به ثبت نام و ارائه اطلاعات شخصی نیست. کافی است برنامه را نصب و سپس از آن استفاده کنید.
  • امکان پشتیبان‌گیری: بعد از نصب اولیه، یک عبارت بازیابی متشکل از 12 کلمه در اختیارتان قرار می‌گیرد. با استفاده از آن در هر زمان قادر به بازیابی مجدد دارایی‌های رمز ارزی خود خواهید بود.

در نهایت فراموش نکنید تراست والت و اتمیک والت، حتی اگر پیشرفته‌ترین و به‌روزترین ترفندها و ویژگی‌های امنیتی درونشان پیاده‌سازی شوند، همچنان در دسته‌بندی کیف پول‌های نرم افزاری قرار می‌گیرند، به این معنی که همیشه به اینترنت اتصال داشته و با وجود ذخیره شده کلیدهای خصوصی بعد از رمزنگاری به صورت لوکال، همچنان در مقایسه با والت‌های آفلاین بیشتر در معرض خطر هک هستند.

اگر پول زیادی در رمز ارزها سرمایه‌گذاری کرده و به دنبال خرید و فروش آن‌ها با هدف نوسان‌گیری نیستید، بهتر است حتما از یک کیف پول کاغذی یا کیف پول سخت افزاری استفاده کنید. در مطالب زیر به طور مفصل درباره آن‌ها توضیح داده‌ایم:

آموزش استفاده از Trust Wallet و Atomic Wallet

در مطالبی جداگانه، پیش از این به آموزش استفاده از دو کیف پول تراست والت و اتمیک والت پرداختیم. برای یادگیری نحوه استفاده از آن‌ها به مطالب زیر مراجعه کنید:

تهیه شده در بیت 24

مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

هیچ کس به تنهایی مالک شبکه بیت کوین نیست و هیچ شخص یا نهاد خاصی نمی‌تواند کنترل بیت کوین را بدست بگیرد. در این مطلب ضمن توضیح ساختار شبکه و انواع نود در بیت کوین، این ادعا را اثبات می‌کنیم که هیچ شخصی نمی‌تواند به تنهایی بر بیت کوین کنترل داشته باشد.

چه کسی مالک شبکه بیت کوین است؟

اگر بخواهیم بدون مفاهیم فنی و به بیان ساده پاسخ این سوال را بدهیم، باید گفت: هیچ کس مالک شبکه بیت کوین نیست، همانطور که هیچ کس مالکیت تام بر اینترنت ندارد.

بیت کوین توسط کاربرانش که در سراسر جهان حضور دارند، کنترل می‌شود. مثلا اگر خودِ شما نرم‌افزار کیف پول بیت کوین را نصب و اجرا کنید، بخشی از افرادی خواهید شد که شبکه بیت کوین را کنترل می‌کنند. حتی می‌توان گفت زمانی که شما بیت کوین می‌خرید، به طور غیرمستقیم در کنترل بیت کوین نقش دارید.

بیت کوین به صورتی کار می‌کند که بین اعضایش توافق و اجماع وجود دارد. تغییر منفی در قوانین بیت کوین بدست یک یا چند فرد خاص امکان‌پذیر نیست، چون قطعاً اکثریت کاربران بیت کوین با آن موافق نخواهند بود و آن را رد می‌کنند.

شبکه جهانی بیت کوینبیت کوین، پول و شبکه جهانی

اصلی‌ترین نقش در کنترل بیت کوین بر عهده استخرج‌کنندگان (ماینرها) است که با استفاده از قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود تراکنش‌های شبکه را تایید و امنیت آن را حفظ می‌کنند. توسعه‌دهندگان هم با کدهای خود نقش بسزایی در پیشبرد شبکه بیت کوین دارند اما هر کد توسعه هم باید به تایید جامعه بیت کوین برسد.

کسب و کارهای حوزه بیت کوین هم نقش پررنگی در این حوزه ایفا می‌کنند. تولیدکنندگان دستگاه ماینر، صرافی‌های ارز دیجیتال، تیم‌های توسعه کیف پول‌ها و یا کسب و کارهایی که بیت کوین را به عنوان روش پرداخت پذیرفته‌اند، هر کدام در گسترش بیت کوین نقش خاص خود را دارند.

حتی خریداران و معامله‌گران بیت کوین هم می‌توانند به طور غیرمستقیم روی کار بیت کوین تاثیرگذار باشد. مثلاٌ وقتی خریداران بیت کوین افزایش یابد، قیمت افزایش می‌یابد، ماینرها قدرتمندتر کار می‌کنند،‌ توسعه‌دهندگان انگیزه می‌گیرند، شرکت‌های بیشتری وارد می‌شوند و این زنجیره به نفع بیت کوین ادامه می‌یابد.

معماری شبکه بیت کوین

حالا مقداری از نظر فنی شبکه بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

شبکه بیت کوین به عنوان یک معماری همتا به همتا روی اینترنت ساخته شده است. همتا به همتا بودن یا همان P۲P به این معنی است که اعضای شبکه یا به عبارت دقیق‌تر کامپیوترهای مشارکت‌کننده در شبکه، کاملاً مشابه و همتای یکدیگر هستند و مستقیم و بدون واسطه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

به مشارکت‌کنندگان در هر شبکه، اصطلاحاً نود (Node) یا گره گفته می‌شود. اگر نرم افزار «Bitcoin Core» را دانلود کرده و کامپیوتر خود را به شبکه بیت کوین وصل کنید، شما تبدیل به یک نود بیت کوین خواهید شد.

در شبکه بیت کوین همه‌ی نودها برابر هستند و بار مسئولیت خدمات شبکه بین همه‌ی نودها تقسیم می‌شود. نودهای شبکه بیت کوین در یک شبکه با توپولوژی توری (مش – Mesh) به صورت یک سطحی (Flat) به یکدیگر مرتبط می‌شوند. برای درک بهتر جمله قبل، به تصویر زیر نگاه کنید.

توپولوژی بیت کوینانواع توپولوژی

هیچ سروری در شبکه بیت کوین تعریف نشده است، هیچ سرویس و نقطه متمرکزی وجود ندارد و هیچ سلسله مراتبی که سیستم را متمرکز کند، در کار نیست.

در یک شبکه همتا به همتا نودها همزمان هم خدمات ارائه می‌کنند و هم از خدمات استفاده می‌کنند. به این صورت هر نود چیزی می‌دهد و چیزی به عنوان پاداش می‌گیرد که این خودش باعث ایجاد انگیزه برای مشارکت در شبکه می‌شود.

شبکه‌های همتا به همتا ذاتاً بهبودپذیر، غیرمتمرکز و آزاد (باز) هستند. به عنوان یک نمونه برجسته از شبکه همتا به همتا می‌توان به خود اینترنت در روزهای اولیه اشاره کرد. امروزه معماری اینترنت سلسله مراتبی‌تر است اما خودِ پروتکل اینترنت همچنان ذات غیرمتمرکز خود را حفظ کرده است. جدای از بیت کوین، بزرگترین و موفق‌ترین کاربرد فناوری‌های همتا به همتا اشتراک فایل است که نپستر (Napster) پیش قدم آن بود و بیت تورنت آن را ادامه داد.

معماری همتا به همتای بیت کوین چیزی فراتر از انتخاب توپولوژی است. بیت کوین ساخته شده تا یک سیستم همتا به همتای پول نقد الکترونیکی باشد و معماری این شبکه انعکاس و پایه و اساس چنین هدفی است. به عبارت دقیق‌تر اینکه کنترل شبکه به صورت غیرمتمرکز باشد، اصل اساسی در طراحی بیت کوین است. تحقق و ماندگاری این اصلی تنها با یک شبکه یک سطحی (Flat) و همتا به همتای غیرمتمرکز امکان‌پذیر است که در آن بین اعضای شبکه بر سر تراکنش‌ها توافق (اجماع – consensus) و رای‌گیری برقرار می‌شود.

عبارت «شبکه بیت کوین» به گروهی از نودها (کامپیوترها و به طور کلی دستگاه‌های سخت‌افزاری) اشاره دارد که پروتکل (قوانین) یا همان کد بیت کوین را اجرا می‌کنند. به جز پروتکل بیت کوین، پروتکل‌های دیگری مثل استراتوم (Stratum) وجود دارد که برای ماینینگ (استخراج) راحت‌تر، کیف پول‌های سبک (lightweight) و کیف پول‌های موبایل استفاده می‌شود.

ما در ادامه از عبارت «شبکه بیت کوین» فقط برای اشاره به پروتکل اصلی بیت کوین و از عبارت «شبکه توسعه یافته بیت کوین» برای اشاره به تمام شبکه که شامل پروتکل بیت کوین به علاوه پروتکل استخرهای استخراج، پروتکل استراتوم و دیگر پروتکل‌های مربوط به سیستم بیت کوین می‌شود، استفاده می‌کنیم.

همچنین بخوانید: شبکه بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

انواع نود و نقش آن‌ها در شبکه بیت کوین

در حالی که نودهای شبکه بیت کوین برابر هستند، هر کدام از آن‌ها نسبت به قابلیت‌های خود می‌توانند نقش متفاوتی در شبکه ایفا کنند. یک نود بیت کوین مجموعه‌ای از عملکردهاست:

  • مسیریابی (Routing) و هدایت تراکنش
  • پایگاه داده یا همان دیتابیس بلاک چین (ذخیره داده‌های بلاک چین)
  • ماینینگ (استخراج)
  • خدمات کیف پول

یک نود با تمام این چهار عملکرد را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

نودهای شبکه بیت کوینانواع نود در شبکه بیت کوین

تمام نودها حداقل قابلیت مسیریابی را دارند و می‌توانند شامل قابلیت‌های دیگری هم باشند. تمام نودها در اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها و همچنین انتشار تراکنش‌ها و بلاک‌های حاوی تراکنش نقش دارند. تمام نودها با نودهای دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در تصویر بالا قابلیت مسیریابی نودها با یک دایره نارنجی رنگ به نام «نود مسیریابی شبکه» مشخص شده است.

برخی از نودها که فول‌نود (FullNode) نامیده می‌شوند، علاوه بر مسیریابی، یک کپی کامل و به‌روزشده از کل بلاک چین (که حجم بسیار بالایی هم دارد) را نگهداری می‌کنند. فول‌نودها می‌توانند به صورت خودمختار، هر تراکنش را بررسی، تایید و یا رد کنند. برخی از نودها تنها بخش کوچکی از بلاک چین را نگهداری می‌کنند و در روشی به نام تایید ساده پرداخت (simplified payment verification) یا به اختصار «SPV» به تایید تراکنش‌ها می‌پردازند. در شکل بالا، فول نودی که به عنوان دیتابیس بلاک چین عمل می‌کند، با دایره آبی و عنوان «بلاک چین کامل» مشخص شده است. در شکل‌های بعدی، نودهای SPV بدون دایره آبی نشان داده می‌شوند که یعنی آن‌‌ها یک کپی کامل از بلاک چین را ندارند.

نودهای ماینینگ با در اختیار قراردادن قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود به شبکه و حل کردن الگوریتم اثبات کار، بر سر ساخت بلاک‌های جدید با هم رقابت می‌کنند. برخی از نودهای ماینینگ، فول نود هم هستند یعنی یک نسخه کامل از بلاک چین را نگهداری می‌کنند. بقیه نودهای ماینینگ نودهای سبکی هستند که در استخر استخراج فعالیت کرده و استخر استخراج به جای آن‌ها یک نسخه کامل از بلاک چین را ذخیره می‌کند. نود ماینینگ در شکل بالا با یک دایره سیاه و عنوان «ماینر» نشان داده شده است.

کاربران کیف پول هم می‌توانند بخشی از یک فول نود باشند که معمولا نرم افزار اصلی (مثل Bitcoin Core) را در کامپیوتر شخصی خود اجرا می‌کنند.

در این مورد بیشتر بخوانید: آموزش اجرای فول‌نود بیت کوین

به طور رو به رشدی، بسیاری از کاربران کیف پول، مخصوصا کاربران دستگاه‌هایِ دارای منابع محدود (مثل تلفن‌‌های همراه) نودهای SPV هستند. یعنی آن‌ها به جای ذخیره و نگهداری کل بلاک چین،‌ تنها بخش کوچکی از آن را ذخیره می‌کنند. کیف پول‌ها در شکل بالا با دایره سبز رنگ مشخص شده‌اند.

شبکه توسعه یافته بیت کوین

علاوه بر نودهای اصلی در پروتکل همتا به همتای بیت کوین، سرورهای کامپیوتری و نودهایی وجود دارد که پروتکل‌های دیگری را هم اجرا می‌کنند. از جمله‌ی این نودها می‌توان به یک سری نودهای خاصِ استخر استخراج و پروتکل‌های دسترسی به کلاینت سبک اشاره کرد.

تصویر زیر انواع نودها در شبکه توسعه یافته بیت کوین را نشان می‌دهد.

چه کسی بیت کوین را کنترل می‌کند؟ / انواع نود و نقش آن‌ها در شبکه بیت کوینتمام‌ نودهای بیت کوین در یک نگاه

شبکه اصلی بیت کوین که پروتکل (کد و قوانین) اصلی بیت کوین را اجرا می‌کند، شامل ۷,۰۰۰ الی ۱۰,۰۰۰ نود شنونده‌ی درخواست تراکنش (listening nodes) می‌شود که نسخه‌های مختلفی از کلاینت رسمی بیت کوین (Bitcoin Core) را اجرا می‌کنند. شرکت‌های زیادی برای ارائه خدمات مرتبط با بیت کوین مثل صرافی‌ها، کیف پول‌ها، فروشگاه‌های آنلاین، تراکنش‌یاب‌ها (مثل سایت بلاک چین داتکام)، درگاه‌های پرداخت و … روی سرورهای خود فول نود بیت کوین اجرا می‌کنند. همانطور که گفتیم فول نودها در تایید تراکنش‌ها،‌ حفظ بلاک چین بیت کوین و مسیریابی تراکنش نقش دارند اما ماینینگ انجام نمی‌دهند. چند صد نود دیگر هم پیاده‌سازی‌های دیگر (کلاینت‌هایی به جز Bitcoin Core) را اجرا می‌کنند که از جمله این کلاینت‌ها می‌توان به BitcoinJ، Libbitcoin و btcd اشاره کرد. درصد کوچکی از نودها (از نظر تعداد)، نودهای ماینینگ هستند که در فرایند ماینینگ با یکدیگر رقابت می‌کنند، تراکنش‌ها را تایید می‌کنند و بلاک‌های جدید را می‌سازند.

شبکه توسعه یافته بیت کوین عبارت است از: شبکه بیت کوین که پروتکل اصلی بیت کوین را اجرا می‌کنند به علاوه نودهای دیگری که پروتکل‌های دیگری را اجرا می‌کنند. این نودها از یک طرف به پروتکل بیت کوین و از یک طرف به پروتکل‌های دیگر متصل هستند و شامل تعدادی از سرورهای استخر استخراج و دروازه‌های پروتکل می‌شوند. این نودهای دیگر هم بیشترشان نود ماینینگ و کلاینت‌های کیف پول سبک (lightweight wallet clients) هستند که کل بلاک چین را در خود ذخیره نمی‌کنند.

چه کسی بیت کوین را کنترل می‌کند؟ / انواع نود و نقش آن‌ها در شبکه بیت کویننمای گرافیکی از نودهای شبکه بیت کوین

تصویر بالا شبکه توسعه یافته بیت کوین را نشان می‌دهد: تعداد متعددی از نودها،‌ سرورهای درگاه، اج (Edge) روترها، کلاینت‌های کیف پول و پروتکل‌های گوناگونی که برای ارتباط با یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جامعه بیت کوین

هر کسی که به هر نوعی فعالیتی مرتبط با بیت کوین داشته باشد، در جامعه یا همان کامیونیتیِ (Community) بیت کوین جای می‌گیرد. برای جامعه بیت کوین طبقه‌بندی‌های مختلفی ارائه شده است اما به طور کلی می‌توان تمام جامعه را در دو دسته کلی طبقه‌بندی کرد.

  • افراد حقیقی
  • شرکت‌ها و کسب‌ و کارها

هر کدام از دسته‌های فوق هم، دسته‌بندی‌های خاص خود را دارند.

افراد حقیقی

جامعه بیت کوین - افراد حقیقی

افراد حقیقی در جامعه بیت کوین را می‌توان به صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

ماینرها

افرادی که داوطلبانه و برای حفظ امنیت شبکه بیت کوین که به کسب درآمد منتهی می‌شود،‌ قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند. ماینرها بخش بزرگی از جامعه بیت کوین را تشکیل می‌دهند.

بیتکوینرها و فول نودها

بیت کوینر به فردی گفته می‌شود که علاقه‌ی بسیار شدیدی به بیت کوین دارد و در جهت تبلیغات و گسترش آن در بین مردم می‌کوشد. برخی از آن‌ها برای حمایت از بیت کوین و انجام مستقیم تراکنش‌های خود، بدون طمع مالی، با دانلود کل بلاک چین بیت کوین روی کامپیوتر خود، تبدیل به فول نود می‌شوند.

توسعه‌دهندگان

برنامه‌نویسانی که به هر نحوه سعی در بهبود بیت کوین دارند. این گروه با کدهای خود که مستقیم با شبکه بیت کوین در ارتباط است به توسعه هر چه بیشتر شبکه کمک می‌کنند و یا با ایجاد خدمات جانبی (مثل وب‌سایت‌ها و برنامه‌های خدماتی یا خبری) باعث شناخت بیشتر مردم و افزایش کاربردهای بیت کوین می‌شوند.

محققان و نویسندگان

گروهی که به تحقیق روی بیت کوین می‌پردازند تا بتوانند آن را بهتر بشناسند و مزایا، معایب، مشکلات و محدودیت‌های آن را شناسایی کنند. برخی از این محققین به انتشار کتاب یا مقاله درباره بیت کوین می‌پردازند.

دارندگان بیت کوین

افرادی که در بیت کوین به امید افزایش ارزش آن در آینده سرمایه‌گذاری کرده‌اند. معامله‌گران (تریدرهای) روزانه ارزهای دیجیتال هم اگرچه شاید مستقیماً علاقه‌ای به بیت کوین نداشته باشند، اما از جهت تاثیرگذاریشان بر بیت کوین می‌توانند در این دسته جای بگیرند.

شرکت‌ها و کسب‌ و کارها

شرکت‌ها

شرکت‌ها و کسب و کارهای فعال در جامعه بیت کوین را می‌توان به صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

استخرهای استخراج بیت کوین

استخرهای استخراج بخش بزرگی از جامعه بیت کوین را تشکیل می‌دهند و قدرت زیادی دارند. از آنجایی که ماینینگ مستقیم امروزه برای اکثر ماینرها دیگر سودآوری ندارد، ماینرها به استخرهای استخراج می‌پیوندند و قدرت سخت‌افزاری خود را با هم به اشتراک می‌گذارند، سپس استخر استخراجبه نمایندگی از همه‌ی ماینرهای کوچک در رقابت ماینینگ شرکت می‌کند و پس از استخراج بلاک، هر کس به اندازه توان پردازشی خود سود می‌برد.

تولیدکنندگان دستگاه استخراج بیت کوین

شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های استخراج بیت کوین (ASIC) یکی دیگر از بازیگران اصلی بیت کوین هستند. اغلب تولیدکنندگان بزرگ مثل شرکت‌های بیت مین (Bitmain) و کنان (Cannan) خودشان دارای فارم و استخر استخراج هستند.

صرافی‌های بیت کوین

صرافی‌های بیت کوین که در آن‌ها خرید و فروش بیت کوین صورت می‌گیرد، بخش جدایی‌ناپذیری از جامعه بیت کوین را تشکیل می‌دهند.

ارائه دهندگان درگاه پرداخت بیت کوین

چندین شرکت بزرگ هم‌اکنون در حال فعالیت هستند که با ارائه درگاه بیت کوین، برای سایت‌ها و فروشندگان امکان پذیرش بیت کوین را فراهم می‌کنند. از مهمترین شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت می‌توان به بیت پی (Bitpay) اشاره کرد.

پذیرندگان بیت کوین

فروشگاه‌ها و کسب و کارهایی که در ازای هزینه کالا و خدمات خود بیت کوین را به عنوان روش پرداخت قبول می‌کنند در این طبقه ثبت می‌شوند.

رسانه‌های بیت کوین

سایت‌ها و نشریه‌های خبری و آموزشی که اخبار، مقالات و آموزش‌های فضای بیت کوین را پوشش می‌دهند، در این دسته‌بندی جای می‌گیرند. به عنوان نمونه وب‌سایت ارزدیجیتال در این دسته‌بندی قرار دارد.

ارائه دهندگان کیف پول

تیم‌ها و شرکت‌های برنامه‌نویسی که کیف پول‌های کاربرپسند بیت کوین برای کاربران معمولی توسعه می‌دهند هم بخش مهمی از جامعه بیت کوین هستند.

دیگر شرکت‌ها

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات امانتداری،‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های معاملاتی، شرکت‌های تولیدکننده خودپرداز (ATM) بیت کوین، شرکت‌های نرم‌افزاری بیت کوین، شرکت‌های استخراج ابری (کلود ماینینگ)، شرکت‌های فروش کارت هدیه بیت کوین و … هم در جامعه بیت کوین نقش آفرینی می‌کنند.

جمع‌بندی

بیت کوین طراحی شده است تا یک شبکه غیرمتمرکز باشد، هیچ کس به تنهایی مالکش نباشد و کنترل آن به دست یک یا چند شخص خاص نیفتد.

اگر چه برخی از بازیگران شبکه بیت کوین از جمله ماینرها (مخصوصا استخرهای استخراج) روی کاغذ قدرت تاثیرگذاری بر شبکه را دارند اما طبق قاعده بازی، تغییر ذات بیت کوین به نفع هیچ کس نیست.

صنعتی بزرگ روی بیت کوین در حال شکل گیری است که اگر این شبکه متمرکز شود، این صنعت‌ هم نابود خواهد شد، چون بیت کوین به دلیل غیرمتمرکز بودنش زنده است و اگر این اصل زیر سوال برود دیگر ارزشی نخواهد داشت. در واقع اگر چند استخر استخراج با جمع قدرت پردازش خود بخواهند به عنوان مثال تراکنشی از بیت کوین را خلاف قوانین برگشت بزنند، نتیجه آن احتمالا سقوط قیمت بیت کوین خواهد بود که اولین کسانی که ضرر می‌کنند همان استخرهای استخراج خواهند بود.

تمام کاربران و جامعه بیت کوین به نوعی مالک آن هستند و فعالیت‌های هر یک بر دیگری اثربخش است. توسعه‌دهندگان، ماینرها،‌ دارندگان بیت کوین، صرافی‌ها و … همه و همه مثل گرگ‌هایی هستند که با یک چشم باز می‌خوابند و از بیت کوین مراقبت می‌کنند. خطای هر طرف، با مخالفت طرف دیگر مواجه می‌شود.

پس بیت کوین را کسی کنترل نمی‌کند، مگر تمام جامعه آن.



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

حمله ۵۱ درصد (۵۱% ATTACK) در شبکه‌های ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، زمانی رخ می‌دهد که یک فرد یا نهاد بتواند بیش از ۵۰٪ قدرت پردازش شبکه (هش‌ریت) را از آن خود کند. با این کار، امکان دستکاری بلاک چین فراهم می‌شود. در این مطلب، با حمله ۵۱ درصد و زوایای مختلف آن به زبان ساده آشنا می‌شوید.

قبل از اینکه با حمله ۵۱ درصد آشنا شویم، باید اطلاعات مختصری درباره استخراج ارزهای دیجیتال و شبکه بلاک چین که زیربنای ارزهای دیجیتال است، داشته باشیم. یکی از ویژگی‌های برتر بیت کوین و شبکه بلاک چینِ آن این است که همه می‌توانند در ساخت بلاک و تأیید تراکنش‌ها شرکت کنند. به افرادی که در شبکه بیت کوین تراکنش‌ها و بلاک‌ها را اعتبارسنجی می‌کنند، نود (Node) می‌گویند. ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان در شبکه بیت کوین، از اصلی‌ترین نودها هستند. عملکرد غیرمتمرکز نودها تضمین می‌کند که همگان قوانین پروتکل بیت کوین را به درستی دنبال می‌کنند و تمام مشارکت‌کنندگان در شبکه، با وضعیت فعلی بلاک چین موافق هستند. این امر به معنای آن است که به‌منظور انجام صحیح فرایند استخراج و صحت تراکنش‌های انجام شده، اکثریت مشارکت‌کنندگان باید به یک اجماع برسند.

الگوریتم اجماع بیت کوین، اثبات کار (Proof Of Work) است. این الگوریتم که همان نام علمی ماینینگ است، اطمینان می‌دهد که ماینرها تنها در صورتی می‌توانند اعتبار یک بلاک را به تأیید برسانند که تمام مشارکت‌کنندگان شبکه به صورت دسته‌جمعی تایید کنند که جواب معادله بلاکی (هشِ بلاک) که ماینر پیدا کرده است، صحیح است.

زیرساخت‌های بلاک چینِ بیت کوین به عنوان یک دفتر کل غیرمتمرکز و سیستمی توزیع‎‌شده، مانع از آن می‌شود که شبکه در کنترل یک نهاد متمرکز باشد. به همین دلیل است که هیچ قدرت متمرکزی بیت کوین را کنترل نمی‌کند.

از آنجا که استخراج ارز دیجیتال با پروتکل اثبات کار مستلزم سرمایه‌گذاری مقادیر مالی زیادی برای تأمین هزینه برق و توان محاسباتی است، عملکرد یک ماینر براساس میزان توان محاسباتی که در اختیار شبکه قرار می‌دهد، محاسبه می‌شود. از این توان معمولا با عنوان نرخ هش یا همان هش ریت (Hash rate) یاد می‌شود. ماینرهای بسیاری در موقعیت‌های مکانی مختلف قرار دارند و بر سر یافتن هش معتبر برای بلاک جدید با یکدیگر رقابت می‌کنند تا پاداش استخراج بلاک را به دست آورند. در چنین شرایطی، نرخ هش به صورت توزیع‌شده در اختیار چندین نود قرار دارد و این بدان معناست که هش ریت در اختیار هیچ فرد یا نهادی واحدی نیست، یا حداقل قرار نیست چنین باشد.

اما اگر نرخ هش به اندازه کافی توزیع‌شده نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر یک نهاد یا سازمان بتواند بیشتر از ۵۰ درصد از هش ریت شبکه را در اختیار بگیرد، ‌چه اتفاقی می‌افتد؟ یکی از مهم‌ترین پیامدهای چنین اتفاقی، پدیده‌ای است که آن را «حمله ۵۱ درصدی» یا «حمله اکثریت» می‌نامیم. در ادامه با کمک مقالاتی از وب‌سایت‌های بایننس‌آکادمی، اینوستوپدیا و اف‌اکس‌امپایر با این مفهوم آشنا خواهید شد.

حمله ۵۱ درصد چیست؟

حمله ۵۱ درصد یک حمله احتمالی در شبکه بلاک چین است که در آن، یک فرد یا نهاد واحد اکثریت هش ریت شبکه را در اختیار می‌گیرد، به‌ طوری که می‌تواند در فعالیت شبکه اختلال ایجاد کند. در چنین سناریویی، مهاجم از قدرت استخراج کافی برخوردار خواهد بود تا عمداً تراکنش‌ها را حذف یا دستکاری کند. مهاجم همچنین می‌تواند تراکنشی را که خود در گذشته تایید شده است، برگشت بدهد که این عمل نهایتاً منجر به مشکل «دو بار خرج کردن» می‌شود.

 

 

همچنین یک حمله اکثریت موفق به مهاجم این امکان را می‌دهد که از تأیید برخی از تراکنش‌ها یا همه آن‌ها خودداری کند. علاوه بر آن مهاجم می‌تواند تعدادی از ماینرها یا تمام آنان را از استخراج بازدارد، عملی که با عنوان «انحصار استخراج» (Mining Monopoly) شناخته می‌شود.

اما مهاجم با انجام حمله اکثریت قادر نخواهد بود تراکنش‌هایی را که خیلی وقت پیش تایید شده‌اند بازگرداند. همچنین مهاجم نمی‌تواند پاداش استخراج هر بلاک را تغییر دهد، سکه‌های جدید خارج از پروتکل تولید کند و سکه‌هایی را که متعلق به او نیست، به سرقت ببرد. ایجاد چنین اختلال‌هایی در شبکه توسط حمله ۵۱ درصد غیرممکن است.

احتمال رخ دادن حمله ۵۱ درصد چقدر است؟

حمله ۵۱ درصد به بلاک چین‌های بزرگی مانند بیت کوین تقریباً غیرممکن است، چون توجیه اقتصادی ندارد.

از آنجا که بلاک چین یک شبکه توزیع‌شده از نودها (گره‌ها) است، تمام مشارکت‌کنندگان در روند دست‌یابی به اجماع همکاری می‌کنند. این یکی از دلایل امنیت بالای بیت کوین است. هر چه شبکه بزرگ‌تر و قدرت نودهای آن بیشتر باشد، محافظت در برابر حملات بهتر شده و جلوگیری از دست‌کاری داده‌ها آسان‌تر می‌شود.

در مکانیزم اجماع اثبات کار، اگر یک ماینر نرخ هش بیشتری در اختیار داشته باشد، شانس بیشتری برای پیدا کردن یک راه‌حل معتبر برای حل مسئله بلاک بعدی دارد. استخراج بلاک مستلزم تلاش‌های بی‌شماری است و قدرت محاسباتی بیشتر به معنای تلاش‌های بیشتر در ثانیه است. در روزهای اولیه بیت کوین، فقط چند ماینر در رشد شبکه و امن‌تر شدن آن مشارکت می‌کردند. اما با افزایش قیمت بیت کوین، ماینرهای زیادی برای رقابت بر سر به دست آوردن پاداش استخراج بلاک وارد شبکه شدند. این سناریوی رقابتی، یکی دیگر از عوامل امنیت بیت کوین است. پس در حالی که ماینرها می‌توانند با استفاده از منابع محاسباتی به استخراج بیت کوین و کسب درآمد بپردازند، منطقی نیست که از این منابع برای مختل کردن شبکه استفاده کنند.

بنابراین، یک حمله ۵۱ درصد به بیت کوین به دلیل بزرگی شبکه بسیار بعید است. زمانی که یک بلاک چین به اندازه کافی بزرگ شود، احتمال این که فرد یا گروهی از افراد بتوانند قدرت محاسباتی لازم برای غلبه بر دیگران را داشته باشند، پایین می‌آید.

حمله 51 درصد در بلاک چین چیست؟ + ویدیو

به علاوه، با رشد شبکه، تغییر بلاک‌های قبلی و دست بردن در تراکنش‌های آن بلاک‌ها سخت‌تر می‌شود، چراکه بلاک‌ها به یکدیگر متصل هستند. به همین دلیل، هر چقدر تعداد تاییدیه‌های یک بلاک بیشتر باشد، هزینه تغییر در بلاک یا برگشت دادن معاملات آن سخت‌تر می‌شود. از این رو، یک حمله ۵۱ درصد موفق، فقط می‌تواند در مدت زمان کوتاهی شبکه را مختل کند و تنها تراکنش‌های چند بلاک آخر را تحت‌تأثیر قرار دهد.

حمله ۵۱ درصد با انگیزه‌های غیرمالی

سناریوی دیگری را تصور کنید که در آن یک بازیگر بد بدون اینکه انگیزه مالی داشته باشد، به شبکه بیت کوین حمله کند و با صرف هزینه زیاد، قصد نابودی شبکه را داشته باشد. اگر چنین مهاجمی بتواند با موفقیت به شبکه حمله کرده و آن را مختل کند، نرم‌افزار و پروتکل بیت کوین به سرعت به حمله پاسخ داده و خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دهد. البته این سازگاری مستلزم این است که سایر نودها نیز در مورد این تغییرات به سرعت به اجماع رسیده و توافق کنند. البته در شرایط اضطراری، رسیدن به یک توافق سریع دور از دسترس نیست. بیت کوین در برابر حملات بسیار مقاوم است و امن‌ترین و مطمئن‌ترین ارز دیجیتال موجود است.

حمله ۵۱ درصد در آلت کوین‌ها

به‌دست آوردن قدرت محاسباتی بسیار زیاد برای یک حمله ۵۱ درصد در شبکه بیت کوین بسیار دشوار است، اما دست‌یابی به توان محاسباتی زیاد برای حمله ۵۱ درصد در ارزهای دیجیتال کوچک‌تر کار سختی نیست. در مقایسه با بیت کوین، بلاک چینِ آلت کوین‌ها (ارزهای دیجیتال پس از بیت کوین) داری هش ریت کمتری است. هش ریت برخی از آلت کوین‌ها به اندازه‌ای کم است که حمله ۵۱ درصد عملا امکان‌پذیر است. ورج، مونا کوین، بیت کوین گلد و زن‌کش از جمله ارزهای دیجیتال هستند که قربانی حمله اکثریت شده‌اند.

در ماه می سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷)، یک یا گروهی از بازیگرها ار روی بدخواهی به شبکه بیت کوین گلد حمله اکثریت انجام دادند. در آن مقطع، بیت کوین گلد ۲۶امین ارز دیجیتال برتر بود. مهاجم توانست برای چند روز بخش اعظمی از هش ریت شبکه را در اختیار خود بگیرد و با بازگشت دادن و دوباره خرج کردن برخی از کوین‌ها، تعدادی بیت کوین گلد به ارزش ۱۸ میلیون دلار را در اختیار خود درآورد.

حمله ۳۴ درصد

«تنگل» یک دفترکل توزیع‌شده است که اساسا با بلاک چین تفاوت دارد، اما برای دست‌یابی به اهداف مشابهی طراحی شده است. شبکه تنگل در توسعه آیوتا، که یک ارز دیجیتال برای استفاده در بستر اینترنت اشیا است، به کار برده شده است.

به دلیل تفاوت ساختاری تنگل با بلاک چین، می‌توان با در اختیار داشتن ۳۴ درصد (بیش از یک سوم) از توان محاسباتی شبکه‌ی تنگل، حمله اکثریت را انجام داد.

نگرانی از افزایش نفوذ تولیدکنندگان دستگاه‌های استخراج

اخیراً نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره افزایش توان شرکت‌های تولیدکننده‌ی سخت‌افزارهای استخراج به وجود آمده است. شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های ای‌سیک (ASIC)، تعداد دستگاه‌های تولیدشده را به شدت افزایش داده‌اند و در ضمن، فناوری به‌کار رفته در این دستگاه‌ها را مرتباً به‌روز کرده‌اند. این موضوع، نقش آن‌ها را در استخراج بیت کوین بیشتر کرده و توسعه‌دهندگان بیت کوین را نگران کرده است.

تعداد و کیفیت دستگاه‌هایی که اکثرا توسط چند شرکت خاص تولید شده‌اند، باعث شده است که این شرکت‌ها که توان مالی بسیاری نیز دارند، قدرت تاثیرگذاری زیادی در شبکه داشته باشند. چنین قدرتی، این امکان بالقوه را به این شرکت‌ها می‌دهد که یک حمله ۵۱ درصد علیه شبکه ترتیب دهند.

حمله ۵۱ درصدی یا حمله اکثریت چیست؟بخش اعظمی از ماینرهای دنیا از دستگاه‌های بیت مین استفاده می‌کنند.

افزایش این نگرانی‌ها باعث شد که توسعه‌دهندگان مونرو با به‌روزرسانی پروتکل این ارز دیجیتال، از فعالیت دستگاه‌های ای‌سیک در شبکه ممانعت کنند. برخی دیگر از ارزهای دیجیتال نیز قصد دارند در به‌روزرسانی‌های جدید خود، پروتکل اثبات کار را به کلی کنار گذاشته و از پروتکل «اثبات سهام» استفاده کنند. اتریوم، دومین ارز دیجیتال برتر بازار، یکی از این ارزهای دیجیتال است که در آستانه به‌روزرسانی به نسخه اتریوم ۲.۰ است. با انجام این به‌روزرسانی، ماینینگ با ریگ‌های گرافیکی در شبکه اتریوم به پایان خواهد رسید و اثبات سهام جایگزین آن خواهد شد.

جمع‌بندی

حمله اکثریت یا ۵۱ درصد، به ایجاد اختلالی در شبکه بلاک چین توسط یک بازیگر مخرب اطلاق می‌شود. در این پدیده، مهاجم با در اختیار گرفتن بیش از نیمی از هش ریت بلاک چین در شبکه‌هایی که از پروتکل اثبات کار استفاده می‌کنند، می‌تواند برای مدتی در شبکه اختلال ایجاد کرده و تراکنش‌ها و بلاک‌ها را دست‌کاری کند.

هر چه شبکه‌ی یک بلاک چین بزرگ‌تر باشد، حمله ۵۱ درصد در عمل سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل، بیت کوین که بزرگ‌ترین ارز دیجیتال با گسترده‌ترین شبکه از گره‌هاست، در برابر این حمله بسیار مقاوم است. اما آلت کوین‌هایی که شبکه کوچک‌تری دارند، در معرض این حمله هستند و تاکنون نیز چند آلت‌کوین قربانی حمله اکثریت شده‌اند.



:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

اصطلاحات عمومی و تخصصی حوزهارزهای دیجیتال، برای تازه‌واردان به این عرصه تا حدی گمراه‌کننده است. یکی از شایع‌ترین این موارد، درک نادرست از بلاک چین، بیت کوین و تفاوت میان آن‌هاست. آیا این دو مفهوم هر دو یکی هستند؟ این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند و از چه جنبه‌هایی شبیه هستند؟ با مطالعه این مقاله به پاسخ این سؤالات می‌رسید.

برخی افراد هنگامی که می‌خواهند درباره فناوری بلاک چین صحبت کنند به بیت کوین اشاره می‌کنند. برخی دیگر هم به‌طور کلی هنگام صحبت از ارزهای دیجیتال، از بلاک چین نام می‌برند. در هر حال، این دو واژه را نمی‌توان به‌جای هم به کار برد؛ زیرا هر دو به مفاهیم متفاوت اما مرتبطی اشاره می‌کنند. بنابراین درک تفاوت این دو مفهوم برای افراد تازه‌کار بسیار مهم است.

در این مقاله می‌خواهیم مفاهیم کلی بلاک چین، بیت کوین، ارزهای دیجیتال و تفاوت میان آن‌ها را به زبان خیلی ساده بیان کنیم.

یک مقایسه خیلی ساده

تفاوت‌های بیت کوین و بلاک چین

بلاک چین یک فناوری است که اولین بار در بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت و شبکه بیت کوین از آن استفاده می‌کند تا به هدف اصلی خود یعنی تمرکززدایی برسد.

در حقیقت بلاک چین یک فناوری برای ذخیره همیشگی اطلاعات است که ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین از آن برای تأیید تراکنش‌ها به‌صورت غیرمتمرکز استفاده می‌کنند. این فناوری می‌تواند کاربردهای دیگری هم به‌جز ارز دیجیتال داشته باشد.

برای درک تفاوت بیت کوین و بلاک چین، می‌توانیم از تشبیهات بسیار ساده استفاده کنیم. لازم نیست راه دوری برویم؛ همه شما هر روز (و حتی همین الان) از اینترنت استفاده می‌کنید و درباره آن دانش نسبی دارید؛ پس از اینترنت شروع می‌کنیم:

  • اینترنت، فناوری ویژه‌ای برای اشتراک‌گذاری اطلاعات است.
  • موتورهای جستجو یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین راه‌های استفاده از فناوری اینترنت به شمار می‌روند.
  • وبسایت گوگل، یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین موتورهای جستجو است.

به همین ترتیب:

  • بلاک چین فناوری ویژه‌ای است که برای ثبت اطلاعات به‌صورت غیرمتمرکز به کار گرفته می‌شود.
  • ارزهای دیجیتال یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین راه‌های استفاده از فناوری بلاک چین به شمار می‌روند.
  • بیت کوین به‌نوبه خود، اولین و شناخته‌شده‌ترین نمونه یک ارز دیجیتال است.

درست است که امروزه بسیاری از کاربران اینترنت تمام نیازهای اینترنتی خود را از طریق گوگل برآورده می‌کنند؛ اما هیچ‌گاه گوگل را با اینترنت اشتباه نمی‌گیریم و آن‌ها را به‌جای یکدیگر به کار نمی‌بریم. بنابراین اگرچه بیت کوین هم اولین و پرطرفدارترین نمونه کاربردی فناوری بلاک چین است، اما نباید این دو را با هم اشتباه گرفت.

مفهوم کلی بلاک چین

اغلب بلاک چین‌ها به‌عنوان یک دفترکل دیجیتالی توزیع‌شده و غیرمتمرکز طراحی شده‌اند. به بیانی ساده، بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال است که نسخه الکترونیکی یک دفتر کل کاغذی محسوب می‌شود و وظیفه ثبت فهرستی از تراکنش‌ها را برعهده دارد. برای درک بهتر این مفهوم لازم است ابتدا با مفاهیم «دفتر‌کل»، «غیرمتمرکز» و «توزیع‌شده» بیشتر آشنا شویم. در ادامه، هر یک از این مفاهیم را به‌طور خلاصه توضیح خواهیم داد.

دفتر‌کل

اگر تا‌کنون دفترهای ثبت حسابداری را از نزدیک دیده باشید، به‌خوبی با مفهوم دفترکل آشنا هستید. دفترکل حسابداری، دفتری است که تمامی معاملات یک شرکت یا نهاد اقتصادی، به همراه حساب‌های بدهکار و بستانکار در آن ثبت و ذخیره می‌شود. اما ویژگی خاصی که دفترکل را از دفترهای یادداشت معمولی متمایز می‌کند، ارتباط خاص صفحات آن با یکدیگر است. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، در پایین هر صفحه از دفترکل، عبارت «نقل به صفحه …» و در بالای هر صفحه عبارت «منقول از صفحه …» آورده شده است.

دفتر کل سنتیدفتر کل حسابداری

پس از تکمیل هر صفحه، مجموع تمامی حساب‌های موجود در این صفحه، در قسمت «نقل به صفحه …» نوشته شده و به صفحه بعد منتقل می‌شود. همچنین در ابتدای هر صفحه، مجموع حساب‌های صفحه قبل در قسمت «منقول از صفحه …» نوشته می‌شود. به این ترتیب تمامی صفحات دفترکل به‌صورت زنجیروار به یکدیگر متصل شده و اطلاعات، به‌طور دائمی ثبت می‌شوند.

حال وقتی از بلاک چین به‌عنوان یک دفترکل صحبت می‌کنیم، منظورمان یک پایگاه داده دیجیتالی برای ثبت و ذخیره اطلاعات، به‌صورت دائمی و تغییرناپذیر است. به‌ بیان دقیق‌تر، بلاک چین یک زنجیره خطی شامل چندین بلاک است که از طریق روش‌های رمزنگاریبه یکدیگر متصل و ایمن می‌شوند. می‌توان هر بلاک را در بلاک چین مانند یک صفحه از دفترکل در نظر گرفت. رمزنگاری بلاک‌ها نیز شبیه به همان مکانیسمی است که صفحات یک دفترکل را به یکدیگر مرتبط و متصل می‌کند. البته روش‌های رمزنگاری در بلاک چین، بسیار پیچیده‌تر و امن‌تر از دفترکل‌های سنتی هستند.

غیرمتمرکز بودن

واژه غیرمتمرکز به نحوه مدیریت دفترکل اشاره دارد. برای درک تفاوت میان بلاک چین و دفترکل‌های سنتی و متمرکز، اَشکال مرسوم دفترکل‌های متمرکز نظیر سوابق عمومی فروش مسکن، سوابق یک بانک از برداشت پول از خودپرداز و فهرست موارد فروش فروشگاه ای‌بی (eBay) را در نظر بگیرید. در هر کدام از این موارد، یک سازمان دفترکل را کنترل می‌کند؛ یک سازمان دولتی، یک بانک یا یک فروشگاه مانند ای‌بی.

مشکل دفترکل‌های متمرکز آن است که قابل‌تغییر هستند و یک نهاد مرکزی به‌راحتی می‌تواند آنها را دستکاری کند؛ زیرا قدرت تصمیم‌گیری برای شبکه و تمامی اطلاعات ثبت‌شده در آن، در انحصار یک نهاد خاص است. در مقابل، دفترکل غیرمتمرکز (که فناوری بلاک چین هم نوع خاصی از آن محسوب می‌شود)، غیرقابل‌دستکاری و تغییرناپذیر است؛ زیرا در این سیستم، قدرت تصمیم‌گیری در اختیار تمام اعضای شبکه است (و نه یک شخص یا نهاد خاص)؛ بنابراین هیچ قدرت مرکزی در آن وجود نخواهد داشت.

توزیع‌شدگی

توزیع‌شدگی، مفهومی است که ساختار یک دفترکل را توصیف می‌کند. در سیستم‌های توزیع‌شده، به‌جای ذخیره اطلاعات بر روی یک سرور یا یک پایگاه داده خاص، این اطلاعات در میان تمام اعضای مشارکت‌کننده در شبکه منتشر می‌شود. در مثال‌های قبل (دفترکل‌های سنتی)، تنها یک نسخه اصلی از دفترکل وجود دارد که در اختیار یک سازمان دولتی، بانک و یا یک فروشگاه خاص است. سایر نسخه‌های دفترکل، صرفاً نسخه پشتیبان به‌حساب می‌آید که هیچ رسمیتی ندارد.

در مقابل، فناوری بلاک چین به‌صورت یک دفترکل توزیع‌شده عمل می‌کند؛ به این معنی که هیچ نسخه واحدی از دفترکل وجود ندارد و هر کاربری که تصمیم به عضویت و مشارکت در فرایند نگهداری و حفظ شبکه بلاک چین بگیرد، یک نسخه الکترونیکی از داده‌های بلاک چین را که به‌طور مرتب با آخرین تراکنش‌ها به‌روز می‌شود، به‌همراه سایر کاربران و به‌صورت هم‌زمان در اختیار خواهد داشت. در چنین شرایطی، حتی با هک کردن یا از کار انداختن یکی از پایگاه‌های داده نیز نمی‌توان اطلاعات ذخیره‌شده بر روی بلاک چین را تغییر داده و یا حذف کرد.

بیت کوین و بلاک چین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ + ویدئو

بلاک چین؛ یک دفتر کل غیرمتمرکز و توزیع شده

شبکه‌های بلاک چینی، دفترکل‌های توزیع‌شده و غیرمتمرکزی هستند که امنیت آن‌ها با استفاده از فناوری رمزنگاری و از طریق مشارکت جمعی بسیاری از کاربران که در سراسر جهان پراکنده هستند، حفظ می‌شود. این کاربران با عنوان «نودهای شبکه» (Nodes) نیز شناخته می‌شوند که در فرایند تأیید و اعتبارسنجی معاملات مشارکت می‌کنند.

فناوری بلاک چین ممکن است در سایر فعالیت‌هایی که لزوماً نیازی به عملیات مالی ندارند نیز به کار گرفته شود، اما بلاک چین در حوزه ارزهای دیجیتال، مسئولیت حفظ و حراست از یک بایگانی دائمی از کلیه تراکنش‌های تأییدشده را برعهده دارد.

نحوه کارکرد بلاک چین

واژه بلاک چین، برگرفته از نحوه سازمان‌دهی اسناد و مدارک در این سیستم است؛ زنجیره‌ای از بلاک‌های به‌هم‌پیوسته که شامل داده‌ها و اسناد هستند.

به‌بیان خیلی ساده، یک بلاک در بلاک چین، بسته‌ای از داده‌هاست که فهرستی از اطلاعات تراکنش‌های اخیر را (در کنار برخی موارد دیگر) در بر می‌گیرد؛ درست مانند یک فهرست خرید چاپ‌شده روی کاغذ.

اما ویژگی خاص بلاک چین آن است که بلاک‌ها قابل‌تغییر نیستند (مانند قراردادن هر صفحه کاغذ چاپ‌شده، در یک جعبه مهروموم‌شده). همان‌‌طور که بلاک‌های جدید به بلاک چین اضافه می‌شوند، سابقه‌ای پیوسته‌ از بلاک‌های به‌هم‌مرتبط تشکیل می‌شود (مانند یک دفترکل فیزیکی و صفحات متعدد آن که سوابق را نگهداری می‌کند). آن‌چه تا اینجا گفتیم، یک تشبیه بسیار ساده بود اما فرایند واقعی بلاک چین بسیار پیچیده‌تر است.

عملکرد بلاک چینبا اضافه شدن هر بلاک جدید به بلاک چین، تغییر داده‌های ثبت‌شده در بلاک‌های قبلی بسیار سخت و هزینه‌بر خواهد شد

یکی از مهم‌ترین دلایل مقاومت بلاک چین در برابر تغییر، حذف یا اصلاح داده‌های ثبت‌شده، این است که بلاک‌ها با استفاده از یک مکانیسم رمزنگاری به یکدیگر مرتبط و ایمن می‌شوند. به این معنی که از داده‌های موجود در هر بلاک، یک خروجی رمزنگاری‌شده تولید و در بلاک بعد ذخیره می‌شود (چیزی شبیه به همان مکانیسم مورد‌استفاده در دفترکل‌های حسابداری).

بر‌اساس سازوکار رمزنگاری، هر بلاک جدید به بلاک‌قبلی خود مرتبط می‌شود زیرا خروجی رمزنگاری‌شده بلاک قبلی، در این بلاک ثبت شده است. زیبایی این چینش در آن است که با اضافه‌شدن هر بلاک جدید به بلاک چین، تغییر داده‌های آن عملاً غیرممکن می‌شود، زیرا بلاک‌ها با رمزنگاری ایمن می‌شوند و شکستن رمزنگاری و قوانین بسیار پرهزینه و دشوار است.

پس به‌طور خلاصه، یک بلاک چین، زنجیره‌ای از بلاک‌های داده به‌هم‌پیوسته‌ است که به‌ترتیب زمانی سازمان‌دهی شده و با اثبات رمزنگاری ایمن می‌شوند.

همچنین بخوانیدبلاک چین چگونه کار می‌کند؟

مفهوم کلی ارزهای دیجیتال

بیت کوین و بلاک چین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ + ویدئوهریک از ارزهای دیجیتال برای کاربرد خاصی ایجاد شده‌اند و هریک قوانین و مدل اقتصادی خاص خود را دارند.

به‌زبان ساده، ارز دیجیتال یک شکل دیجیتالی از پول است که به‌عنوان ابزار معامله در یک شبکه توزیع‌شده از کاربران استفاده می‌شود. برخلاف سیستم‌های بانکداری سنتی، این معاملات از طریق یک دفتر کل دیجیتال عمومی (بلاک چین) رصد شده و به‌طور مستقیم (بی‌واسطه) میان کاربران انجام می‌گیرد.

واژه «کریپتو» در عبارت «کریپتوکارنسی (Cryptocurrency)» به روش‌های رمزنگاری اشاره دارد که برای تأمین امنیت سیستم اقتصادی ارزهای دیجیتال به کار می‌روند. الگوریتم‌های رمزنگاری همچنین برای کنترل سرعت اعتبارسنجی تراکنش‌ها و نرخ عرضه کوین‌ها در شبکه، مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بیت کوین

بیت کوین اولین و طبیعتاً معروف‌ترین ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۹، توسعه‌دهنده‌ای با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو آن را به دنیا معرفی کرد. هدف اصلی از ساخت بیت کوین، ایجاد یک سیستم پرداخت الکترونیکی غیرمتمرکز و مستقل بود که امنیت آن با استفاده از راهکارهای ریاضی و روش‌های رمزنگاری برقرار می‌شد.

اگرچه بیت کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال به‌شمار می‌آید، اما در این حوزه تنها نیست. امروزه ارزهای دیجیتال دیگری هم وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و قوانین خاص خودشان هستند. علاوه بر این‌ باید بدانیم که همه ارزهای دیجیتال، بلاکچین اختصاصی ندارند. برخی از آنها بر روی بلاک چین‌های موجود ایجاد شده‌اند و برخی دیگر بلاک چین اختصاصی خود را کاملاً از ابتدا توسعه داده‌اند.

بیت کوین همانند اغلب ارزهای دیجیتال، عرضه محدودی دارد. به این معنی که پس از رسیدن به حداکثر میزان عرضه، سیستم هیچ بیت کوین دیگری ایجاد نخواهد کرد. حداکثر میزان عرضه بیت کوین، ۲۱ میلیون واحد است که این عدد در ارزهای دیجیتال مختلف، متفاوت است. معمولاً تعداد کل واحدهای یک ارز دیجیتال جزو اطلاعات اولیه‌ای است که در مراحل توسعه آن منتشر می‌شود.

پروتکل بیت کوین منبع‌باز است و هرکسی می‌تواند کد آن را بازیابی یا کپی کند. در حال حاضر توسعه‌دهندگان بسیاری از سراسر جهان در توسعه این پروژه مشارکت دارند.

جمع‌بندی

بلاک چین یک فناوری برای ثبت اطلاعات بدون امکان تغییر و دستکاری است و برای اولین بار در بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت. ارزهای دیجیتال از بلاک چین استفاده می‌کنند تا بتوانند بدون نیاز به واسطه‌ و سازمان مرکزی، امنیت و صحت تراکنش‌های شبکه را تضمین کنند. این فناوری می‌تواند در حوزه‌های دیگری هم مورد استفاده قرار بگیرد.

در این مقاله سعی شد توضیحات به‌ ساده‌ترین شکل ممکن ارائه شوند تا تفاوت بیت کوین و بلاک چین بدون نیاز به پیش‌نیازها درک شود. با این حال، برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقالات مختلف دیگر درباره بیت کوین و بلاک چین را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: خرید بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

اصطلاحات عمومی و تخصصی حوزهارزهای دیجیتال، برای تازه‌واردان به این عرصه تا حدی گمراه‌کننده است. یکی از شایع‌ترین این موارد، درک نادرست از بلاک چین، بیت کوین و تفاوت میان آن‌هاست. آیا این دو مفهوم هر دو یکی هستند؟ این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند و از چه جنبه‌هایی شبیه هستند؟ با مطالعه این مقاله به پاسخ این سؤالات می‌رسید.

برخی افراد هنگامی که می‌خواهند درباره فناوری بلاک چین صحبت کنند به بیت کوین اشاره می‌کنند. برخی دیگر هم به‌طور کلی هنگام صحبت از ارزهای دیجیتال، از بلاک چین نام می‌برند. در هر حال، این دو واژه را نمی‌توان به‌جای هم به کار برد؛ زیرا هر دو به مفاهیم متفاوت اما مرتبطی اشاره می‌کنند. بنابراین درک تفاوت این دو مفهوم برای افراد تازه‌کار بسیار مهم است.

در این مقاله می‌خواهیم مفاهیم کلی بلاک چین، بیت کوین، ارزهای دیجیتال و تفاوت میان آن‌ها را به زبان خیلی ساده بیان کنیم.

یک مقایسه خیلی ساده

تفاوت‌های بیت کوین و بلاک چین

بلاک چین یک فناوری است که اولین بار در بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت و شبکه بیت کوین از آن استفاده می‌کند تا به هدف اصلی خود یعنی تمرکززدایی برسد.

در حقیقت بلاک چین یک فناوری برای ذخیره همیشگی اطلاعات است که ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین از آن برای تأیید تراکنش‌ها به‌صورت غیرمتمرکز استفاده می‌کنند. این فناوری می‌تواند کاربردهای دیگری هم به‌جز ارز دیجیتال داشته باشد.

برای درک تفاوت بیت کوین و بلاک چین، می‌توانیم از تشبیهات بسیار ساده استفاده کنیم. لازم نیست راه دوری برویم؛ همه شما هر روز (و حتی همین الان) از اینترنت استفاده می‌کنید و درباره آن دانش نسبی دارید؛ پس از اینترنت شروع می‌کنیم:

  • اینترنت، فناوری ویژه‌ای برای اشتراک‌گذاری اطلاعات است.
  • موتورهای جستجو یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین راه‌های استفاده از فناوری اینترنت به شمار می‌روند.
  • وبسایت گوگل، یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین موتورهای جستجو است.

به همین ترتیب:

  • بلاک چین فناوری ویژه‌ای است که برای ثبت اطلاعات به‌صورت غیرمتمرکز به کار گرفته می‌شود.
  • ارزهای دیجیتال یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین راه‌های استفاده از فناوری بلاک چین به شمار می‌روند.
  • بیت کوین به‌نوبه خود، اولین و شناخته‌شده‌ترین نمونه یک ارز دیجیتال است.

درست است که امروزه بسیاری از کاربران اینترنت تمام نیازهای اینترنتی خود را از طریق گوگل برآورده می‌کنند؛ اما هیچ‌گاه گوگل را با اینترنت اشتباه نمی‌گیریم و آن‌ها را به‌جای یکدیگر به کار نمی‌بریم. بنابراین اگرچه بیت کوین هم اولین و پرطرفدارترین نمونه کاربردی فناوری بلاک چین است، اما نباید این دو را با هم اشتباه گرفت.

مفهوم کلی بلاک چین

اغلب بلاک چین‌ها به‌عنوان یک دفترکل دیجیتالی توزیع‌شده و غیرمتمرکز طراحی شده‌اند. به بیانی ساده، بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال است که نسخه الکترونیکی یک دفتر کل کاغذی محسوب می‌شود و وظیفه ثبت فهرستی از تراکنش‌ها را برعهده دارد. برای درک بهتر این مفهوم لازم است ابتدا با مفاهیم «دفتر‌کل»، «غیرمتمرکز» و «توزیع‌شده» بیشتر آشنا شویم. در ادامه، هر یک از این مفاهیم را به‌طور خلاصه توضیح خواهیم داد.

دفتر‌کل

اگر تا‌کنون دفترهای ثبت حسابداری را از نزدیک دیده باشید، به‌خوبی با مفهوم دفترکل آشنا هستید. دفترکل حسابداری، دفتری است که تمامی معاملات یک شرکت یا نهاد اقتصادی، به همراه حساب‌های بدهکار و بستانکار در آن ثبت و ذخیره می‌شود. اما ویژگی خاصی که دفترکل را از دفترهای یادداشت معمولی متمایز می‌کند، ارتباط خاص صفحات آن با یکدیگر است. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، در پایین هر صفحه از دفترکل، عبارت «نقل به صفحه …» و در بالای هر صفحه عبارت «منقول از صفحه …» آورده شده است.

دفتر کل سنتیدفتر کل حسابداری

پس از تکمیل هر صفحه، مجموع تمامی حساب‌های موجود در این صفحه، در قسمت «نقل به صفحه …» نوشته شده و به صفحه بعد منتقل می‌شود. همچنین در ابتدای هر صفحه، مجموع حساب‌های صفحه قبل در قسمت «منقول از صفحه …» نوشته می‌شود. به این ترتیب تمامی صفحات دفترکل به‌صورت زنجیروار به یکدیگر متصل شده و اطلاعات، به‌طور دائمی ثبت می‌شوند.

حال وقتی از بلاک چین به‌عنوان یک دفترکل صحبت می‌کنیم، منظورمان یک پایگاه داده دیجیتالی برای ثبت و ذخیره اطلاعات، به‌صورت دائمی و تغییرناپذیر است. به‌ بیان دقیق‌تر، بلاک چین یک زنجیره خطی شامل چندین بلاک است که از طریق روش‌های رمزنگاریبه یکدیگر متصل و ایمن می‌شوند. می‌توان هر بلاک را در بلاک چین مانند یک صفحه از دفترکل در نظر گرفت. رمزنگاری بلاک‌ها نیز شبیه به همان مکانیسمی است که صفحات یک دفترکل را به یکدیگر مرتبط و متصل می‌کند. البته روش‌های رمزنگاری در بلاک چین، بسیار پیچیده‌تر و امن‌تر از دفترکل‌های سنتی هستند.

غیرمتمرکز بودن

واژه غیرمتمرکز به نحوه مدیریت دفترکل اشاره دارد. برای درک تفاوت میان بلاک چین و دفترکل‌های سنتی و متمرکز، اَشکال مرسوم دفترکل‌های متمرکز نظیر سوابق عمومی فروش مسکن، سوابق یک بانک از برداشت پول از خودپرداز و فهرست موارد فروش فروشگاه ای‌بی (eBay) را در نظر بگیرید. در هر کدام از این موارد، یک سازمان دفترکل را کنترل می‌کند؛ یک سازمان دولتی، یک بانک یا یک فروشگاه مانند ای‌بی.

مشکل دفترکل‌های متمرکز آن است که قابل‌تغییر هستند و یک نهاد مرکزی به‌راحتی می‌تواند آنها را دستکاری کند؛ زیرا قدرت تصمیم‌گیری برای شبکه و تمامی اطلاعات ثبت‌شده در آن، در انحصار یک نهاد خاص است. در مقابل، دفترکل غیرمتمرکز (که فناوری بلاک چین هم نوع خاصی از آن محسوب می‌شود)، غیرقابل‌دستکاری و تغییرناپذیر است؛ زیرا در این سیستم، قدرت تصمیم‌گیری در اختیار تمام اعضای شبکه است (و نه یک شخص یا نهاد خاص)؛ بنابراین هیچ قدرت مرکزی در آن وجود نخواهد داشت.

توزیع‌شدگی

توزیع‌شدگی، مفهومی است که ساختار یک دفترکل را توصیف می‌کند. در سیستم‌های توزیع‌شده، به‌جای ذخیره اطلاعات بر روی یک سرور یا یک پایگاه داده خاص، این اطلاعات در میان تمام اعضای مشارکت‌کننده در شبکه منتشر می‌شود. در مثال‌های قبل (دفترکل‌های سنتی)، تنها یک نسخه اصلی از دفترکل وجود دارد که در اختیار یک سازمان دولتی، بانک و یا یک فروشگاه خاص است. سایر نسخه‌های دفترکل، صرفاً نسخه پشتیبان به‌حساب می‌آید که هیچ رسمیتی ندارد.

در مقابل، فناوری بلاک چین به‌صورت یک دفترکل توزیع‌شده عمل می‌کند؛ به این معنی که هیچ نسخه واحدی از دفترکل وجود ندارد و هر کاربری که تصمیم به عضویت و مشارکت در فرایند نگهداری و حفظ شبکه بلاک چین بگیرد، یک نسخه الکترونیکی از داده‌های بلاک چین را که به‌طور مرتب با آخرین تراکنش‌ها به‌روز می‌شود، به‌همراه سایر کاربران و به‌صورت هم‌زمان در اختیار خواهد داشت. در چنین شرایطی، حتی با هک کردن یا از کار انداختن یکی از پایگاه‌های داده نیز نمی‌توان اطلاعات ذخیره‌شده بر روی بلاک چین را تغییر داده و یا حذف کرد.

بیت کوین و بلاک چین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ + ویدئو

بلاک چین؛ یک دفتر کل غیرمتمرکز و توزیع شده

شبکه‌های بلاک چینی، دفترکل‌های توزیع‌شده و غیرمتمرکزی هستند که امنیت آن‌ها با استفاده از فناوری رمزنگاری و از طریق مشارکت جمعی بسیاری از کاربران که در سراسر جهان پراکنده هستند، حفظ می‌شود. این کاربران با عنوان «نودهای شبکه» (Nodes) نیز شناخته می‌شوند که در فرایند تأیید و اعتبارسنجی معاملات مشارکت می‌کنند.

فناوری بلاک چین ممکن است در سایر فعالیت‌هایی که لزوماً نیازی به عملیات مالی ندارند نیز به کار گرفته شود، اما بلاک چین در حوزه ارزهای دیجیتال، مسئولیت حفظ و حراست از یک بایگانی دائمی از کلیه تراکنش‌های تأییدشده را برعهده دارد.

نحوه کارکرد بلاک چین

واژه بلاک چین، برگرفته از نحوه سازمان‌دهی اسناد و مدارک در این سیستم است؛ زنجیره‌ای از بلاک‌های به‌هم‌پیوسته که شامل داده‌ها و اسناد هستند.

به‌بیان خیلی ساده، یک بلاک در بلاک چین، بسته‌ای از داده‌هاست که فهرستی از اطلاعات تراکنش‌های اخیر را (در کنار برخی موارد دیگر) در بر می‌گیرد؛ درست مانند یک فهرست خرید چاپ‌شده روی کاغذ.

اما ویژگی خاص بلاک چین آن است که بلاک‌ها قابل‌تغییر نیستند (مانند قراردادن هر صفحه کاغذ چاپ‌شده، در یک جعبه مهروموم‌شده). همان‌‌طور که بلاک‌های جدید به بلاک چین اضافه می‌شوند، سابقه‌ای پیوسته‌ از بلاک‌های به‌هم‌مرتبط تشکیل می‌شود (مانند یک دفترکل فیزیکی و صفحات متعدد آن که سوابق را نگهداری می‌کند). آن‌چه تا اینجا گفتیم، یک تشبیه بسیار ساده بود اما فرایند واقعی بلاک چین بسیار پیچیده‌تر است.

عملکرد بلاک چینبا اضافه شدن هر بلاک جدید به بلاک چین، تغییر داده‌های ثبت‌شده در بلاک‌های قبلی بسیار سخت و هزینه‌بر خواهد شد

یکی از مهم‌ترین دلایل مقاومت بلاک چین در برابر تغییر، حذف یا اصلاح داده‌های ثبت‌شده، این است که بلاک‌ها با استفاده از یک مکانیسم رمزنگاری به یکدیگر مرتبط و ایمن می‌شوند. به این معنی که از داده‌های موجود در هر بلاک، یک خروجی رمزنگاری‌شده تولید و در بلاک بعد ذخیره می‌شود (چیزی شبیه به همان مکانیسم مورد‌استفاده در دفترکل‌های حسابداری).

بر‌اساس سازوکار رمزنگاری، هر بلاک جدید به بلاک‌قبلی خود مرتبط می‌شود زیرا خروجی رمزنگاری‌شده بلاک قبلی، در این بلاک ثبت شده است. زیبایی این چینش در آن است که با اضافه‌شدن هر بلاک جدید به بلاک چین، تغییر داده‌های آن عملاً غیرممکن می‌شود، زیرا بلاک‌ها با رمزنگاری ایمن می‌شوند و شکستن رمزنگاری و قوانین بسیار پرهزینه و دشوار است.

پس به‌طور خلاصه، یک بلاک چین، زنجیره‌ای از بلاک‌های داده به‌هم‌پیوسته‌ است که به‌ترتیب زمانی سازمان‌دهی شده و با اثبات رمزنگاری ایمن می‌شوند.

همچنین بخوانیدبلاک چین چگونه کار می‌کند؟

مفهوم کلی ارزهای دیجیتال

بیت کوین و بلاک چین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ + ویدئوهریک از ارزهای دیجیتال برای کاربرد خاصی ایجاد شده‌اند و هریک قوانین و مدل اقتصادی خاص خود را دارند.

به‌زبان ساده، ارز دیجیتال یک شکل دیجیتالی از پول است که به‌عنوان ابزار معامله در یک شبکه توزیع‌شده از کاربران استفاده می‌شود. برخلاف سیستم‌های بانکداری سنتی، این معاملات از طریق یک دفتر کل دیجیتال عمومی (بلاک چین) رصد شده و به‌طور مستقیم (بی‌واسطه) میان کاربران انجام می‌گیرد.

واژه «کریپتو» در عبارت «کریپتوکارنسی (Cryptocurrency)» به روش‌های رمزنگاری اشاره دارد که برای تأمین امنیت سیستم اقتصادی ارزهای دیجیتال به کار می‌روند. الگوریتم‌های رمزنگاری همچنین برای کنترل سرعت اعتبارسنجی تراکنش‌ها و نرخ عرضه کوین‌ها در شبکه، مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بیت کوین

بیت کوین اولین و طبیعتاً معروف‌ترین ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۹، توسعه‌دهنده‌ای با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو آن را به دنیا معرفی کرد. هدف اصلی از ساخت بیت کوین، ایجاد یک سیستم پرداخت الکترونیکی غیرمتمرکز و مستقل بود که امنیت آن با استفاده از راهکارهای ریاضی و روش‌های رمزنگاری برقرار می‌شد.

اگرچه بیت کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال به‌شمار می‌آید، اما در این حوزه تنها نیست. امروزه ارزهای دیجیتال دیگری هم وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و قوانین خاص خودشان هستند. علاوه بر این‌ باید بدانیم که همه ارزهای دیجیتال، بلاکچین اختصاصی ندارند. برخی از آنها بر روی بلاک چین‌های موجود ایجاد شده‌اند و برخی دیگر بلاک چین اختصاصی خود را کاملاً از ابتدا توسعه داده‌اند.

بیت کوین همانند اغلب ارزهای دیجیتال، عرضه محدودی دارد. به این معنی که پس از رسیدن به حداکثر میزان عرضه، سیستم هیچ بیت کوین دیگری ایجاد نخواهد کرد. حداکثر میزان عرضه بیت کوین، ۲۱ میلیون واحد است که این عدد در ارزهای دیجیتال مختلف، متفاوت است. معمولاً تعداد کل واحدهای یک ارز دیجیتال جزو اطلاعات اولیه‌ای است که در مراحل توسعه آن منتشر می‌شود.

پروتکل بیت کوین منبع‌باز است و هرکسی می‌تواند کد آن را بازیابی یا کپی کند. در حال حاضر توسعه‌دهندگان بسیاری از سراسر جهان در توسعه این پروژه مشارکت دارند.

جمع‌بندی

بلاک چین یک فناوری برای ثبت اطلاعات بدون امکان تغییر و دستکاری است و برای اولین بار در بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت. ارزهای دیجیتال از بلاک چین استفاده می‌کنند تا بتوانند بدون نیاز به واسطه‌ و سازمان مرکزی، امنیت و صحت تراکنش‌های شبکه را تضمین کنند. این فناوری می‌تواند در حوزه‌های دیگری هم مورد استفاده قرار بگیرد.

در این مقاله سعی شد توضیحات به‌ ساده‌ترین شکل ممکن ارائه شوند تا تفاوت بیت کوین و بلاک چین بدون نیاز به پیش‌نیازها درک شود. با این حال، برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقالات مختلف دیگر درباره بیت کوین و بلاک چین را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: خرید بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

شرکت گری‌اسکیل که پیش‌تر صندوق بیت کوین راه‌اندازی کرده بود، در مارس ۲۰۲۱ اعلام کرد که در حال ایجاد صندوق جدیدی با ارزهای دیجیتال دیگر است. بیشتر ارزهای دیجیتالی که برای این صندوق تازه‌تأسیس انتخاب شده بودند، از ارزهای معروفی مانند چین لینک و فایل کوین بودند و انتخاب آنها چندان تعجبی نداشت. اما یک مورد جدید بود که گویا حتی علاقه‌مندان به حوزه ارزهای دیجیتال را نیز غافل‌گیر کرد: لایو پیر (Livepeer).

در این بارهقیمت لحظه‌ای لایوپیر

لایوپیر یک سرویس غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است که هدف آن ارائه خدمات پخش آنلاین ویدئو با کیفیت بالاتر و هزینه پایین‌تر است. برای این کار، وظایف کدگذاری که نیازمند منابع زیاد است، میان کاربرانی که قدرت پردازش رایانه خود را به شبکه وام می‌دهند، توزیع می‌شود.

مشارکت‌کنندگان در این شبکه، مثل سامان‌دهندگان (Orchestrators) که ویدئوها را کدگذاری می‌کنند و سپرده‌گذاران (Delegators) که برای تضمین نقدینگی توکن‌های LPT خود را سهام‌گذاری می‌کنند، مانند روش مرسوم اکثر سرویس‌های غیرمتمرکز، مشوق‌هایی دریافت می‌کنند.

واضح است که گری‌اسکیل ظرفیتی را در این ایده دیده است، اما واقعاً موضوع چیست؟ در این مقاله نگاهی به نحوه کار لایوپیر، چگونگی مشارکت کاربران و نحوه خرید توکن LPT می‌اندازیم.

لایوپیر چیست؟

لایوپیر (Livepeer) چیست؟ نحوه خرید و کیف پول‌هالایوپیر؛ یک سرویس غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم که به حوزه پخش آنلاین کمک می‌کند.

لایوپیر یک سرویس غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است که برای به حداقل‌رساندن هزینه‌های زیرساختی برای برنامه‌های ویدئویی پخش آنلاین (استریم) طراحی شده است.

لایوپیر را نمی‌توان دقیقاً یک پلتفرم ویدئویی دانست که مواجهه مستقیم با مصرف‌کننده دارد؛ حتی جایگزین غیرمتمرکز توئیچ (Twitch) یا یوتیوب (YouTube) هم نیست. بلکه یک راهکار پشت‌صحنه برای سازندگان نرم‌افزار است که وظیفه کدگذاری ویدئو یا تبدیل آن را از یک فرمت به فرمت دیگر قبل از پخش، میان رایانه‌های مشارکت‌کننده در شبکه توزیع می‌کند.

این شرکت مدعی است که می‌تواند هزینه‌های منابع را در مقایسه با روش‌های متمرکز و سنتی تغییر کدگذاری ویدئو تا ۵۰ برابر کاهش دهد.

لایوپیر چگونه کار می‌کند؟

لایوپیر برای انجام درخواست‌های کدگذاری از سوی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به «سامان‌دهندگان» خود متکی است؛ یعنی کسانی که رایانه‌های خود را به این شبکه افزوده‌اند. این افراد منابع محاسباتی خود، یعنی قدرت پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی، را به‌همراه پهنای باندشان در ازای کارمزد پرداخت‌شده به‌شکل ارز دیجیتال در اختیار شبکه قرار می‌دهند.

لایوپیر هم‌راستا با اصطلاحی که برای ایجاد بلاک در بسیاری از پلتفرم‌های بلاک چین (مانند بیت کوین) مورداستفاده قرار می‌گیرد، این کاربران را «ماینر ویدئو» می‌نامد.

توسعه‌دهندگانی که برای تأمین قدرت برنامه‌های ویدئویی خود از شبکه لایوپیر استفاده می‌کنند، باید کارمزد خدمات کدگذاری و توزیع را با توکن لایوپیر (با نماد LPT) بپردازند. علاوه بر این، دارندگان توکن لایوپیر می‌توانند توکن‌های خود را برای سامان‌دهندگان سهام‌گذاری کنند تا «سپرده‌گذار» شوند. آنها می‌توانند از این طریق کارمزد و پاداش کمتری برای مشارکت در شبکه کسب کنند، بدون اینکه مستقیماً در فرایند کدگذاری درگیر شوند.

لایوپیر چه ویژگی خاصی دارد؟

پخش آنلاین ویدئو برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار پرهزینه است. این هزینه نوعی هزینه پنهان است که مصرف‌کنندگان مستقیماً متوجه آن نمی‌شوند، اما ممکن است در قالب کارمزد خدمات، افزایش تبلیغات یا فروش داده‌هایشان به آن‌ها تحمیل شود.

لایوپیر می‌تواند با به‌حداقل‌رساندن این هزینه‌ها از طریق توزیع نیاز محاسباتی، انواع جدیدی از نرم‌افزارهای ویدئویی و مدل‌های تجاری را فراهم کند. در طرف دیگر این معادله، افراد می‌توانند قدرت محاسباتی خود را به اشتراک گذاشته و کارمزد و پاداش کسب کنند.

با لایوپیر چه‌ کاری می‌توان انجام داد؟

لایوپیر سرویسی نیست که مستقیماً در ارتباط با مصرف‌کنندگان باشد. از همین رو، کاربرانی که ویدئوهای کدگذاری‌شده توسط شبکه لایو پیر را [در پلتفرم‌های ویدئویی] تماشا می‌کنند، شاید اصلاً متوجه نقش لایوپیر در آن نشوند.

همان‌طور که گفته شد، این پلتفرم هزینه‌های محاسبات برای پیاده‌سازی عملکرد بهینه ویدئو در سرویس‌ها را کاهش می‌دهد و از این طریق، برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یک جایگزین بالقوه ارزان‌تر برای سرویس‌های متمرکز فراهم می‌کند. مشارکت‌کنندگان شبکه نیز می‌توانند در ازای اتصال رایانه‌هایشان به شبکه و یا سپرده‌گذاری توکن‌هایشان برای تضمین نقدینگی مشوق دریافت کنند.

این پلتفرم اواخر ماه مارس سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که در حال راه‌اندازی یک طرح آزمایشی استخراج مشترک با فایل کوین (Filecoin) است. براساس این طرح، ماینرهای فایل کوین این امکان را خواهند داشت که استخراج ویدئوی لایوپیر را هم انجام دهند.

نحوه خرید LPT

لایوپیر (Livepeer) چیست؟ نحوه خرید و کیف پول‌هانمودار قیمت لایوپیر تا اوایل ۲۰۲۱

توکن LPT را در حال حاضر با ریال نمی‌توانید بخرید، چراکه این توکن هنوز چندان مطرح نیست و در سایت‌های صرافی ایرانی فهرست نشده است.

اگر از بایننس برای خرید ارزهای دیجیتال مختلف استفاده می‌کنید، خبر بد این است که در زمان نگارش این مقاله (آوریل ۲۰۲۱) هنوز صرافی بایننس این توکن را به فهرست خود اضافه نکرده است.

چند کاربر ایرانی در بخش نظرات وب‌سایت ارزدیجیتال گفته‌اند که با رعایت موارد ضدتحریمی (مانند تغییر آی‌پی) و همان مواردی که برای بایننس رعایت می‌کنند، موفق شده‌اند از صرافی هات بیت (Hotbit.io) این ارز را خریداری کنند.

یونی سواپ (Uniswap) و بالانسر (Balancer) نمونه‌های دیگری از صرافی‌هایی هستند که از LTP پشتیبانی می‌کنند.

در هنگام کار با صرافی‌های خارجی حتماً ریسک تحریم و مسدودشدن حساب را در نظر بگیرید.

فهرست تمام صرافی‌های لایوپیر را می‌توانید از این لینک مشاهده کنید.

کیف پول‌های لایوپیر

توکن لایوپیر یک توکن مبتنی بر اتریوم است. بنابراین می‌توانید آن را روی تمام کیف پول‌های اتریوم ذخیره کنید.

در این بارهبهترین کیف پول‌های اتریوم

کیف پول تراست والت (Trust Wallet)، یکی از بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره لایوپیر است. خیلی راحت می‌توانید از داخل این نرم‌افزار که هم برای اندروید و هم برای iOS به‌رایگان قابل‌نصب است، توکن LTP را اضافه کنید.

فراموش نکنید لایوپیر یک توکن مبتنی بر اتریوم است، بنابراین اگر این توکن را روی کیف پول شخصی ذخیره کنید، برای انتقال آن به مقداری اتر هم نیاز خواهید داشت تا بتوانید کارمزد شبکه را پرداخت کنید.

دوباره تأکید می‌کنیم که حتماً از کیف پول خود بک‌آپ بگیرید تا در صورت هرگونه مشکل برای نرم‌افزار یا دستگاه، بتوانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید.

صندوق لایوپیر گری‌اسکیل

صندوق‌های مبتنی بر ارز دیجیتال گری‌اسکیل، ابزارهای سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس هستند که به‌منظور درگیر کردن سرمایه‌گذاران سنتی با ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند.

قیمت هر صندوق تقریباً از ارزش ارز دیجیتال مرتبط با آن پیروی می‌کند و گری‌اسکیل مقدار قابل‌توجهی از هر سکه یا توکن را در این صندوق نگهداری می‌کند. سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در یک صندوق، به‌طور واقعی مالک هیچ ارز دیجیتالی نمی‌شوند، اما به‌صورت بالقوه می‌توانند از مزایای رشد ارزش آن بهره‌مند شوند.

شرکت گری‌اسکیل با ایجاد صندوق لایوپیر در حقیقت روی آینده LPT شرط‌بندی می‌کند؛ به این صورت که انتظار دارد ارزش آن با گذشت زمان افزایش یابد و سرمایه‌گذاران مایل به سرمایه‌گذاری در آن شوند. این شرکت از مارس ۲۰۲۱ تا کنون معادل ۸.۵ میلیون دلار LPT در اختیار دارد، اما موفقیت و رشد صندوق بیت کوین آن می‌تواند نشانه این باشد که این شرکت می‌تواند دیر یا زود مبالغ چشمگیر بیشتری را جمع‌آوری کند.

آینده لایوپیر

موفقیت لایو پیر احتمالاً به توانایی آن در گسترش مقیاس‌پذیری برای پاسخگویی به تقاضاها بستگی دارد. اگر شبکه توزیع‌شده آن بتواند کیفیت خدماتی مشابه با گزینه‌های متمرکز را با هزینه کمتری ارائه دهد، می‌تواند با رشد نرم‌افزارها و پلتفرم‌های وب ۳ به گزینه قابل‌اتکاتری تبدیل شود.

نکته ناامیدکننده این است که سرمایه‌گذاری گری‌اسکیل نمی‌تواند تضمینی بر موفقیت این پروژه باشد و همه‌چیز را زمان مشخص می‌کند. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید، احتمال ضرر شدید را هم در نظر بگیرید.

لایوپیر تا مارس ۲۰۲۱ هنوز یک شبکه نسبتاً کوچک است و ۴۷ کدگذار به آن متصل هستند. اریک تانگ (Eric Tang)، مدیر ارشد فناوری لایوپیر، در ماه مارس توییت کرد که این سرویس در ۳۰ روز بیش از ۱.۶ میلیون دقیقه فیلم را کدگذاری کرده است.

در ۳۰ روز گذشته بیش از ۱,۶۰۰,۰۰۰ دقیقه محتوای اصلی در شبکه لایو پیر ایجاد و پخش شده است. [قدرت] سازندگان در کنار تمرکززدایی متوقف‌شدنی نیست!

اریک تانگ، ۲۱ مارس ۲۰۲۱

Livepeer (LPT) - All information about Livepeer ICO (Token Sale) - ICO Dropsتیم لایوپیر

با این حال، لایوپیر تنها سرویسی نیست که سعی در استفاده از تمرکززدایی برای رفع مشکل هزینه‌های بالای پخش آنلاین ویدئو دارد. تتا (Theta) برترین سرویس در این زمینه است، اما از روش دیگری استفاده می‌کند. تتا از پهنای باند اضافی کاربران برای کمک به سرویس‌دهی پخش آنلاین به سایر کاربران استفاده کرده و در ازای پهنای باند اشغال‌شده، به کاربران با توکن تتا پاداش می‌دهد.

ویدئوکوین (VideoCoin) که خود را «ایر‌بی‌ان‌بی ویدئو» توصیف می‌کند، از لحاظ روشی به لایو پیر نزدیک‌تر است. این شبکه، وظایف محاسباتی را در میان گره‌های متصل به شبکه توزیع می‌کند. شبکه‌های عمومی‌تری نیز برای اشتراک قدرت محاسباتی غیرمتمرکز وجود دارند که از نیازهای ویدئویی (مانند رندر) پشتیبانی می‌کنند؛ مثل گولِم (Golem).

لایو پیر قصد دارد در نهایت کاملاً غیرمتمرکز شود، اما در حال حاضر تحت هدایت شخص حقوقی شرکت لایوپیر (Livepeer Inc) است که این شبکه را تأسیس کرده است. نقشه راه سال ۲۰۱۷ این شبکه که در بخش پرسش‌های متداول (FAQ) وب‌سایت رسمی لایو پیر «کمی قدیمی» توصیف شده، توضیح مفصلی ارائه داده که چگونه این شبکه در نهایت مقیاس‌پذیری‌اش را افزایش داده و به‌تدریج عناصر متمرکز خود را از بین خواهد برد.

با رشد و بلوغ بازارهای وب ۳، خدمات زیرساختی غیرمتمرکز می‌توانند بسیار باارزش شوند. گری‌اسکیل روی این موضوع شرط بسته است که لایوپیر یکی از سرویس‌هایی خواهد بود که به تحول بازار پخش آنلاین ویدئو کمک می‌کنند و این رأی اعتماد می‌تواند به این شبکه کمک کند تا جایگاه برجسته‌تری نسبت به دیگر سرویس‌ها پیدا کرده و توسعه‌دهندگان بیشتری را وارد این فضا کند.

برای نگارش این مقاله، از مقاله‌ای در وب‌سایت دیکریپت کمک گرفته شده است. این مقاله صرفاً یک مقاله تحلیلی/آموزشی بوده و نباید به‌عنوان پیشنهاد سرمایه‌گذاری تلقی شود.

۰
۶
لینک مطلب: arz.digital/282045
اوکی اکسچنجدستیار ترید اطلسیک ساتوشی
آخرین مطالب
تحلیل تکنیکال هفتگی ارزهای دیجیتال ۳۰ مارس (۱۷ فروردین)
تحلیل تکنیکال هفتگی ارزهای دیجیتال ۳۰ مارس (۱۷ فروردین)۴ ساعت قبل
گری‌اسکیل برای ارائه ETF بیت کوین مصمم است
گری‌اسکیل برای ارائه ETF بیت کوین مصمم است۶ ساعت قبل
ارزش بازار ارزهای دیجیتال از ۲ تریلیون دلار عبور کرد
ارزش بازار ارزهای دیجیتال از ۲ تریلیون دلار عبور کرد۸ ساعت قبل
پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران در این هفته باید زیر نظر بگیرند
پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران در این هفته باید زیر نظر بگیرند۱ روز قبل
مطالب خواندنی
بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره بیت کوین
بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره بیت کوین۳ هفته قبل
چگونه بیت کوین بخرم؟ آموزش خرید بیت کوین
چگونه بیت کوین بخرم؟ آموزش خرید بیت کوین۹ ماه و ۲۰ روز قبل
بلاک چین چیست؟ توضیح ساده با مثال + ویدئو
بلاک چین چیست؟ توضیح ساده با مثال + ویدئو۱۱ ماه و ۲۵ روز قبل
طرح پانزی چیست و چگونه آن را بشناسیم؟/ تفاوت طرح‌ پانزی و هرمی چیست؟
طرح پانزی چیست و چگونه آن را بشناسیم؟/ تفاوت طرح‌ پانزی و هرمی چیست؟۱ سال قبل
21 درس بیت کوین
منتخب سردبیر
معرفی ۱۰ کتاب برتر برای یادگیری تحلیل تکنیکال
معرفی ۱۰ کتاب برتر برای یادگیری تحلیل تکنیکالریحانه کاظمیان مقدم
اربابان و بردگان پول؛ بیت کوین: پایان برده‌داری / بخش اول
اربابان و بردگان پول؛ بیت کوین: پایان برده‌داری / بخش اولمحمد آذرنیوار
چرا باید حداقل ۰.۰۰۲۵ بیت کوین داشته باشید؟
چرا باید حداقل ۰.۰۰۲۵ بیت کوین داشته باشید؟ریحانه کاظمیان مقدم
چرا پس از دو سال کار تمام‌وقت در حوزه ارزهای دیجیتال از آن خارج شدم؟
چرا پس از دو سال کار تمام‌وقت در حوزه ارزهای دیجیتال از آن خارج شدم؟بهاره رضاجو
 
اطلس ارزدیجیتال
ممکن است علاقه مند باشید
تتر و مشکل کارمزد؛ چگونه تترها را منتقل کنیم؟
تتر و مشکل کارمزد؛ چگونه تترها را منتقل کنیم؟۲ ماه و ۹ روز قبل
بهترین کیف پول‌های لایت کوین در سال ۲۰۲۱
بهترین کیف پول‌های لایت کوین در سال ۲۰۲۱۲ ماه و ۱۷ روز قبل
آموزش استخراج لایت کوین
آموزش استخراج لایت کوین۳ ماه و ۱۰ روز قبل
توکن غیرمثلی (Non-fungible token) یا NFT چیست؟
توکن غیرمثلی (Non-fungible token) یا NFT چیست؟۴ ماه و ۲۷ روز قبل
فلو چیست؟ بلاک چینی برای NFT‌ها
فلو چیست؟ بلاک چینی برای NFT‌ها۱ هفته قبل
لایوپیر (Livepeer) چیست؟ نحوه خرید و کیف پول‌ها
لایوپیر (Livepeer) چیست؟ نحوه خرید و کیف پول‌ها


:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

عبور ارزش بازار بیت کوین از یک تریلیون دلار همزمان با حرکت قیمت به بالای سطح ۵۳,۰۰۰ دلار می‌تواند انگیزه و محرک خوبی برای جذب خریداران جدید (چه خرد و چه سازمانی) به این حوزه باشد. ارزش بازار بیت کوین سرانجام طی روز گذشته (۱۹ فوریه) به عدد یک تریلیون دلار رسیده است. این امر یک نقطه عطف مهم خواهد بود، زیرا بزرگ‌شدن بیت کوین، سرمایه‌گذاران جدیدی را به‌سمت تخصیص بخشی از پرتفوی خود به این دارایی دیجیتال سوق داده است.

به گزارش کوین‌تلگراف، داده‌های گلاسنود (Glassnode)، شرکت تحلیل داده‌های بلاک چین، بیان‌گر این است که سرمایه‌گذاران حقیقی با ارزش دارایی‌های بالا همچنان به تزریق سرمایه خود به بیت کوین ادامه می‌دهند. در واقع تعداد آدرس‌های بیت کوین که ارزشی بالغ بر ۱ میلیون دلار بیت کوین در اختیار دارند، به ۹۴,۰۰۰ رسیده است. همچنین طبق اطلاعات استخراج‌شده از ویل‌مپ (Whalemap)، نشانه مثبت دیگر این است که تعداد آدرس‌هایی که بین ۱,۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ بیت کوین در اختیار دارند، طی روند گاوی اخیر بازار در حال افزایش بوده است. این در حالی است که بازار گاوی گذشته بیت کوین (منتهی به دسامبر ۲۰۱۷) این رقم در حال کاهش یافتن بوده است.

در حال حاضر دیدگاه‌های ضد و نقیضی در ارتباط با آینده خرید بیت کوین در میان تحلیل‌گران و فعالین وجود دارد. برای مثال در عین حال که بابی لی، مدیر عامل و بنیان‌گذار کیف پول رمزنگاری بالت (Ballet) معتقد است که رشد قیمت بیت کوین ممکن است تداوم داشته باشد و احتمال افزایش آن تا ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار دلار وجود دارد، تحلیل‌گران شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی و چندملیتی جی‌پی مورگان چیس (JPM) معتقدند که بیت کوین بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن ارزیابی شده است و رفتاری مشابه دارایی‌های چرخه‌ای از خود نشان می‌دهد. این گروه همچنین دارایی‌های دیجیتال را ضعیف‌ترین ابزار به‌منظور پوشش عمده ریسک سهام نامیده‌اند. در این میان شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy) اعلام کرده که ۹۰۰ میلیون دلار دیگر بیت کوین خواهد خرید.

با حرکت بیت کوین تا قیمت ۵۶,۰۰۰ دلار، قراردادهای اختیار منتهی به جمعه گذشته، کاملاً به‌نفع خریداران منقضی شده است. پس از افزایش ۱۶۰ درصدی قیمت طی ۳ ماه گذشته، نرخ قراردادهای اختیار باز بیت کوین (Open interest) به رکورد جدید ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. اگرچه این عدد به طرز غیرمعمولی زیاد به‌نظر می‌رسد، اما منطقی است که با عبور ارزش بازار بیت کوین از ۱ تریلیون دلار، این رقم رشد بیشتری را به ثبت برساند.

در کنار این دیدگاه‌ها می‌دانیم که طبیعت معاملات ۲۴ساعته و بدون استراحت بازار ارزهای دیجیتال بدان معنی است که این بازارها همیشه در جایی از کره زمین فعال هستند. همچنین از آنجا که بازار صعودی فعلی توجه گسترده‌تری را میان سرمایه‌گذاران خرده‌فروش و نهادی به خود جلب کرده است، به نظر می‌رسد که روند کاهش حجم معاملات در آخر هفته‌ها دیگر چندان مشهود نباشد.

در عین حال که بازارهای سنتی در تعطیلات آخر هفته بسته می‌شوند، شتاب صعودی حرکت بیت کوین و آلت کوین‌ها هیچ نشانه‌ای مبنی بر تضعیف از خود نشان نمی‌دهد. داده‌های تاریخی اخیر نشان می‌دهد که امواج صعودی (رالی) بیت کوین در سال ۲۰۲۱ میلادی تمایل دارند تا در آخر هفته‌ها به وقوع بپیوندند. با این تفاسیر بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که این دارایی دیجیتال می‌تواند طی امروز و فردا به سطح ۶۰،۰۰۰ دلار حمله کند. با تمامی این تفاسیر به‌منظور وزن‌دهی به هر یک از سناریوهای حرکت آینده قیمت به دنبال بررسی نمودار بیت کوین می‌رویم.

در تحلیل گذشته بازار، کانالی نزولی در قیمت طلا نسبت به بیت کوین ترسیم کردیم و گفتیم که هر مرتبه که قیمت طلا به بیت کوین به کف این کانال صعودی برخورد کرده شاهد سقف بلند مدت قیمت دلاری بیت کوین بوده‌ایم، این سقف‌ها با خط عمودی آبی کم‌رنگ مشخص شده‌اند. از طرفی و به‌صورت مشابه هر بار که قیمت به میدچنل (خط میانی کانال) این کانال برخورد کرده است، شاهد تشکیل سقف کوتاه مدت قیمت در نمودار بوده‌ایم. این سقف‌ها با خطوط عمودی صورتی مشخص شده‌اند. با این بررسی گفتیم که اگر قیمت طلا طی چند هفته پس از تحلیل کاهش پیدا کند و در مقابل قیمت بیت کوین رشد داشته باشد، نمودار به سمت میدچنل کشیده شده و ممکن است شاهد سقف کوتاه‌مدت قیمت باشیم. قیمت طلا از تحلیل گذشته در ۱,۸۵۰ دلار در هر انس تا وضعیت فعلی نزدیک به هفتصد دلار ریزش داشته و در مقابل بیت کوین رشدی هفتاد درصدی از این تحلیل به ثبت رسانده است. در وضعیت فعلی این نسبت در نمودار خود را میدچنل رسانده است. آیا باید منتظر سقف کوتاه‌مدت قیمت باشیم؟

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین۲ اسفند (۲۰ فوریه)نمودار قیمت طلا نسبت به بیت کوین در تایم فریم هفتگی

حال به کانال‌های صعودی یکسان و موازی در تایم فریم هفتگی در قیمت بیت کوین توجه کنید. قیمت پس از شکست کانال اول تا سقف کانال دوم حرکت کرده و پس از اصلاح تا میدچنل این کانال در یک حرکت پرقدرت تا سقف کانال صعودی سوم در حرکت است. سطوح فیبوناچی اصلاحی و پروجکشن دو موج مختلف هم ناحیه مقاومتی ۵۶,۵۰۰ الی ۶۲,۵۰۰ دلار را در سقف همین کانال شناسایی کرده‌اند.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین۲ اسفند (۲۰ فوریه)نمودار قیمت بیت کوین به تتر در تایم فریم هفتگی

بنابراین ممکن است قیمت از این ناحیه بار دیگر تا میدچنل کانال سوم سقوطی ناگهانی تجربه کند. ایستگاه‌های حمایتی به‌ترتیب ۵۰,۰۰۰ (در نزدیکی میدچنل)، ۴۵,۷۰۰ (خط حمایت آبی‌رنگ) و در نهایت ۴۲,۰۰۰ دلار هستند. مشاهده جهش قیمت از هر یک از این سطوح حمایتی، فرصت مناسبی برای نوسان‌گیران و ورود دوباره به بازار فراهم خواهد کرد. از طرفی اگر قیمت مانند گذشته این مقاومت‌ها را نادید گرفته و قصد صعود دوباره داشته باشد، در بالای مقاومت ۶۲,۵۰۰ دلار، ایستگاه‌های بعدی در ۶۸,۰۰۰ دلار و ۷۱,۱۵۰ دلار را فتح خواهد کرد.

در کنار سناریوهای نزول و صعود، قیمت پس از برخورد به سقف کانال ممکن است وارد فاز تحکیم و نوسانات عرضی شود. بنابراین توجه به شاخص غلبه بیت کوین (BTC.D) خالی از لطف نیست.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین۲ اسفند (۲۰ فوریه)نمودار شاخص غلبه بیت کوین (Bitcoin Dominance)

اگر شاخص از سطح ۶۰ درصد که برای این نسبت مهم تلقی می‌شود به بالا جهش کند، شاهد قدرت نمایی دوباره بیت کوین به سمت اهداف مذکور خواهیم بود. اما اگر شاخص این سطح را نقض کند، با ریزش یکباره تا خط قرمز شاهد تزریق سرمایه به آلت کوین‌ها و رشد شدید آن‌ها در مقابل بیت کوین خواهیم بود. بنابراین حتماً بررسی این شاخص را در کنار حرکات قیمت طی هفته‌های آتی در نظر بگیرید.

پیشنهاد نهایی این است که با تنظیم بهینه حد ضرر، ریسک خود را در معاملات کنترل کنید و با ورود و خروج پله‌ای در حمایت و مقاومت‌ها، سرمایه خود را مدیریت کنید. اگر دانش کافی برای معامله‌گری در اختیار ندارید، از ورود به معاملات خودداری کنید و با مراجعه به بخش آموزش تحلیل بازار به‌تدریج این دانش را فرا گیرید. این تحلیل نباید به‌عنوان سیگنالی مبنی بر خرید یا فروش در نظر گرفته شود.



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر به‌عنوان یک مرجع برای کسب درآمد دوم یا حتی درآمد فعال و اصلی بسیاری از افراد محسوب می‌شود. اهمیت ارزهای دیجیتال مخصوصاً بیت کوین را با توجه به رویکرد افراد نسبت به این ارز و نحوه استفاده از آن در قسمت‌های مختلف جهان می‌توان درک کرد. 

در حال حاضر بیت کوین به‌عنوان یکی از پر اهمیت‌ترین، محبوب‌ترین و گران‌ترین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود که حتی افراد غریبه با دنیای دیجیتالی را مجبور می‌کند تا به این ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری در آن فکر کنند.

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که باهدف کسب درآمد به دنبال شناسایی راه‌های خرید بیت کوین می‌گردید، این مقاله برای شما نوشته‌شده است.

روش‌های خرید بیت کوین کدام اند؟ آیا من هم می‌توانم بیت کوین بخرم؟

جدای از اینکه به چه روشی می‌توان بیت کوین خرید، برخی از افراد وقتی قیمت بیت کوین را مشاهده می‌کنند به‌صورت کامل از خرید آن پشیمان می‌شوند زیرا فکر می‌کنند که باید سرمایه‌ی هنگفتی داشته باشند تا بتوانند حداقل یک بیت کوین خریداری کنند.

درصورتی‌که برای خرید بیت کوین نیاز نیست شما به دنبال سرمایه گسترده‌ای باشید بلکه می‌توانید تنها قسمتی از یک واحد بیت کوین را بخرید. در اصل هر بیت کوین تا هشت رقم اعشار تقسیم می‌شوند. از این رو می‌توانید با پول کم هم بیت کوین بخرید. اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم به کوچکترین واحد بیت کوین ساتوشی گفته می‌شود. هر ۱۰۰ میلیون ساتوشی با یکدیگر یک واحد بیت کوین ( یک عدد بیت کوین کامل) را تشکیل می‌دهد. از این رو می‌توانید کوچکترین واحد بیت‌کوین را بخرید که در زمان نگارش این مقاله قیمت آن به ۷ هزار تومان هم نمی‌رسد.

تا اینجای مقاله متوجه شدید که خرید بیت کوین یک آرزوی دست‌نیافتنی نیست اما مسئله‌ای که اهمیت بسیار زیادی دارد، این است که حتی همین سرمایه کم خود را به‌خوبی نگهداری کنید. برای نگهداری صحیح و اصولی از سرمایه و بیت کوین باید روش اصولی برای خرید فروش انتخاب کنید. برخی از روش‌های خریدوفروش بیت کوین بسیار ساده و خوشایند به نظر می‌رسند اما هیچ امنیتی ندارند که از نمونه آن می‌توان به خریدهای تلگرامی اشاره کرد.

خرید بیت در تلگرام، روشی برای خرید بیت کوین که هیچ تضمینی برای امن بودن آن وجود ندارد!

با توجه به محبوبیت این ارز دیجیتال و جاذبه‌های آن برای مردم، افراد بسیاری سعی دارند تا سرمایه‌گذاری را شروع کنند اما متأسفانه بدون هیچ‌گونه تحقیق و کسب آگاهی، سرمایه‌گذاری به شکل‌های ناامن را شروع می‌کنند.

به‌طور مثال خریدوفروش بیت کوین در تلگرام و واتس اپ از دسته کارهایی است که اگر به هر شکل در فرآیند انجام آن قرار بگیرید احتمال کلاه‌برداری از شما و از دست دادن سرمایه‌تان بسیار زیاد است.

برخی از افراد با توجه به تحریم بودن کشورمان و عدم دسترسی به بازارهای مالی جهان و انواع صرافی ارز دیجیتال بین‌المللی، به خرید بیت کوین در تلگرام رو می‌آورند درصورتی‌که راه بسیار ساده‌تر و مطمئن‌تری برای خرید بیت کوین وجود دارد که در این قسمت به معرفی آن می‌پردازیم.

خرید بیت کوین در معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی

اگر این سؤال برای شما هم پیش ‌آمده که چطوری بیت کوین بخریم، باید بدانید که تنها خرید بیت کوین مهم نیست! بلکه مواردی مثل پشتیبانی یک صرافی معتبر، آسوده‌خاطر بودن از امنیت خرید و نحوه نگهداری از بیت کوین مسئله‌های مهمی هستند که حتماً باید درباره خرید بیت کوین بدانید.

به همین دلیل بهترین انتخاب برای رعایت همه‌ی این موارد، صرافی‌های داخلی معتبر هستند. هرچند که بسیاری از افراد به فعالیت در صرافی‌های بین‌المللی علاقه‌مند هستند اما حقیقت این است که حتی اگر با وجود محدودیت و تحریم‌ها موفق به ساخت اکانت شوید، احتمال بلاک شدن اکانت شما وجود دارد. از این رو پیشنهاد ما ثبت‌نام در صرافی‌های داخلی معتبر است که از بهترین آن‌ها می‌توان به نوبیتکس اشاره کرد.

تجربه خریدوفروش ۵ دقیقه‌ای بیت کوین در نوبیتکس؛ معتبرترین صرافی ارز دیجیتال آنلاین در ایران!

برای خرید ۵ دقیقه‌ای بیت کوین، نوبیتکس را توصیه می‌کنیم. نوبیتکس از صرافی‌های دیجیتال ایرانی است که تمام تلاش خود را به کار بسته تا به بهترین شکل خدمات مربوط به خریدوفروش ارز دیجیتال را ارائه دهد. با بررسی مراحل ثبت‌نام، وجود انواع ارزهای دیجیتال و همچنین ارائه اپلیکیشن خریدوفروش ارز به‌سادگی می‌توان تلاش‌های این صرافی برای تبدیل‌شدن به یک مرجع کامل را متوجه شد.

شما می‌توانید با مراجعه به نوبیتکس، در ساده‌ترین حالت ممکن خرید بیت کوین را شروع کنید. البته در این وب‌سایت تنها امکان خرید بیت کوین وجود ندارد. به‌جز بیت کوین، امکان خرید و فروش اتریوم، استلار، بیت کوین کش، تتر و انواع ارزهای دیجیتال دیگر در نوبیتکس وجود دارد. تنها برای شروع باید حساب کاربری خود را ایجاد کنید و بعد از گذراندن مراحل احراز هویت، خرید بیت کوین را در ۵ دقیقه انجام دهید!



:: برچسب‌ها: خرید بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی
  • راه‌اندازی نسخه سوم یونی‌سوآپ

یکی از رویدادهای مهم درمورد رمز ارز یونی‌سوآپ (UNI) در سال ۲۰۲۱، راه‌اندازی نسخه سوم آن است. اگرچه تاریخ دقیق راه‌اندزی آن هنوز مشخص نشده است، اما چنین آپدیت بزرگی نشان دهنده چشم انداز روشن این رمز ارز در سال جاری است. کاهش هزینه‌ها یکی از اصلی ترین اهداف این پروژه به شمار می‌رود. ارزش قیمتی این توکن پس از ورود نسخه دوم آن به بازار با جهش قابل توجهی روبرو شده بود که این یک نشانه مثبت از استقبال طرفداران این رمز ارز است.

منبع: fullycrypto

 

  • بیت کوین می‌تواند در چرخه جاری به یک میلیون دلار برسد

رائول پال (Raoul Pal)، بنیان‌گذار شرکت مالی Real Vision می‌گوید اگر بیت کوین روندی مشابه دوره‌ها و چرخه‌های پیشین را تکرار کند، ۷ رقمی شدن قیمت آن هدف نهایی این چرخه صعودی است. پال پیش‌بینی می‌کند بیت کوین در خرداد امسال به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید، سطحی که انتظار سودآوری در آن (فروش گسترده و اصلاح قیمتی) بسیار بالا است.

منبع: dailyhodl

 

  • ایلان ماسک از صرافی کوین‌بیس درخواست کرد تا داج کوین را به پلتفرم خود اضافه کند

ایلان ماسک در پاسخ به توئیت یکی از کاربران از صرافی کوین‌بیس درخواست کرده است تا معاملات داج کوین را به پلتفرم خود بیافزاید. این در حالی است که صرافی کوین‌بیس در شرف ورود به فهرست بورس نزدک ایالات متحده آمریکا قرار دارد!

منبع: news.bitcoin

 

  • لایت کوین (LTC) و دیا (DIA) هنوز به ارزش واقعی خود نرسیده‌اند

میشائیل ون دو پوپه (Michaël van de Poppe)، تحلیلگر و استراتژیست بازار رمز ارزها می‌گوید دو آلت‌کوین دیا و لایت کوین، هنوز کمتر از ارزش واقعی‌شان معامله می‌شوند. این تحلیلگر اعلام کرد به دقت در حال بررسی نمودار تکنیکال دیا است و لایت کوین نیز فاصله زیادی با رسیدن به رشد سالانه بیت کوین دارد.

منبع: dailyhodl

 

  • بیش از صد شرکت از اتریوم به سمت کاردانو آمده‌اند

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، بنیان‌گذار کاردانو و مدیرعامل شرک فناوری IOHK در مصاحبه اخیر خود با بلومبرگ گفت بیش از ۱۰۰ شرکت در حال انتقال از سرمایه‌گذاری در اتریوم به کاردانو هستند. وی افزود، این امر زمانی امکان‌پذیر خواهد شد که عملکرد آن به بلوغ برسد.

منبع: u.today



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال را آسان و امن انجام دهید

با بیت ۲۴ تجربه جدیدی در خرید و فروش ارز دیجیتال داشته باشید

bit24

خرید از ما فروش به ما

بیت کوین  

details مشاهده جزئيات تبادل

 

 

 

 

نظرات کاربران

 

ویژگی‌های بیت ۲۴

قابل اطمینان

خرید و فروش ایمن، قیمت‌های عادلانه

سریع

انتقال مبلغ را انجام دهید در کمترین زمان ممکن ارز جدید را دریافت کنید

آسان

با سیستم تمام اتوماتیک سریع و کاملا امن معامله کنید

مبدل ارزهای دیجیتال

بیت کوین  
convert
بیت کوین  
 

قیمت لحظه‌ای خرید و فروش ارزهای دیجیتال

 

آموزش‌های بیت ۲۴

اپلیکیشن بیت ۲۴
همیشه و در هرجا در دسترس شماست
Mobile App

در چند قدم شروع به فعالیت کنید

ثبت نام و احراز هویت


شارژ حساب و کیف پول


پرداخت و تایید انتقال

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال شکل خاصی از پول دیجیتال بوده و بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. بیشتر رمز ارزها برای بهره‌مند شدن از ویژگی‌های اساسی مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و قابلیت تغییرناپذیری از بلاک چین استفاده می‌کنند. این موضوع همواره یکی از دلایل پیشرفت سریع، مقبولیت و محبوبیت ارزهای دیجیتال و بالا بودن حجم خرید و فروش بیت کوین و دیگر کریپتوکارنسی‌ها بوده است.

ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به این معنی است که هیچ فرد، نهاد، گروه، شرکت یا سازمان مشخصی آن‌ها را کنترل نمی‌کند. این نحوه پیاده‌سازی را باید یکی از دلایل امنیت به شدت بالای شبکه رمز ارزها دانست؛ در شبکه‌های بانکی عادی، با هک کردن سرور متمرکز اصلی قادر به هر گونه دخل و تصرف خواهید بود، اما برای انجام حرکتی مشابه در دنیای پول‌های الکترونیکی نظیر خرید بیت کوین به شکلی غیر قانونی؛ باید کنترل چند هزار کامپیوتر را در آن واحد در دست داشت و همه آن‌ها را همزمان هک کرد!

امروز نزدیک به پنج هزار ارز دیجیتال وجود دارد، اما محبوب‌ترین آن‌ها اولین رمز ارز مقبول دنیا یعنی بیت کوین محسوب می‌شود؛ بالای 60 درصد تراکنش‌های ارزهای الکترونیکی متعلق به همین ارز است. به همین دلیل خرید و فروش بیت کوین در مقایسه با سایر ارزها طرفداران بسیار بیشتری دارد.

undraw_digital_currency_qpak
ما را دنبال کنید
  • instagram
  • telegram
  • aparat

خبرنامه

با ثبت نام در خبرنامه الکترونیکی ما از جدیدترین اخبار دنیای ارزهای دیجیتال باخبر شوید

 
ثبت ایمیل


:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()